Fibaro HC2 vs Vera Lite vs Domoticz vs OpenHab - Utvärdering

Generell info kring Z-Wave
Post Reply
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Hallå,

Jag har under en längre tid sysslat med att utvärdera några olika varianter av controllers för hemautomatisering, och då enbart för Z-Wave baserade enheter. Jag har även erfarenhet av Nexa och 433MHz komponenter, men det kommer jag lämna därhän pga Nexa's och 433MHz systemens enkelriktade kommunikation.

I grund och botten har jag simpla krav: Allt skall bara fungera, vilket jag själv är duktig på att sätta käppar i hjulet för att det inte skall göra. Min fru är mycket förstående kan vi säga, och ibland fäller hon en syrlig kommentar som: "skall den här lampan blinka?" - eh nej det skall den såklart inte. Eller en annan favorit: "jag försöker att läsa här, kan du vara vänlig och slå på ljuset igen" (när automatiken löper amok och stänger av allt helt plötsligt pga LUA script fel...). Således jag har nog testat rätt mycket, och liten fru låter mig gå loss på det mesta. När det fungerar, så blir hon självklart glad och entusiastisk!

Det sagt, denna utvärdering kommer rikta in sig på så simpla saker som Z-Wave stabilitet, och i viss mån flexibilitet.

Min bakgrund är systemutvecklare, men numera jobbar jag som någon form av arkitekt, så jag gillar att ha detta som hobby system ;-) Mao jag kan programmera - men gör det inte i min profession längre.

Nedanstående genomgång är i fallande ordning från det bästa till det minst lyckade. Alla fungerar, mer eller mindre - men det finns gott om fallgropar på vägen....

Fibaro HC2

Helt klart min favorit fortfarande, och det trots mina nuvarande problem med Z-Wave minnet (som jag nu har löst, och håller på att - medans jag skriver dessa rader - gör recovery på). Jag kör på firmware 3.600 (hade 3.590 tidigare, men efter några recoverys så kommer jag inte åt 3.590), och har provat mycket på v4.0x, inkl senaste v4.04. Jag klassar v4 av programvaran som BETA status - man släpper gott om "hotfixes" fortfarande, och när man uppgraderar från v3.600 så måste man erkänna att v4 kanske inte kommer vara stabil innan man får gå vidare...

Eftersom jag nu gör recovery, och kommer att börja med en helt tom HC2 igen, och sedan importera alla enheter/VDs/Script igen - alltså INTE läsa in en backup, utan börja från tom maskin, så övervägde jag att köra v4.04 - men jag får vissa problem som jag inte gillar i vissa delar av min LUA kod. Antingen skulle jag kunna fixa dessa problem, eller så väljer jag det jag anser vara mera stabilt. Men i princip hade jag lika gärna kunnat utgå från en tom v4.04 istf en tom v3.600. Men vanan av stabiliteten o v3.600 gör att jag väljer en "tryggare" väg framåt...

Det jag helt klart gillar hos HC2 är just Z-Wave stabiliteten. De enheter som fungerar, som man inkluderat, i mitt fall, dom bara fungerar stabilt. Det är sällan jag har missar, såvida det inte är riktigt varmt (för då får HC2 värmeslag) och jag startar om min HC2 minst en gång per vecka (verkar vara någon form av minnes problem eller stack problem). Under dessa omständigheter så är min HC2 det mest stabila system jag har och har haft. Det är nästan bullet proof säkert, tills jag fipplar i koden... Men det är ju mitt egna fel, så det skall jag inte belasta Fibaro med.

Supporten från Fibaro är dock inte den bästa - jag har just nu flera "outstanding" tickets, inga svar what so ever, så jag löser alla problem själv. Men det inser jag att det knappast är normalt, för det krävs kunskaper i hur Fibaro tänkt och hur debian som os fungerar (vilket är det som verkar användas).

Vera Lite

Hade jag innan jag skaffade HC2. Jag vart galen på Vera'n. Ja den var billigt, den är markant mera flexibel för en hacker, men den är inte stabil på Z-Wave delarna. Det händer allt som oftast att lampor helt enkelt inte ändrade värde trots flera sändningar, eller att det vart fördröjningar som inte gick att förklara på 5-10 sekunder innan en rörelse sensor tände en lampa. Hur kul är det? Sedan var det en plug in författare som helt plötsligt ändrade licensereglerna för sin plug in retroaktivt, och då fick jag fanimig nog. PLEG som plug in modulen heter är rätt vital för Vera - visst du kan koda allt själv i LUUP (motsvarar LUA typ) men varför med en så bra modul.

Så kombinationen med PLEG och instabilitet, det senare hade redan fått mig att titta efter andra saker, fällde avgörande och en dag köpte jag min HC2 - det ångrar jag fortfarande inte.

Domoticz och OpenHab - båda bygger på samma Z-Wave kärna

Det som är problemet med open source program för Z-Wave är beroendet till drivers, och då det är just open source, så har de som utvecklar Z-Wave delarna helt enkelt inte riktigt tillgång till alla specar, utan det är mycket reverse engineering - dvs att hacka baklänges om man så säger, och häri ligger Open Z-Wave problemen.

Man får en del väntlägen, och missade sändningar. Dom som gör denna kod gör riktigt bra saker, tro mig, men utan en vettig spec och certifiering (!) så verkar det vara lite hopplöst läge helt enkelt.

Senast så provade jag Domoticz på WHS2011, och alltså själva programvaran i sig är grymt bra - jag verkligen gillar allt dom gjort. Med en reservation för LUA scripten som man måste skapa enligt en viss namnstandard i ett visst bibliotek på en viss disk. Alltså web gränssnittet är riktigt bra, men så var det detta med hackande i operativsystem nivån - not realy what I like helt enkelt. Det är lite för mycket entusiast produkt forfarande - men potentialen är riktigt bra!

Tidigare i år hade jag även OpenHAB uppe, och där snackar vi hackande i filer - HABmin i all ära, men nej, det vart hackande i filerna för att saker i över huvudet taget skall fungera.

Men båda verkar använda i princip samma Z-Wave bibliotek, och där ligger bristen.

Det finns bra stöd i Domoticz för inkluderande av enheter osv, men obefintligt stöd i OpenHAB (skall komma i OpenHAB2 någon gång). Parametrar på de enheter man inkluderar i Domotics presenteras riktigt bra och snyggt - OpenHAB, textfil som du själv måste fatta hur det är - HABmin kan fungera, men min erfarenhet säger att du måste hacka cfg filerna manuellt för att verkligen få något att fungera...

Sammanfattning

För den som är en tvättäkta entusiast som gillar att hacka filer, Ubuntu os osv - ja ge OpenHAB en chans, men var beredd på bakslag!

För den som är lite mera bekväm, testa Domoticz - framförallt om du har 433MHz och NEXA enheter - det kommer fungera grymt bra. Men inte Z-Wave pga timeouter och annat mindre roligt. Och någon fil kanske du måste hackar - men det är verkligen inte som OpenHAB. Och du kan beskriva alla regler i Blocky (ett gui baserat gränssnitt som är rätt vettigt faktiskt).

Men för den som bara vill att det skall fungera, Fibaro HC2 är fortfarande bäst, enligt mig. Men allt är inte guld med HC2 heller, man får vara lite beredd på att det kan haka upp sig, framförallt med LUA...
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
dhanjel
Medlem
Posts: 264
Joined: 19 Apr 2013, 12:47
10
Contact:

Håller med, kör Domoticz nu. Testat samma som du förrutom Vera.

Fördelen med Domoticz mot Fibaro är att man åtminstone inte kastat ut massa pengar åt en marknadsföringsavdelning :)
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

dhanjel wrote: Fördelen med Domoticz mot Fibaro är att man åtminstone inte kastat ut massa pengar åt en marknadsföringsavdelning :)
Den här kommentaren har jag sett tidigare. Finns det något belägg för den? Någon som vet hur mycket pengar Fibaro lägger på marknadsföring? Bara för att det ser extremt proffsigt ut behöver det inte automatiskt innebära att det kostat extremt mycket pengar. Sedan kan man väl ifrågasätta den del av marknadsföringen där de demonsterar funktionalitet som inte ens existerar ..
csabe
Medlem
Posts: 58
Joined: 17 Dec 2014, 15:22
9

Hej!

Så här fem år senare - vad är det som rekomenderas just nu.

Har kört HC2 hemma i många år. HC2an har krashat men fick en ny vid årskiftet så den ska väl kunna rulla några år till. Man är ju sugen på HC3 hem och flytta HC2 till landet. Men så orkar man inte riktigt med en halvklar produkt och att alla gamla scener men klippt och klistat ihop kommer antaglien inte att funka verkar det som. (Eller är HC3 värd att köpa)?

På landet har jag TellStick ZNet Lite v2 men är inte nöjd med det. Skapar massa spökvärden och när man väl behöver kolla på historik för en trasig frys så funkar det inte mer än senaste dygnet.

Kan inte programmera från grund men att kopiera färdig kod och modifiera klarar jag av. Vad ska man ta och köra på till landet tycker ni? Där har jag en mixad uppsättning av 433 och Zwave så kan man få in 433 är det bra men inget måste.
Nybörjare sedan 2014
Post Reply