Tid från det att man "trycker" på en strömbrytare till att

Generell info kring Z-Wave
Post Reply
jonatan
Ny medlem
Posts: 2
Joined: 01 Mar 2017, 19:37
7

Tid från det att man "trycker" på en strömbrytare till att lampan släcks?
Vad är normal tid för detta?

Har en Vera plus och tycker att den laggar och har sig även om man sätter fibaro plug brevid.

Tar flera sekunder för det att reagera om den ens gör det..

Några tips på fix?
Några tips på ett Snabbt home center?
FredrikKarlsson
Medlem
Posts: 65
Joined: 08 Aug 2016, 20:21
7

Jag vet inte om snabbheten i kontrollern ska spela någon roll i detta problem. Jag skulle gissa att ditt nät är lite glest eller ej ordnat om det tar mer en en blink att skicka kommandon. Kan du prova be din kontroller uppdatera nätet (network heal eller något liknande brukar det heta).
User avatar
sonnyboy
Proffsmedlem
Posts: 669
Joined: 26 Sep 2013, 08:05
10
Location: Västerås

Jag har förvisso HC:2 men den reagerar direkt.
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Med min f.d. VeraLight så var fördröjningen tidvis uppe i sekunder.
Med min f.d. Fibaro HC2 så var det i 95% av fallen i princip direkt, men ibland fick den hicka och det tog någon sekund.
Med mina f.d. tester av Domoticz / Indigo / OpenHAB med flera mjukvaror, så var det nästan alltid någon form av fördröjning eller liknande.

Det ENDA skälet till att jag fortfarande har min HomeSeer Zee S2 här hemma är just för att den är 100% vad gäller kommunikation på Z-Wave. Inte en enda miss, ingen fördröjning osv. Dessvärre har den lite andra utmaningar som ingen energimätning som fungerar i europa (produkten kommer från USA), inte stöd för ÅÄÖ, decimalpunkt istf decimalkomma och ingen fungerande inmatning av vart bostadens geografiska plats (för att räkna fram solens upp/ned gång med mera) med flera inställningar med decimalkomma. Plus att den är tidvis rejält buggig i sitt urtråkiga gränssnitt....
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Post Reply