Batteriförbrukning Fibaro PIR

Generell info kring Z-Wave
Post Reply
Dede
Medlem
Posts: 82
Joined: 14 Jan 2014, 16:15
10

Har en Fibaro PIR som varit konfigurerad och suttit på samma ställe i snart12 månader.
Nu helt plötsligt har den börjat förbruka batteri på löpande band. Har testa både billiga och dyrare batterier med samma resultat. Håller ca 3-4 veckor medans de tidigare klarat sig ca 6 månader.

Det enda jag kan komma på jag gjort är att uppdaterat FW via HC2:an.
Inte helt säker men har för mig att det blev efter detta.
Gissar att man inte kan backa en FW-uppdatering?
Finns det något annat man kan testa (reset, kolla inställningar e.t.c.)?
Last edited by Dede on 29 Dec 2016, 22:21, edited 1 time in total.
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Det verkar ha blivit något knas med konfigureringen efter uppdateringen. Din HC2 "pratar" nog en hel del med enheten och det är väl det som suger ur batteriet.
Jag skulle först testat med en "Soft reconfiguration" och hjälper inte det så ta bort enheten ur nätverket och lägg sedan till den igen.
Tänk på att ha enheten nära din HC2 under tiden.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Dede
Medlem
Posts: 82
Joined: 14 Jan 2014, 16:15
10

Tackar för svar.

Tog bort och la till den igen. Inte helt enkelt att bli av med den så kanske har knasat sig på vägen.
Får se om det hjälper för annars blir det dyrt med batterier.
Dede
Medlem
Posts: 82
Joined: 14 Jan 2014, 16:15
10

Hjälpte inte.

Har gått från halv grön stapel till rött på ett dygn :(
Kan man på något sätt se trafiken till en enhet? Känns ju som att det är extremt mycket trafik mellan HC2:an och PIR:en.
Alternativt så har någon del i den gett upp. Fungerar dock precis som den ska.
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Du har inte förändrat något annat i mesh- nätverket? Flyttat någon annan enhet etc? Min tanke att det eventuellt beror på att sensorn har dålig kontakt med resten av nätet? Om du har möjlighet testa att sätta en nätverks utökande enhet t.ex. en wallplug mellan den nu närmsta enheten och sensorn?

Kör du med fabriksinställningarna på sensorn?

Det kan inte vara något som (mer) frekvent (än tidigare) utlöser rörelse- sensorn?

Har du testat allt det här så kanske det är enheten som pajat? Jag har också haft en rörelse sensor som käkade batterier utan anledning (visserligen en Aeon men ändå). Jag driver den via USB nu istället men misstänker att det är något konstigt med den.
Dede
Medlem
Posts: 82
Joined: 14 Jan 2014, 16:15
10

Nope. Det enda jag gjorde var att byta batteri.
Har en in wall switch ca 2 m bort så kontakten med nätverket bör vara bra.

Tror mer och mer på att uppdateringen av FW har ställt till det men vet inte hur man kan lösa det (om det går).

Har dessutom placerat en ny PIR bara någon meter bort med exakt samma inställningar (dock nyare modell) och den har ingen onormal förbrukning.
Dede
Medlem
Posts: 82
Joined: 14 Jan 2014, 16:15
10

Någon som vet om det finns uppladdningsbara CR123A som fungerar i en Fibaro FGMS-001?

Alternativt om man på något sätt kan koppla in den via en 240V AC/DC omvandlare som ger 3V DC ut. Helst hade man ju i så fall kört en som man kunde bygga in i en IP-klassad dosa.
Hittar en hel del ställbara men de är ju tänkta för vägguttag inomhus.

Får byta batteri minst en gång i veckan på denna och det blir extremt dyrt i längden.
Fibaro svarar som vanligt inte på mail eller verkar bry sig om sin bug tracker sida så där har man som vanligt ingen hjälp.
johanw
Ny medlem
Posts: 12
Joined: 28 Dec 2014, 11:02
9

Hade samma problem ett tag. I mitt fall hade jag ställt upp känsligheten för när den ska rapportera in förändringar i ljusstyrka (parameter 40, från 200 lux till 20 lux). Det visade sig dock att den rapporterade in ljusförändringar hela tiden, även förändringar under 20 lux. Jag orkade aldrig gå till botten med problemet (jag behövde inte ljussensorn) så jag ställde tillbaka den till default 200 igen.

Vad som rapporteras borde du väl även kunna filtrera ut i event panelen (om du kör HC2). Alternativt kan du ju skriva en scen i lua som loggar när något värde uppdateras.
Post Reply