Fibaro HC2 vs Indigo - vad är bäst?

Generell info kring Z-Wave
Post Reply
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Jag har under senaste tiden tittat en del på Indigo - det finns en skara användare som ser det som den bästa lösningen på hemautomatisering, så självklart vart jag nyfiken - och har så varit en tid.

I min förra tråd där jag jämförde ett flertal lösningar så var min slutsats att HC2 fortfarande är min favorit trots dess brister: http://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?f=11&t=5321 - Efter att ha testat Indigo kvarstår HC2 som mitt favoritval, av det enkla skälet att den är stabil i min installation, den är enkel att hantera, den stödjer Z-Wave himla bra i min installation och framförallt, användargränssnittet är web baserat, vilket gör att man kan använda HC2 från vilken web läsare som helst utan att installera appar eller andra program vilket skapar beroenden till olika versioner för att få hela systemet att fungera.

Och det är här som Indigo har sin största utmaning, alla smådelar som krävs för att ens starta:

1) Du behöver en Apple MAC, köper du en ny Mac Mini så ligger den billigaste på ca 5.500 sek, och du behöver även tangentbord/mus och skärm - Apple Mac går att köra headless (sägs det - jag kom aldrig så långt) men innan du kan göra det så måste du installera en del program för att klara av att köra headless. Var petig med att välja rätt tangentbordsdefinition när du installerar OSX - gör du fel, så kommer du inte klara av att skriva @ utan det blir ett litet "TM" på skärmen istället - mycket irriterande för du behöver uppge ditt email för att få en nyckel till din Indigo registrering senare i processen, och ja inget @ och inget email, och ingen nyckel, och inget Indigo osv.

2) Du behöver installera drivrutiner för den USB stickan som innehåller Z-Wave controllern, och här är det bra att känna till att du bör välja en Z-Wave sticka som t.ex. Aeon Series 2 (Series 5 verkar för närvarande ha vissa problem, men det löses säkert med nya drivrutiner någon gång) som har en knapp så du inte behöver ytterligare en dator för att klara av att göra inkludera/exkluder Z-Wave enhet. För Indigo har INTE stöd för inkludera/exkludera Z-Wave enheter - den har BARA stöd för att kommunicera med redan mappade Z-Wave enheter till den valda Z-Wave controller USB stickan - något som inte alltid framgår så tydligt. Kom ihåg att köpa rätt sticka, och räkna med 500 sek.

3) Indigo är en ren applikation utan någon administrativt WEB gränssnitt, dvs du gör en vanlig programinstallation inte bara av Indigo Server utan även Indigo Klient programmet. Det gör att om man avser administrera sin Indigo installation headless, så krävs antingen att man har ytterligare en Mac dator - eller att man kör VNC / TeamViewer eller liknande remote programvara. Jag har kört VNC, och det fungerar segt - det blir lite eftersläpningar och ryckigt ibland, men visst det fungerar. Det har dock hindrat mig från att köra headless under mina tester. Men om man någon gång blir klar kanske det skulle räcka. Således krävs det att man installerar något som stödjer ARD (Apple Remote Desktop) på de datorer/tabletts som man avser använda för att administrera det hela.

4) Indigo kostar ca 1.700 sek, och det finns en testverison man kan börja med. Tänk på att testversionen av Indigo bara stödjer 20 enheter, och är "PRO" i 30 dagar - sedan vet jag faktiskt inte vad som händer.

Således, minsta kostnad om man köper nytt är 5.500 + 1.700 + 500 = 7.700 men sannolikt något högre, jag landade på nästan 12.000 efter rekommendationer på detta forum att inte välja den billigaste utan mellanmodellen på Mac Mini, vilket gjorde det lite dyrare, plus att jag köpte även Magic Mouse och det lilla trådlösa tangentbordet. Så visst går det att spara in några kronor. Btw Indigo själva rekommenderar den billigaste Mac Mini - men det såg jag först senare. Anledningen till den mellanmodellen jag valde, var att man behöver tydligen 8GB minne - det är massivt mycket mera minne än t.ex. Fibaro HC2 kräver.

När allt sedan är installerat, enligt ovan som är basdelarna, och du valt en Z-Wave sticka som du trivs med, så måste du aktivera Z-Wave. Och sedan börja leka runt i den miljö som ingår i testinstallationsvarianten (antar dock att alla får sample house installerat oberoende av license).

Jag har testat de mest grundläggande detaljerna, som olika brytare/dimmers - de fungerar utmärkt. Men jag har inte noterat att Indigo varken är snabbare eller stabilare än min egna HC2 miljö. Dom är likvärdig hemma hos mig helt enkelt.

Jag har testat några plugins, och de som jag testat har fungerat bra. Smidigt kan vi helt enkelt säga. En plug in i Indigo kan jämföras med en VD i Fibaro HC2 - med den viktiga skillnaden att friheten att göra saker i Indigo är mycket större. Man har i Indigo tillgång till t.ex. operativ system kommandon, och kan välja att skriva i ett flertal olika verktyg/script. Jag har valt att inte titta på egenutvecklade plugins - hade jag valt att fortsätta med Indigo hade jag säkert hamnat i den fällan, eftersom det finns begränsningar i vad man kan göra inne i Indigo med virtuella devices (något som faktiskt stöds i Indigo, men inte alls på samma sätt som i HC2), framförallt att man inte kan lägga VDs ovanpå andra VDs och kapsla in funktionalitet på ett smidigt och enkelt sätt.

Jag har skapat en AppleScript som beräknar påskdagen, för att se hur det är i jämförelse med LUA - och visst det går, AppleScript är mycket flexibelt och helt okej. Det har även vissa delar som jag verkligen gillar. Men det är inte alls integrerat på samma sätt som LUA är en del av HC2. Jag personligen finner HC2s integration av LUA som ett betydligt bättre och stabilare sätt, än att skapa beroende till externa programvaror.

Det är lite som när Windows kom, och man var beroende av DLL filer och massor av utvecklare skrev för olika varianter av DLL filer - externa beroenden bör enligt mig hållas så få som möjligt. Det går alltså inte med Indigo - man har direkt beroende av drivers för USB stickan (som t.ex. Aeon Series 5 som verkar behöva nya drivers, baserat på Indigos forum poster), evnt olika varianter av OSX och komponenter i OSX om man t.ex. integrerar iCal funktionen (vilket jag kan se som mycket praktiskt om man använder Apple iPhone, och har AppleID osv). Men beroendet är direkt - använd en extern funktion, och du kommer hamna i läget en dag när något blivit uppdaterat av t.ex. systemprogramvaran och Indigo riskerar att stanna innan Indigo utvecklarna kommit "ikapp" - något som dom verkar vara mycket flitiga med för övrigt. Men likväl kommer Indigo i detta läget riskera att sluta fungera.

Såhär långt så kan man se det som att det är "jämt skägg" mellan Indigo och HC2 - båda har fördelar, och nackdelar.

Men om jag lägger på värdering i HUR man installerar och administrerar sin hemautomation, så kommer HC2 att gå vinnande ur utmaningen. Det är helt enkelt plug&play - det är det INTE i Indigo - i alla fall inte hos mig, andra kan säkert ha andra erfarenheter. Men av det lilla jag kört, så har jag haft mycket konstigheter, och seriöst svårt att hitta vart man skall ta vägen trots wiki sidor och ett himla googlande. Det som står på wiki sidorna verkar inte riktigt uppdaterat helt enkelt, för det som skall finnas - ja det finns inte, eller heter något annat (och jag kör engelska för övrigt). Jag har alltid tagit mig runt problemen jag stött på. Men sanningen är att om jag har en utmaning i hemautomationen, så är den uppe mycket snabbare i HC2 än jag kan fixa i Indigo. HC2 vinner med hästlängder helt enkelt när det kommer till användargränssnitet, och framförallt friheten att köra var som helst bara jag har en vanlig webläsare. Inga appar att installera eller underhålla, bara en simpel vanlig webläsare räcker - och det är skönt att slippa beroenden till VNC eller andra programvaror för att det skall fungera.

Det största argumentet för Indigo brukar vara "stabilitet" - jag kan glatt erkänna att Indigo bara behövt startas om varje gång jag installerat något. Och under en uppstartsfas som jag kan säga befunnit mig i, så är det helt naturligt. Och väljer man bara rätt USB sticka, så bör man slippa uppdatera drivrutinen för stickan, såvida nu inte Apple ändrar något i OSX som slår ut USB stickan...

Min HC2 startar jag om en gång i veckan, just in case. Jag vet från tidigare tester att min HC2 är stabil i minst 4 veckor. Iofs efter det så byggde jag ut minnet på min HC2. I vilket fall, under de omständigheter jag har, så är min HC2 rock stable - så jag kan verkligen inte se någon skillnad i HC2 vs Indigo när det kommer till stabilitet - dom är likvärdiga.

Det som gör att jag klassar HC2 som överlägsen Indigo har helt att göra med användargränssnittet, och konstruktionen som sådan. Du köper en HC2 pluggar in den i nätverket och kör direkt. Det gör du INTE med Indigo.

Varje gång du skall inkluder/ekludera en enhet i Indigo så måste du ta bort USB stickan från din Mac och antingen trycka på knappen på USB stickan, eller plugga in din USB sticka (gäller Z-Wave.ME stickan främst) i en annan icka Apple dator, t.ex. en Windows eller Raspberry dator och därifrån inkludera/exkludera din Z-Wave enhet. Medan du gör detta har alltså Indigo ingen kontroll över Z-Wave kommunikationen, så se till att vara ensam hemma typ, för du har nu driftstopp i Indigo's Z-Wave kommunkation...

Indigo's fördel med en öppnare arkitektur som tillåter mycket mera kan självklart vara attraktiv, du har möjligheter som du garanterat aldrig får med Fibaro HC2. Men samtidigt med möjligheterna kommer osäkerheten med beroende till andra programvaror och drivrutiner.

Fibaro HC2 är en "all-in-one" och Fibaro försöker (för dom lyckas inte jämt, se bara på Firmware 4.xxx som fortfarande har en del utmaningar, jag själv ligger kvar på 3.6 som var den senaste stable) hålla ihop alla delar sjävla - dom har alltså full kontroll på alla beroenden, och det kommer inte in något som dom inte (borde ha) testat - men visst har dom missat också. Jag har dock inte blivit drabbad av det, men jag har ju då haft fler miljöer tillgängliga.

Jag har gett upp Indigo av flera skäl, det finns begränsningar i hur systemet är uppbyggt som jag inte orkar bygga mig förbi (skapa egna plugins). Vidare vill jag inte vara utsatt för så många externa beroenden som Indigo skapar. Det är dock personligt antagligen eftersom folk verkar gilla att uppdatera hela tiden och testa nya releaser.

Personligen är jag nöjd när allt fungerar, och just nu gör min HC2 just det - men visst har jag haft crasher också - det skall dock sägas att samma typ av crash finns på Indigo sidan också - när USB stickan traslar så hamnar man i exakt samma problem på Indigo också, om inte värre (eftersom integrationen med Z-Wave inte är komplett i Indigo).

Således, ingen helt ren vinnare, det kommer ned till personliga preferenser och där falerar Indigo big-time i min bok. HC2 stannar i min bostad tills vidare, men min nyfikenhet för Z-Wave baserade kontrollers kvarstår - jag kommer test de som finns och se om någon är bättre (eller sämre).

Andra tycker säkert annorlunda, det har med tydlighet framgått i den Indigo tråd som finns på detta forum där jag blivit påhoppad rejält av vissa Indigo användare som anser att jag bara skall hålla tyst. Det sista gör att jag lämnar Indigo för gott - vägrar totalt att acceptera att jag skall TVINGAS UPPFÖRA mig på något sätt för att vara "godkänd" - sorry fanboys, men Indigo är en hacker produkt och det skall folk veta. Till på köpet är det en rejält mycket dyrare lösning än Fibaro HC2 - räkna med minst dubbla kostnaden som jag ser det.
Last edited by Bamsefar on 04 Jul 2015, 10:32, edited 1 time in total.
Reason: Lagt till kostnaden för USB stickan.
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Robert
Medlem
Posts: 346
Joined: 17 Oct 2013, 22:40
10

Tack för din utomordentliga genomgång! Alltid trevligt att läsa det du skriver. Uppskattas att du tar dig tid!

Skickat från min D6503 via Tapatalk
dhanjel
Medlem
Posts: 264
Joined: 19 Apr 2013, 12:47
10
Contact:

Har inte testat Indigo mer än läst om det, men testat många andra lösningar och måste hålla med om att trots att Fibaro har sina kvalitetsproblem på mjukvaran så är det ändå en riktigt bra mjukvara, framförallt inkludering/exkludering fungerar klockrent.

En liten parentes dock, man kan ju inte jämföra priset rakt av. En mac mini kan man ju faktiskt ha nytta av på andra sätt också, tex backup av foton, blog-host, htpc eller dyl. Men visst, det är inte billigt.
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

dhanjel wrote:En liten parentes dock, man kan ju inte jämföra priset rakt av. En mac mini kan man ju faktiskt ha nytta av på andra sätt också, tex backup av foton, blog-host, htpc eller dyl. Men visst, det är inte billigt.
Helt korrekt, en mera normal dator PC/Mac klarar helt klart av mera än att bara användas till t.ex. hemautomatisering. Dessvärre så skapar man då också flera indirekta beroenden. Säg att du tar en dator och installerar en musikserver som Squeezbox, och så tar vi för skojs skull videoserver som kanske PLEX (ja jag vet, PLEX kan hantera i princip alla media) - om då det ena eller det andra behöver patchas, eller på annat sätt modifieras, så kanske man åker på en omstart eller två. Och hänger sig den ena processen, eller börjar äta interminne som en glupsk val, så kan det ju bli så att den andra processen påverkas negativt.... För att inte tala om beroenden, en dag kanske allt spelar tillsammans, men så behövs helt plötsligt något uppdateras som drar med sig någon sak som något script språk, och vips så stannar något annat osv. Och så får man snällt vänta på att någon kanske kanske släpper fixar för det osv.

Skälet till en dedikerad lösning är just för att slippa dessa interna indirekta beroendena.

Kan ta ett exempel från mig själv, några år tillbaka när jag började med hemautomation: Jag satsade, som många andra, på NEXA och Telldus. Och så hade jag en Windows Home Server 2011 för all filmmediahantering, Squeezebox för musiken och då Telldus Server för styrning av bl.a. ljus med mera... Right, det vart ju ett j*vla hackande när drivrutinerna till Telldus (som inte är i närheten av stabilt) skulle uppdateras, och beroenden till moduler man aldrig klarade av att förutsäga. Det händer mer än en gång att hela klabbet stod stilla i väntan på någon patch här eller där. Efter mycket om och men tog jag då beslutet att inte köra så mycket som möjligt i en burk, utan att ha dedikerade burkar för olika funktioner. Iofs en virutell miljö skulle säkert fungera, men jag orkade inte sätta upp en sådan, utan valde den trygga och för mig mycket enklare lösningen: Vera Lite - det löste också problemen med kommunikation eftersom Z-Wave är ett dubbelriktat protokoll - helt plötsligt tändes och släktes alla lampor. Att sedan Vera hade sina utmaningar - ja det är lite en annan historia...

Men det finns alltså skäl till att avstå från att lägga alla ägg i en och samma korg...
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
dannisman
Ny medlem
Posts: 5
Joined: 14 Oct 2015, 19:38
8

Jag hoppar in och lånar tråden!

Hur ser ni på Homeseer 3 jämfört med Indigo då? Jag har läst att många lämnar Homeseer för att istället köra Indigo.

Jag gillar HS3 eftersom man kan göra eget GUI och föra över på olika typer av paddor/telefoner!
Nackdelen är ju prislappen.

Indigo känns begränsat för endast Iprodukter?

Mvh
Daniel
Post Reply