Dörrlås

Generell info kring Z-Wave
Ola
Medlem
Posts: 51
Joined: 05 Jan 2016, 17:42
8

Hej
Vilka dörrslås använder ni och hur tycker ni att de fungerar
De jag tittar på är Danalock v2 och Yale

Gällande Yale vad behövs mer än själva låset om det behövs mer?
Jag har en HC2a med v4.100
andwin
Medlem
Posts: 54
Joined: 03 Oct 2016, 13:37
7
Location: Eskilstuna

Yale doorman fungerar inte med zwave tyvärr..
Fibaro Homecenter 2
4.20
KristianO
Medlem
Posts: 461
Joined: 10 Mar 2014, 09:50
10

Idlock med zwave


Sent from my iPhone using Tapatalk
ekensweden
Medlem
Posts: 102
Joined: 01 Jan 2014, 18:10
10

Yale har jag men det går inte till hc2 bara


Skickat från min iPhone med Tapatalk
MickeS
Medlem
Posts: 425
Joined: 12 Oct 2016, 07:53
7

Idlock pratar folk om.
Ska tydligen funka med z-wave.
Rätt dyrt dock kan jag tycka
Homecenter 2

Kameror, värme, larm och belysning från olika leverantörer
andwin
Medlem
Posts: 54
Joined: 03 Oct 2016, 13:37
7
Location: Eskilstuna

tror vi är många med yale doorman som vill koppla in Zwave...

Läste detta.. http://www.vesternet.com/yale-smart-liv ... ed-reviews
FUNGERAR TILL SVENSKA YALE V2 - WORKS IN SWEDEN
Dom säger att denna modul inte fungerar till Svenska Yale V2 Dörr lås men det gör den men lite ful hack med en ful hack och NY Firmware från internet, finns om man söker ;-) steg för steg guide.

Någon som vet mer?????
Fibaro Homecenter 2
4.20
fredriksk
Medlem
Posts: 25
Joined: 17 Dec 2016, 17:31
7

Jag slog till och köpte ett IDLock och jag ångrar inte en sekund av det. Låset har i tre månader och i minst -10 grader fungerat helt problemfritt. Svärfar har en YaleDoorman och både han och jag tyckte byggkvalitén på ID lock är betydligt högre. Touchknapparna är dessutom snyggare ;-)

Barnen har fått var sin ID bricka (fungerar utmärkt att köpa till billiga RFID brickor då den följer all standard för dessa). Låset var i princip problemfritt att koppla mot HC2. JAg fick hjälp från tillverkaren en söndagkväll med lite felsökning. Och vidare av gröna hus på måndagsmorgon vilket resulterade i att jag helt enkelt hade HC2 för långt från låset vid installation. När jag flyttade den till ett par meter ifrån så sa det poff och låset var på plats.

Detta lås rekommendera VARMT. Så dryga som ASSA/Yale varit mot mig när jag ställt frågor om deras lås så känns det skönt att slippa vänta på att de eventuellt skulle släppa en Z-wave modul...
The Cat
Medlem
Posts: 48
Joined: 10 Jan 2014, 12:56
10
Location: Bästkusten

Kör danalock och är mycket nöjd.
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

fredriksk wrote:Jag slog till och köpte ett IDLock och jag ångrar inte en sekund av det. Låset har i tre månader och i minst -10 grader fungerat helt problemfritt. Svärfar har en YaleDoorman och både han och jag tyckte byggkvalitén på ID lock är betydligt högre. Touchknapparna är dessutom snyggare ;-)

Barnen har fått var sin ID bricka (fungerar utmärkt att köpa till billiga RFID brickor då den följer all standard för dessa). Låset var i princip problemfritt att koppla mot HC2. JAg fick hjälp från tillverkaren en söndagkväll med lite felsökning. Och vidare av gröna hus på måndagsmorgon vilket resulterade i att jag helt enkelt hade HC2 för långt från låset vid installation. När jag flyttade den till ett par meter ifrån så sa det poff och låset var på plats.

Detta lås rekommendera VARMT. Så dryga som ASSA/Yale varit mot mig när jag ställt frågor om deras lås så känns det skönt att slippa vänta på att de eventuellt skulle släppa en Z-wave modul...

Är riktigt sugen på att köpa och testa detta på en av mina dörrar till att börja med :)
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
KristianO
Medlem
Posts: 461
Joined: 10 Mar 2014, 09:50
10

Kör också idlock, klockrent! Kvalitén slår lätt Yale doorman.


Sent from my iPhone using Tapatalk
jolerius
Medlem
Posts: 115
Joined: 18 Apr 2013, 17:09
10

Kan bara instämma.. idlock är grymt å har aldrig delat för mig

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk
dhanjel
Medlem
Posts: 264
Joined: 19 Apr 2013, 12:47
10
Contact:

Var köpte ni idlock ifrån?
Tazswe
Medlem
Posts: 51
Joined: 08 May 2016, 11:35
7

Jag har tröttnat på att vänta på en lösning att få Yale Dorrman att fungera med zwave.
Håller på att byta system från HC2 till Indigo som har en plugin som funkar med YD.

Har 4 st YD så ett byte till ID lock var inte aktuellt, det känns även svagt av Fibaro att inte öppna upp för 3:e parts plugin, i så fall så hade problemet säkert varit löst på några veckor.
KristianO
Medlem
Posts: 461
Joined: 10 Mar 2014, 09:50
10

Köpte mitt från trygghetsexperten.se

Tommy Engman där e en klippa!


Sent from my iPhone using Tapatalk
MickeS
Medlem
Posts: 425
Joined: 12 Oct 2016, 07:53
7

Vilken summa landar man på ?

Man ska väl ha modulen för några kronor med ?
Homecenter 2

Kameror, värme, larm och belysning från olika leverantörer
ekensweden
Medlem
Posts: 102
Joined: 01 Jan 2014, 18:10
10

Titta på Webhallen


Skickat från min iPhone med Tapatalk
MickeS
Medlem
Posts: 425
Joined: 12 Oct 2016, 07:53
7

5000 då
Homecenter 2

Kameror, värme, larm och belysning från olika leverantörer
FredrikKarlsson
Medlem
Posts: 65
Joined: 08 Aug 2016, 20:21
7

Tazswe wrote: Har 4 st YD så ett byte till ID lock var inte aktuellt, det känns även svagt av Fibaro att inte öppna upp för 3:e parts plugin, i så fall så hade problemet säkert varit löst på några veckor.
Ja, kanske. Men, troligtvis bara om det finns ett REST API för yale att koppla upp sig mot, som dessutom är beskrivet någonstans.
Finns det möjlighet att kolla plugin:en för din nya plattform för att se hur den kommunicerar med låset? Finns det en web-tjänst som låsen kommunicerar mot?
Om REST fungerar så kan nog en VD skapas för yale också redan nu. Jag är inte så säker på att en plugin-struktur skulle tillföra något då till situationen för ägare med HC2.
Problemet kan kanske ändå ligga i att man inte vet vilka kommandon som kan skickas och hur man skickar dem till låset, och det kan nog ta betydligt lägre tid än ett par veckor att ta reda på det kanske.

Finns kommandon beskrivna?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
fjuppe
Medlem
Posts: 25
Joined: 26 Nov 2016, 22:46
7

Har haft IDLock i 4 månader nu. Fungerar klockrent att låsa/låsa upp från HC2 samt att se status.
Däremot hållar jag på att titta på hur man i HC2:an kan se vem som låser/låser upp med kod resp RFID tagg.
Kommandoklassen finns men jag vet inte hur man läser av den i LUA...

Försökte bifoga en pdf men det gick inte......jag har hela z-wave implementationen i pdf om någon är intresserad. Tala bara om hur jag får över den...
IDLock Notification.png
Någon som kan ge exempel på hur man kan läsa av Notification Type och dess parametrar som beskriver vem som låst/låst upp...

/Torbjörn
Tazswe
Medlem
Posts: 51
Joined: 08 May 2016, 11:35
7

FredrikKarlsson wrote:
Tazswe wrote: Har 4 st YD så ett byte till ID lock var inte aktuellt, det känns även svagt av Fibaro att inte öppna upp för 3:e parts plugin, i så fall så hade problemet säkert varit löst på några veckor.
Ja, kanske. Men, troligtvis bara om det finns ett REST API för yale att koppla upp sig mot, som dessutom är beskrivet någonstans.
Finns det möjlighet att kolla plugin:en för din nya plattform för att se hur den kommunicerar med låset? Finns det en web-tjänst som låsen kommunicerar mot?
Om REST fungerar så kan nog en VD skapas för yale också redan nu. Jag är inte så säker på att en plugin-struktur skulle tillföra något då till situationen för ägare med HC2.
Problemet kan kanske ändå ligga i att man inte vet vilka kommandon som kan skickas och hur man skickar dem till låset, och det kan nog ta betydligt lägre tid än ett par veckor att ta reda på det kanske.

Finns kommandon beskrivna?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Allt kommunicerar mot en webbtjänst om man har en smart lås sats.
Här finns API för dig om du vill utveckla någon som funkar för HC2.

https://github.com/thced/verisure-api

Indigos plug in finns här
https://github.com/lindehoff/Indigo-Ver ... /tag/0.4.1
Post Reply