Beslut om försäljningsstopp på FGD211 samt FGS211

Generell info kring Z-Wave
GronaHus
Medlem
Posts: 163
Joined: 14 Dec 2011, 10:06
12

Vi kan bekräfta att Elsäkerhetsverket belagt både FGD211 och FGS211 med försäljningsförbud.

FGD211
Utdrag ur beslut:
Följande brister upptäcktes hos produkten:

Anmärkning(ar):

1. Luft- och krypavständet mellan spänningsförande delar är uppmätt till 1,6 mm, då kravet är 3,0 mm. (EN 50428, punkt 23)

2. Produkten saknar märkningar för spänning, ström samt strömart
(EN 60669-2-1, punkt 8)"
FGS211
Utdrag ur beslut:
Följande brister upptäcktes hos produkten:

Anmärkning(ar):

1. Luft- och krypavståndet mellan spänningsförande delar är uppmätt till 1,8 mm, då kravet är 3,0 mm. (EN 50428, punkt 23)

2. Produkten saknar märkningar för spänning, ström samt strömart
(EN 60669-2-1, punkt 8)

3. Märkning på anslutningsklämman i produkten är 10A; enligt instruktionen är max. ström 16A. Enligt detta är klämman olämplig för detta ändamål. Anslutningsklämman är icke separat testad.
(EN 60669-2-1, punkt 102)


Gröna hus har sedan en tid tillbaka stoppat alla inköp av Fibaros produkter i 230V segmentet.
Vi återkommer så fort vi vet mer om när Fibaroleveranserna av produkter i 230V segmentet kan återupptas.
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Kan man returnera sina produkter till återförsäljaren och få sina pengar tillbaka? Det rör ju sig uppenbarligen om ett fabrikationsfel om än så medvetet eftersom gällande säkerhetsmarginaler frångåtts och vid fabrikationsfel gäller väl 2års garanti? Hur gör man i så fall för att returnera sina produkter?
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

vad har gröna hus fått för svar av fibaro? Antar det inte kommer nya produkter utan blir som med WP.
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Jag behöver svar på två detaljer:
1) Kommer generalagenten köpa tillbaka alla enheter?
2) Vad vågar man använda istället? Qubino?
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Daniel
Medlem
Posts: 75
Joined: 04 Mar 2014, 18:27
10
Location: Stockholm

Extremt tråkig utveckling med tanke på hur mycket tid och energi som lagts ner på att få ett fungerande system! Den redan mycket långsamma utvecklingen av fungerande programvara och enheter kommer nu att försenas rejält och det finns en påtaglig risk att Fibaro inte orkar med de kraftiga ekonomiska påfrestningarna.

Enligt Konsumentlagen har man rätt att reklamera en vara upp till tre år efter köpet under förutsättning att man kan visa att varan varit behäftad med "ursprungligt fel", dvs att felet inte uppkommit efter leverans. I detta fall är det kriteriet solklart uppfyllt och återförsäljare och generalagenter kan tvingas ta tillbaka och kreditera alla enheter som sålts de senaste tre åren.
Eftersom komponenterna tillsammans utgör ett system kan även HCL och HC2 returneras då systemet till övervägande del inte fungerar som det marknadsförts.

Om Fibaro inte mycket snart - inom ett par dagar - trovärdigt förklarar hur de tänker sig att lösa detta kommer jag att utnyttja den rätten för att inte ligga ute med pengar i Fibaros lekstuga. Jag tror att Fibaro-bägaren runnit över för mig.
HC 2 med 4.6.3 och en massa enheter och scener som just nu faktiskt fungerar.
maxxar
Medlem
Posts: 126
Joined: 06 Sep 2012, 13:30
11

Detta är ju katastrof, hur hanterar man detta?
Finns det några andra produkter som kan ersätta Fibaros, som jag fattar det så funkar ej t.ex. Qubinos produkter till 100% med v4x av HC2?
Om de nu skulle funka kan det vara så de har samma problem med tanke på storleken?
jocke
Medlem
Posts: 38
Joined: 23 Jan 2013, 13:45
11

Ja det måste dom agera snabbt på!
Annars kan dom ju lägga ner svenska marknaden och snart övriga Europa eftersom samma regler gäller även där även om ingen har dragit det till granskning i de övriga länderna.

Vad säger Fibaro och Gröna hus?
Kommer man att åtgärda isf när kan man räkna med en ersättningsprodukt?
KristianO
Medlem
Posts: 461
Joined: 10 Mar 2014, 09:50
10

Varför svara inte Gröna Hus?

Ställde själv 2 frågor till ESV efter att ha läst rapporterna.
- Hur allvarligt är avståndsproblemet?
- Hur stor e risken för överslag?

Svar:
Legala aspekten

Elsäkerhetsverket har satt beslutet baserat på att produkten inte uppfyller kraven enligt förordningen om elektrisk materiel och Elsäkerhetsverkets föreskrifter. Med den typen av brister produkten har, har Elsäkerhetsverket bedömt att det är proportionerligt att fatta ett beslut mot importören till Sverige att sluta sälja produkten och att ta tillbaks den från de återförsäljare som har den i lager.

De näringsidkare som sålt produkten bör fundera över sitt ansvar. Eventuellt sträcker det sig längre än vad Elsäkerhetsverkets beslut gör.

Du kan som konsument med stöd av Konsumentköplagen (1990:932) reklamera produkten hos det företag där du köpte produkten. Konsumentverket har en guide som kan hjälpa dig när en vara du köpt är felaktig, klicka här.

Teknisk aspekt
Det kan bli överslag av flera anledningar
1. Kryp/luft avståndet är för kort
2. Spänningsskillnaden över avståndet är för hög
3. Något gör att avståndet krymper. Smuts, damm, fukt, salthaltig luft mm får avståndet att krympa.

Provningen visar att 1,6 mm resp 1,8 mm (det var olika för de två produkterna) inte leder till överslag på en ny produkt. När krypavståndet är knappt 60% av vad det ska vara har man antagligen använt en stor del av den säkerhetsmarginal som finns i de 3 mm. Elsäkerhetsverket kan inte uttala sig om vad som sker när produkten är installerad och har varit använd under en tid.



Sent from my iPhone using Tapatalk
GronaHus
Medlem
Posts: 163
Joined: 14 Dec 2011, 10:06
12

Hej.
Gröna Hus/Comex Electronics AB tar ESV: s beslut om försäljningsförbud med stort allvar. Vi har sedan tidigare stoppat importen av ifrågavarande produkter fram till dess denna fråga utretts av såväl ESV som tillverkaren Fibaro.
Vi har däremot inte någon kontroll över den parallellimport som pågått under tiden vi stoppat vår import.

ESV:s beslut innebär att vi skall återta försäljningsstoppade produkter från våra återförsäljare. Produkternas brister är således inte av sådan allvarlig karaktär att de behöver återtas från konsument.
Vår tillverkare Fibaro bekräftar att försäljningsstoppade produkter inte är farlig för användning.
De kommer att rätta sig efter ESV: s beslut och kvalitetssäkra produkterna ifråga så att de uppfyller samtliga gällande CE krav.

Eventuella reklamationer av produkterna skall göras till inköpsstället som sedan kontaktar oss om vi distribuerat dessa produkter. Vi tar inget ansvar för återtagande av parallellimporterade produkter. I dessa fall är vår rekommendation att inköpsstället då vänder sig direkt till ifrågavarande importör/tillverkaren Fibaro.
I enlighet med ESV beslut kommer vi att ersätta inskickade produkter med nya enheter då dessa finns tillgängliga från Fibaro. Övriga eventuella anspråk hänvisas till tillverkaren Fibaro som har att hantera dessa utifrån sitt tillverkaransvar för CE märkta produkter.

Kontaktperson Fibaro Global - Michal Rodziewicz +48 509 676 518
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

Och när finns dessa nya produkter tillgängliga?
Fibaro är ju inte kända för sin snabbhet direkt. Surt att behöva ligga på lager med produkter som inte går att sälja.
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
jocke
Medlem
Posts: 38
Joined: 23 Jan 2013, 13:45
11

Bra att GH till slut svarar och att dom bekräftar det vi redan misstänkt.
Men den stora frågan alla nog vill veta är:
1) kommer Fibaro att ta fram nya produkter? (när stoppet bara är i lilla Sverige)
2) när kommer dessa isf att vara tillgängliga? ( med tanke på wallplugg historien)

Med 4 så vitala produkter borta så måste iallafall jag snart ta beslut om att lägga ner Fibaro eller vänta på nya produkter?

Snabbt svar önskas.....
zorro
Medlem
Posts: 365
Joined: 22 Oct 2013, 16:16
10

Detta var ju ett "lysande "svar från GH
enlighet med ESV beslut kommer vi att ersätta inskickade produkter med nya enheter då dessa finns tillgängliga från Fibaro.
Ska man skicka in nu och bli utan brytare i hur länge 1 vecka ,1 månad 1 år.
eller köra på och skicka in när det finns ersättare :o :o
Fibaro fantastic
Aktuell HC2 Version: 4.520
KristianO
Medlem
Posts: 461
Joined: 10 Mar 2014, 09:50
10

Jag tror det enda svaret är... -De har ingen aning! Varken om eller isf när


Sent from my iPhone using Tapatalk
krillev
Ny medlem
Posts: 19
Joined: 06 Feb 2013, 20:23
11

Det här mailet skickade jag i går till Fibaro.

Hello Fibaro
I am a troubled Swedish customer and wondering If how and when you resolved the problem with elsakehetsverket.
I think you have a very good product and I think that i would be very sad if I could not use your products.

It is uncertain when Swedish customers do not get any information about how the problems should be solved, has nevertheless invested a lot of money on your products.

Seems that at least we could get some information how it should be solved with elsakehetsverket or am I and the Swedish market is not so important to you.

It is, after all, I / we Swedish customers who are affected by this problem and not the Electrical Safety Authority.

Och fick svar idag av Fibaro, tyckte att dom har en vettig lösning på gång[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH].
Det här borde väl dom svenska leverantörerna vetat om och informera oss om eller?

Dear Krister,

Thank you for your email and for your kind words about our system. We understand your anxiousness and impatience. Please believe that all our efforts are concentrated on Swedish market issue. We are still working on Universal Dimmer and Relay Switch improvement and all our engineers is fully dedicated to this job – therefore we will be able to launch new generation of Universal Dimmer 2 with energy metering feature by the end of 2014. We would like to ensure you that all our products are safe and issues which were described in National Electrical Safety Boards’s report do not affect the safety.

I hope my answer dispelled your doubts because we really care for our customers , especially the customers like you. If you have any additional questions please do not hesitate to contact me.

Once again thank you for your kind words.

Yours sincerely

Joanna Ossowska
Marketing Director
GronaHus
Medlem
Posts: 163
Joined: 14 Dec 2011, 10:06
12

Hej,
Informationsflödet från Fibaro är just nu väldigt begränsat och vi förstår att det är frustrerande för er konsumenter.
Vi har dock fått information om att nya produkter är på gång, precis som Joanna skriver. Vi har valt att inte skriva ut några specifika datum för respektive ny produkt, då alla vid det här laget säkert är medvetna om hur det gått med Wall Plug.

Våra indikationer säger däremot att det denna gång kommer att gå enligt tidsplan, men det är något som återstår att se.

Vi vill även passa på att be om ursäkt för det dåliga informationsflödet, tar till oss kritiken och lovar att hålla er uppdaterade i ämnet, även då informationen kanske är bristfällig.

Har ni några frågor, är det bara att maila info (at) gronahus.se alt. att göra precis som "krillev", att kontakta Fibaro direkt.


Ha en trevlig kväll!

/Gröna Hus
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

Har ni någon mer info om när nya produkter släpps ? Börjar ju närma sig mitten av december.
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
KristianO
Medlem
Posts: 461
Joined: 10 Mar 2014, 09:50
10

Jag läste att de svarat på Facebook att runt Q2-15


Sent from my iPhone using Tapatalk
Daniel
Medlem
Posts: 75
Joined: 04 Mar 2014, 18:27
10
Location: Stockholm

Ja jag såg också det. Bedrövligt.
HC 2 med 4.6.3 och en massa enheter och scener som just nu faktiskt fungerar.
GronaHus
Medlem
Posts: 163
Joined: 14 Dec 2011, 10:06
12

Hej på er!

Enligt den senaste info vi fått så är det följande som gäller:

Relä - 15 december

Dimmer - 15 januari

God jul!

/Gröna Hus
maxxar
Medlem
Posts: 126
Joined: 06 Sep 2012, 13:30
11

GronaHus wrote:Hej på er!

Enligt den senaste info vi fått så är det följande som gäller:

Relä - 15 december

Dimmer - 15 januari

God jul!

/Gröna Hus
Det låter ju bra hoppas de håller det oxå.

Inget nytt angående Fibaros Wallplug?
Post Reply