Fibaro door / windows sensor konfigurering på plats

Generell info kring Z-Wave
Post Reply
Dukis
Ny medlem
Posts: 4
Joined: 19 Feb 2014, 12:55
10

Jag börjar bli mer än lovligt irriterad på dörrsensorn.

Hur lär jag den (klista in fula ord) sensorn när den väl sitter monterad?
Med knappen under har den inga problem men försöker jag lära den eller ens skicka kommandon till den väl sitter i dörren och skyddet är av genom TMP knappen inuti så är det kört. Avstånd är inte ett problem.
Jag förstår att lockat är ett tamper skydd men det måste väl gå att konfigurera med det av eller är det bara att gilla läget och bunkra upp med dubbelhäftande tejp?

Fråga 2.
Har någon lyckats med den enkla uppgiften att få HC2 att pusha text "dörr öppen" och "dörr stängd"?
Setting har ju bara ett val - pusha meddelande vid förändring.
Ingen scheme jag gjort har lyckats skicka stängt meddelande, bara öppen meddelenade.
Testa alla lägen av on/safe/status returned etc utan lycka.
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

sensorn vaknar ju upp ibland och då ska den nya konfigureringen laddas in automatiskt, men det kan ju ta ett tag. skulle den vakna hela tiden hade batteriet tagit slut snabbt.
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
Dukis
Ny medlem
Posts: 4
Joined: 19 Feb 2014, 12:55
10

Då är vi nog på kvadrupelfel eller något från min sida.
Jag lät den vara på default (wake up 4000 / polling 0) men den sade aldrig hej efter 4000s samt i mina försök tog jag bort den och nu kan jag inte lära upp den med TMP som sitter under locket.

Fick ta loss och hade inga problem att aktivera med TMP knappen under men det är ju galet att det ska behövas
forumadmin
Site Admin
Posts: 276
Joined: 10 Dec 2011, 11:43
12

Hej på er,
För er info så finns det en TMP-knapp precis under "plexi-pinnen" på enheten. Ni ser den pinnen som sitter i locket, det är den som trycker in TMP-knappen inuti enheten.
Är undersidans TMP-knapp intryckt, så går det att väcka/inkludera/exkludera enheten med denna knapp.


Ha det!
Post Reply