Wallc-s samt Aeotec dimmer

Generell info kring Z-Wave
Post Reply
dadid
Medlem
Posts: 88
Joined: 29 Jan 2013, 16:32
11

I Sovrummet har jag en Aeotec dimmer till taklampan, och då väggbrytaren sitter så dumt till har jag kompletterat med en Wallc-s.

Dimmern syns under enheter och kan styras såväl via paddor och datorer som via den ursprungliga brytaren, nu fjäderförsedd. Däremot syns inte dimmern som lampa utan verkar antas vara någon form av allmän pryttel. Lite opraktiskt när man försöker styra den via paddan.

Störst problem är dock att Wallc-s är minst sagt bråkig. Det krävs att jag toktrycker på den för att den skall börja prata med dimmern, eller den brytare som är associerad med knapp 2. Detta skulle möjligen kunna bero på dåliga mottagningsförhållanden, då den sitter riktigt långt ifrån HC2:an. Men nog tusan borde den väl söka komunikationsvägar via andra fast installerade enheter? Vidare har den ätit batterier i ett rasande tempo. Detta verkar nu ha lugnat sig.

I HC2:an kan jag förövrigt läsa att de två dimmerpuckarna som är associerade med Wallc-S saknar templates. Är osäker på vad jag gör åt detta, de är ju inte helt okända på marknaden.

Tips och idéer emotses med tacksamhet.
Post Reply