Dimmbara LEDs "glödlampor" på E27 och E14 sockel?

Generell info kring Z-Wave
Post Reply
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Hallå,

Jag funderar på att ersätta följande med LED varianter:

Sovrum: Taklampa som dimmas, E27 sockel, 60w ?
Vardagsrum: Taklampa som dimmas, E14 sockel, 3*25W ?
Vardagsrum: Golvlampor som dimmas, E27 Sockel, 3*25w ?
Vardagsrum: Golvlampa som dimmas, E14 sockel, 3*25W ?

Dvs i princip talar vi om E27 resp E14 lampor, alla måste klara av att dimmas. Men VAD finns det för LEDs som verkligen fungerar med Fibaro's dimmerpuck? För alla är anslutna till Fibaro's dimmerpuckar....

Jag vet att jag provade en svindyr Osram för något år sedan eller två, den flimrade mest hela tiden och var helt oanvändbar i sovrummet där jag provade den.

Finns detta ens? Eller är det fortfarande så att det inte fungerar tillfredsställande? Och helst utan att bränna upp Fibaro dimmer pucken ;-)
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

jag tror de flesta sådana lampor är gjorda för bakkant. dock står det sällan i någon beskrivning.
Men vi får hoppas att fibaro kommer med någon ny uppgraderad bättre dimmer i december som vi alla kan byta ut våra gamla dimmers mot i retur pga ESVs beslut.
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Okej, så med Qubino skulle det fungera - never mind att just Qubino inte fungerar fullt ut i HC2 :-(
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
User avatar
sonnyboy
Proffsmedlem
Posts: 669
Joined: 26 Sep 2013, 08:05
10
Location: Västerås

Jag kör med philips tornado. Det är förvisso lågenergilampor.
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

det kommer aldrig löna sig att byta ut glödljus mot LED då de är så pass mycket dyrare och för den pengen kan man driva en glödlampa väldigt länge.
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Nej det är självklart så. Speciellt inte om man måste byta dimmer till en Qubino (bakkant) för att få det att fungerar. Never mind att man måste byte dimmer iallafall pga Fibaro's puckar inte längre får säljas (användas)...

MEN man slipper troligen byta lampor som går sönder........

Och sist men inte minst, jag skulle gärna vilja hitta sådana där långhalsade glödlampor som sitter i PH5 lampan....
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Henrikel wrote:det kommer aldrig löna sig att byta ut glödljus mot LED då de är så pass mycket dyrare och för den pengen kan man driva en glödlampa väldigt länge.
Kanske missat något här eller inte läst något viktigt som stod i tidigare inlägg men WHAT?! :P Har drivit ett lampföretag i många år, dock inte längre, och jag blir lika chockad varje gång någon skriver/säger att det inte lönar sig att byta ut glödljus till LED/Lågenergi pga det höga inköpspriset. Det är ju så inte sant! Snabbaste förklaringen: 100W glödljus kostar ca 100kr i drift när den är förbrukad och det går ca 8-10st glödljuslampor per lågenergilampa, så ca 900kr i drift + kostnaden för 10st glödljuslampor... En motsvarande lågenergilampa kostar 200kr i drift + inköpspris... Borde vara olagligt att fortfarande påstå att det inte lönar sig! :D
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Nex: du missar två viktiga detaljer:
a) En LED som är dimbar verkar kosta runt 500 sek, om den skall vara vettig
b) En ny Qubino puck för att klara av att dimma LEDen ovan kostar över 500 sek

Det blir lätt en tusing innan du är klar, och då ligger det högre än ett tio-pack glödlampor som är dimmade till lägre effekt eller något liknande ;-)

I bästa fall går det jämt ut alltså. Och med glödlampor får man 2500K, något LEDs inte fixar (än i alla fall).
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Xpressen
Ny medlem
Posts: 8
Joined: 10 Nov 2014, 16:09
9

Bara som ett exempel på ljuskällor som motsvarar 40 W glödljus. Clas Ohlson tar idag 129 kr för en dimringsbar LED på 6 W och 10 kr (3-pack för 30 kr) för halogenlampa på 30 W. Båda från Osram, så får förutsätta att kvaliteten är helt ok. Låt oss då räkna på kostnad under LED-lampans livslängd på 20000 tim. Led-lampan kommer då ha kostat just 129 kr och halogenlampor med 2000 tim livslängd kommer ha gått på 100 kr. Redan där går det nästan på ett ut. Inräknat elpriser kommer LED-lampan dragit 120 kWh och halogenlampan 600 kWh. Låt oss för enkelhetens skull räkna med ett elpris på 1kr/kWh och vi kommer alltså landa på 250 kr för LED-lampan och 700 kr för halogenlampan. En skillnad på 450 kr alltså. Beaktat att dagens elpris historiskt sett är lågt kommer den verkliga skillnaden nog vara betydligt större. Visst, måste du köpa en ny dimmer just för att fixa LED, så äts ju hela denna vinsten upp. Men det är ju en engångsutgift och i framtiden har du din dimmer och kan räkna hem hela besparingen.
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Fast problemet är fortfarande att dimma en LED, ingen LED-lampa på E27 sockel verkar fungera om det inte är en bakkantsdimmer. De flesta puckar och plugin dimmrarna är framkants, såvitt jag vet är det bara Qubino som är bakkant, och den har bara begränsad funktionalitet i HC2.

Visst det är ordklyveri. Ingen kan säga om en halgon håller i 2000 timmar eller 4000 timmar - precis som ingen kan säga om en LED håller i 20000 eller 40000 timmar. Antagligen har man bytt lamphållare innan LEDen går sönder varför man inte tjänat in LED lampan i värsta fall eftersom man kanske tvingas köpa en ny innan den gamla gick sönder osv.

Never mind färgskalan, varm = 2500K, som ingen LED uppfyller idag.

Jag står på sidan och säger: LED är markant bättre rent ekonomiskt idag än det var för ett år sedan - men spridningen av ljuset är sämre, LED ljus ger kallare ljusflöde (2700K är det bästa som finns just nu i volym) och är knöligt att dimma (se bara på alla problem som nämns på detta forum). LED vill jag ha, men det är fortfarande inte riktigt moget?

Men då jag gillar att testa saker, utan att alltid titta i plånboken (hur tjänar man in kostnaden för en HC2? släcker lampor snabbare = 500 års avskrivning??????), har inget direkt emot att testa - men i min värld SKALL det fungera, annars är det ointressant.
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
SirMaggot
Medlem
Posts: 441
Joined: 18 Aug 2013, 10:36
10

Min första Philips led-lampa gick sönder för några veckor sen, den var knappt ett år gammal.
Tyvärr har jag ett gäng till av samma märke, får hoppas dom håller lite längre.
Xpressen
Ny medlem
Posts: 8
Joined: 10 Nov 2014, 16:09
9

Instämmer helt i att det kan hända mycket på de 20000 timmar LED-lampan ska funka. Motsvarar ju 2,5 år konstant tänd, så det lär ju i praktiken dröja evigheter innan den slocknar vid normalt bruk (såvida det inte var ngt måndagsexemplar som nämnt ovan). Så jag kan inte påstå att jag själv springer runt och byter allt till LED än. Men att säga att det aldrig kommer löna sig att byta glödljus mot LED känns redan idag rätt tveksamt mtp överlägsen livslängd och energiförbrukning trots högt initialpris.
JKB
Medlem
Posts: 45
Joined: 06 Aug 2012, 11:21
11

Jag tror att man istället ska satsa på att köpa LED-lampor med inbyggd Z-waveteknik, då de, vad jag tror och hoppas, är PWM-styrda med konstantström, vilket innebär att man slipper hacka sönder sinusvågen.

Likaså med alla dessa diskussioner om vilken LED-driver man ska använda till sina inbyggda spottar. Köp en ordentlig Jolly Pro med 0-10v input och avvakta en 0-10v modul, eller kör på denna till en RGB-W-modul, inte testat själv dock. Längre livslängd och man slipper dessutom surr och flimmer.
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Bamsefar wrote:Nex: du missar två viktiga detaljer:
a) En LED som är dimbar verkar kosta runt 500 sek, om den skall vara vettig
b) En ny Qubino puck för att klara av att dimma LEDen ovan kostar över 500 sek

Det blir lätt en tusing innan du är klar, och då ligger det högre än ett tio-pack glödlampor som är dimmade till lägre effekt eller något liknande ;-)

I bästa fall går det jämt ut alltså. Och med glödlampor får man 2500K, något LEDs inte fixar (än i alla fall).
Men hallå? Om du skall räkna med kostnaden för en dimmer så kostar det faktiskt pengar att köpa en "vanlig" dimmer för glödljus också till Z-wave! :P Så lägg på kostnaden för en Fibaro-dimmer tillsammans med vanliga glödlampor och du menar att du fortfarande inte sparar pengar/energi? Dessutom om vi pratar LED så blir energivinsten ännu större jag syftade i beräkningen endast på en vanlig lågenergilampa som "bara" håller i 8000-10000h.
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

Nex wrote:
Henrikel wrote:det kommer aldrig löna sig att byta ut glödljus mot LED då de är så pass mycket dyrare och för den pengen kan man driva en glödlampa väldigt länge.
Kanske missat något här eller inte läst något viktigt som stod i tidigare inlägg men WHAT?! :P Har drivit ett lampföretag i många år, dock inte längre, och jag blir lika chockad varje gång någon skriver/säger att det inte lönar sig att byta ut glödljus till LED/Lågenergi pga det höga inköpspriset. Det är ju så inte sant! Snabbaste förklaringen: 100W glödljus kostar ca 100kr i drift när den är förbrukad och det går ca 8-10st glödljuslampor per lågenergilampa, så ca 900kr i drift + kostnaden för 10st glödljuslampor... En motsvarande lågenergilampa kostar 200kr i drift + inköpspris... Borde vara olagligt att fortfarande påstå att det inte lönar sig! :D

Överbevisad =): tack för det.
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Nex wrote:Men hallå? Om du skall räkna med kostnaden för en dimmer så kostar det faktiskt pengar att köpa en "vanlig" dimmer för glödljus också till Z-wave! :P Så lägg på kostnaden för en Fibaro-dimmer tillsammans med vanliga glödlampor och du menar att du fortfarande inte sparar pengar/energi? Dessutom om vi pratar LED så blir energivinsten ännu större jag syftade i beräkningen endast på en vanlig lågenergilampa som "bara" håller i 8000-10000h.
Njae det är inte sant - jag har ju redan Fibaro dimmer pucken... Den måste ju bytas för att få till dimmbar LED ;-)

Men visst okej, det kanske lönar sig att byta till LED, men det är inte bara å skruva å köra - det skall matchas och få att fungera.

Med gamla hederliga glödlampor så fungerar allt bara - hur skönt som helst. LED verkar bara strula, från allt från dimma till att switchpuckar svetsar...
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

förhoppningsvis om det stämmer som gröna hus skriver att det ska komma nya produkter för utbyte mot relä och dimmer. Då borde vi få se en bättre och troligen bakkantsstyrd dimmer. Så vi kan gå framåt 10 år i tiden igen på dimmersidan.
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
Post Reply