Fibaro HC2 vs HomeSeer Zee S2 - Utvärdering

Generell info kring Z-Wave
Post Reply
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

I min ständiga jakt på den ultimata och perfekta hemautomatiseringslösningen (intressant ord...), så har tiden nu kommit till en mera riktig utvärdering där jag sätter HC2 mot HomeSeer.

I grund och botten är jag fortfarande för HC2, om det inte vore för mjukvaran som tidvis skapar helt onödiga utmaningar. Jag vet inte hur många år som Fibaro nu lagt ned på Firmware 4.xxx - men jag tror det är 3 år och ja tydligen 104 versioner - och jag ser fortfarande utmaningar som inte fungerar, och en Z-Wave engine som inte klarar av lasten (men observera att jag inte längre äger någon Fibaro, jag sålde min för några månader sedan).

Detta har gjort att jag tvingats fortsätta sökandet efter den perfekta lösningen. Och det jag numera använder är HomeSeer's minsta integrerade lösning, HomeSeer HomeTroller Zee S2 (min är Raspberry Pi2 baserad, men jag vill tro att man numera har en Pi3 baserad hårdvara), där man kör en "bantad" linux baserad HomeSeer mjukvara. Det finns en del begränsningar i denna mjukvara, främst för HSTouch mjukvaran (som jag ännu inte använder).

Jag köpt min HomeSeer i början Juni 2016, och har således haft den inkopplad ja i ett halvår rätt exakt kanske man kan säga. Det började dock inte så bra, och jag har mina dubier ibland om det verkligen är rätt tänkt. Men när man bara låter den vara och göra sitt jobb, så ja den fungerar helt enkelt.

Det sagt, starten var skakig, mjukvaran har gjort ett större lyft och det gör att man inte kan använda backuperna när man går upp i version, utan i princip måste bygga upp allt igen - men man slipper faktiskt omansluta alla Z-Wave devices, eftersom det är en separat plug-in och därmed backupas separat och den backupen går att använda... Så det man tappar är alla events (dvs scener).

Denna versionsuppgradering bör man idag slippa fundera på eftersom de nya lär skeppas med senaste (s.k. Mono 4 - Mono är mjukvaran som tillåter VisualBasic program att köras under Linux!) programvaran. Och om man börjar med att uppgradera sin Zee S2 till senaste versionen så slipper man allt det mäck jag har haft och delvis har kvar (se nedan).

Det som slår mig är dock att Z-Wave aldrig någonsin varit så stabil i min bostad. Det är rappt, snabbt och precist. Med ett undantag, och det har alltid strulat: En BeNext dimmer som sitter j*vligt taskigt till blir det ibland missar på - men som sagt, det är kanske en gång på 100 eller något liknande - och den har alltid strulat så jag tror täckningen är under kritik. Antagligen skulle en network rebuild lösa problemet. Men jag har faktiskt aldrig gjort någon sådan i mitt HomeSeer nät - på Fibaro'n gjorde jag det mest hela tiden, men aldrig någonsin känt behovet i HomeSeer.

Men det som inte är så bra är att USA inte verkar acceptera decimalkomma, och andra nationella tecken. Detta är en amerikansk lösning, och jag tror att om man låter bli att ändra från USA till "EU" så slipper man en del utmaningar. Bara ändrar till 24h visning eller något liknande, och lever med decimalkomma och sådant... Då skulle man kunna använda energiförbrukningen (som jag har avstängd eftersom den ändå inte fungerar med svenska tecken uppsättningen).

Sedan kommer vi till detta med användar gränssnitt - alltså rör vi oss i 1970 talet eller:
Image

Jag tycker att HC2's GUI är totalt överlägset, och bra så mycket enklare att göra "enklare" LUA programmering i än vad HomeSeer är. Det sagt, låt oss titta på en rätt enkelt scen, eller event som det då kallas:
Image

Starta radion när någon kommer hem osv. Det jag gillar med event motorn är att den är enkel att programmera utan att man måste tillgripa LUA eller något annat som i HomeSeers fall är VBScript (eller C#). Jag har gjort allt jag behöver i standard event. Det sagt, mycket vill ha mera, och att nästla tester går INTE. Man får snällt och vänligt kopiera ett helt event och ändra i de tester som så krävs osv. Det gör det något mera omständligt, men helt klart enklare än "nästlade" if statements i LUA kod. Alla bör kunna underhålla ett HomeSeer system, när det väl är uppsatt som sagt (för starten kan komma att inkludera en del Linux hackande!).

Det sagt, det är ett flexibelt system, man kan lätt utöka koden med lite VBScript, ja som i detta fallet som styr TurnDown i mitt vardagsrum:
Image

Som synes stöds även parametrar som en del i lösningen, varför man enkelt kan kopiera in flera event med samma VBScript kod.

En annan skön sak är detta med slumpade tider. Man kan ställa in om ett event skall slumpa fram tidpunkt relativt en given punkt:
Image

I ovanstående fall har jag det satt till +/- 15 minuter setup menyn.

Det finns som synes en hel del andra parametrar man också kan påverka. En del nyttjar jag, vissa hoppar jag. Loggningen borde jag antagligen slå av på flera events, man måste inte se allt i loggen.

När vi nu ändå är inne på loggning, så sker den på en markant mera detaljerad nivå i HomeSeer än i Fibaro:
Image

Som ni ser har jag definierat vissa färger för vissa typer av event, jag har även (såklart) röd färg för event som falerar. Och som jag skrev ovan har jag ibland något enstaka event. Men i det stora hela så lirar det riktigt fint, speciellt som jag har en crashad SD minnes kort image och kör på.

Och det måste sägas vara den absolut största nackdelen med HomeSeer Zee S2: Det är ett Raspberry Pi2 baserad lösning (i mitt fall), och det innebär att firmware sparas på ett SD-minneskort, och ja dom är inte alltid så bra. Sedan är det så att Raspberry inte klarar av fula nedtagningar, som t.ex. strömavbrott, för då blir SD-kortet direkt corrupt verkar det som... Just SD-kortet har alltså skapat onödiga problem, men jag har tagit mig förbi de flesta problemen ändå och som sagt, trots allt kör på just en crashad SD minneskort image.... Jippi?

De nuvarande Zee S2 skall tydligen vara Pi3 baserade, men fortfarande använder man just SD-kortet, trots att just Pi3 kan boota från USB minne istället. Men om det avhjälper problemet med sönderskrivet minne, ja det vet jag inte....

Så hur är det då med Z-Wave integrationen? Fungerar den bra? Kompatibel?

Jaenje...

Alltså pluginen som sådan är hyggligt okej, man ser rätt mycket om man tittar på en nod:
Image

Men alltså, mina Fibaro motion sensorer - jag har 5 stycken - har bara två inkluderats korrekt och har alla sensorer med sig. De två sista har av något skäl inte med sig ljussensorn (och självklart är det just den jag använder). Sedan fungerar inte ScenActivation på just den bilden jag har ovan, de brytarna stöds bara delvis trots att de påstår annat. Vete katten vad som är fel, men "hotel"-switcharna lirar helt enkelt inte längre...

Så om man skall dryfta sig till en form av sammanfattning, och den som läst min tråd på HomeSeer underforumet lär känna igen sig på första meningen:

Om HomeSeer hade Fibaro's GUI tänk, så skulle HomeSeer vinna en promenadseger!!!

Nu är det inte så. Utan jag hävdar fortfarande att HC2, om den fungerar (och notera att HC2 fungerar bra för rätt många, utom mig då), är helt klart enklare att leva med.

MEN om man skall ha max flexibilitet, maximala möjligheter och friheter - och kräver en rapp och fungerande Z-Wave kommunikation (förutsatt att dina enheter stöds osv), så vinner HomeSeer hands-down.

Det hjälper att man faktiskt får svar från helpdesken också - även om svaren ibland är lite av slumpen och tidvis oanvändbara. Men då finns ett forum som är något enastående bra, och fritt. Det är inte alls samma styrning som Fibaro's forum där man helt klart inte får klaga....

Jag kommer inom närmaste tiden byta mitt Pi2 kort till ett Pi3 kort, främst för att testa om USB boot istf SD-Card boot, råder bot på problemet med crashade minneskort. Hastighetsmässigt finns inget behov av bättre hårdvara - jag skulle tro att det är 15% belastning i snitt på min nuvarande pi2. Och den har trots allt bara 1GB minne (men kräver, precis som HC2 veckovis omstart för att fungera smärtfritt). I samband med detta kommer jag tvingas bygga om alla mina events, men det gör inget för det är ändå dags för lite refresh helt enkelt. Mycket vill ha mera, och jag vill ändra ett antal saker som jag gått och klurat ut, så varför inte kombinera.

Och kom ihåg, Z-Wave noderna finns kvar, i en separat backup. Och inte nog med det, om du tvingas (av oklara skäl) byta enhet, så kan man byta i noden och inte få nya nodbeteckningar - bara en sådan sak...

Jag lär fortsätta med HomeSeer, men jag vet inte om jag är helt nöjd. Om det kommer en ny fristående, dvs inte molnbunden, lösning, utan prenumerationskostnad, så kanske jag testar.

Notera också att det finns en Windows baserad lösning för HomeSeer, som man kan köra på valfri Windows installation. Den är troligen mycket enklare att sätta upp än Linux varianterna. Och tänk på att om man köper HomeSeer S6, värstingen, så måste man ha en Z-Net, och ja den är då Raspberry Pi3 baserad och ja just det, ett j*vla SD-kort som sitter i den... Så varning för den lösningen.
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Just nu är jag inte alls intresserad av min HomeSeer: Det är ett mindre h*lvete att få till script som räknar ut påsk - jag har försökt så länge nu och VB.net och jag är helt klart inte överrens, i alla fall inte något som är körbart i den där J*VLA Zee S2. Så vi lever med vardagar som helgdagar - är det något som retar mig så är det just att jag inte får till helgdagar utan tvingas vakna enligt vardagsmönster på helger.

Om jag inte får till VB.NET eller möjligen testar att gå till C# snart så vete katten om jag inte kastar ut min HomeSeer....
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
User avatar
sonnyboy
Proffsmedlem
Posts: 669
Joined: 26 Sep 2013, 08:05
10
Location: Västerås

@Bamsefar du och Jompa68 har väl snart prövat alla system som finns snart.
Kanske är läge att komma tillbaka till Fibaro igen :)
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Mer än en gång har jag funderat i banor om att göra min egna controller - men insett att som hobbytomte så har jag ingen till begränsad chans att lyckas. Det vi, så att säga ser, är att det är svårt att få allt att fungera smärtfritt. Det är allt från att tillverkare inte riktigt håller sig till specifikationen till att kraven är så stora på att få allt att fungera.

Jompa68 har väl redan gått tillbaka till HC2 från sin eskapader.

Jag har dock långt kvar innan det sker. Mera troligt att jag i såfall kastar ut allt faktiskt och återgår till vanliga tryckknappar för lampor osv - det fungerade förut, det drog mindre mängd el (faktiskt - jag har statistik från före till nutid, och förbrukningen har stadigt, för varje år, gått upp och upp, sakta men säkert, så någon el tjänar jag då 17on inte) och ja missar var när man glömde släcka typ...
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Om man en dag tröttnar på sin HC2 så skulle det vara intressant att testa om man kan köra tex. Domoticz i HC2-chassiet.
Det kanske går att köra Windows 10 på den eller rent av Linux.
Sedan får man väl plocka ut Z-wave-kortet och ersätta det med en Aeon-sticka. Men det vore kul att testa.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Det går utmärkt, och som du skriver så behöver man byta till en usb sticka för zwave kommunikationen.
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Post Reply