Popp - Regnmätare z-rain

Generell info kring Z-Wave
Post Reply
leiff
Ny medlem
Posts: 13
Joined: 11 Feb 2014, 22:53
10
Location: Luleå

Hur ska man få något vettigt ur denna regnmätare ?
Den visar nederbörd i mm eller mm/h men vad jag förstår så finns det bara ett "value" så detta värde ändras och nollställs på ett sätt som jag inte begriper.
Nån som kan förklara hur den funkar ?
(Jag har en Fibaro HC2)
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Jag har visserligen ingen Popp regnmätare, men det borde fungera så här:
Nederbörd mm/h nollställs varje timme
Total nederbörd nollställs varje dygn (24:00)
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
leiff
Ny medlem
Posts: 13
Joined: 11 Feb 2014, 22:53
10
Location: Luleå

Det kan kanske stämma. Men då det för Popp är endast ett "value" så kommer denna först att visa mm/h för att sen ersättas med mm/dygn. Eftersom denna ändras redan efter 3 minuter och nollställs lite senare så måste jag lagra detta nånstans för att kunna se nederbörden i efterhand.

Code: Select all

[DEBUG] 18:50:00: Värde: 14
[DEBUG] 18:52:42: Värde: 0.002
[DEBUG] 18:52:42: Värde: 0.002
[DEBUG] 18:56:49: Värde: 0
User avatar
sonnyboy
Proffsmedlem
Posts: 669
Joined: 26 Sep 2013, 08:05
10
Location: Västerås

Någon som fått denna produkt att fungera som en regnmätare och får ut värden som är något och ha?
Funderar starkt på att reklamera denna :(
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
Rosengren
Medlem
Posts: 49
Joined: 01 Jan 2014, 13:27
10
Contact:

Jag är inne på samma linje som "sonnyboy". Det enda vettiga den här tycks kunna användas till är som regnsensor... Inte riktigt det man förknippar ordet regnmätare med.
Hoppas att jag har fel...
Fibaro HC2 V. 4.580
20 x Dimmers
8 x 2x1,5kW Switch
3 x 3kW Switch
7 x RGBW
3 x MultiSensor
2 x MotionSensor
1 x FloodSensor
3 x AEON MultiSensor
1 x Swiid InterSwitch
2 x Greenwave 6-P. Switch
5 x Danfoss termostat
1 x Düwi ZME RC2
1 x Swipe
1 x Button
User avatar
sonnyboy
Proffsmedlem
Posts: 669
Joined: 26 Sep 2013, 08:05
10
Location: Västerås

Jag kommer reklamera min. Får inget vettigt ur den alls :(
Får köpa Netatmo istället. Min Rainwise har fungerat klanderfritt med Beyond Measure i många år, men nu är det dags att förnar då den gått sönder.
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
hegu
Ny medlem
Posts: 4
Joined: 22 Mar 2014, 12:44
9

Nu regnar det hemma hos mig och jag tror jag har kommit på hur denna funkar.

fibaro:debug('Z-Rain: ' ..fibaro:getValue(774, "value")) ger tre värden var femte minut när det regnar.
Hur starkt det regnar. (mm/h)
Totalt mm/m2 sedan installation.
Totalt m3 sedan installation.

Tex.

21
192.5
0.1925
....

28.1
194.5
0.1945
Osv.

Har den registrerat regn på de senaste 5 minuterna skickar den 0

Så om värdet är något annat än 0 regnar det.

Borde gå att "fånga" värdet som är större än 100 (i mitt fall) och göra en beräkning från tidigare värde.

Sedan spara resultatet för senaste timmen, dygnet, veckan, månaden året...

Tyvärr så kan jag inte göra detta själv men någon annan kanske har kunnandet? :roll:




Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
sege
Medlem
Posts: 36
Joined: 27 Jul 2014, 21:54
9

Kom ni någonstans med det här? Jag försöker fiska ut något vettigt ur HC2'ans API kring det men propertien 'value' verkar random få olika värden.

Dvs, ibland m3/m2, ibland mm nånting (sen start av regnfall eller installation, oklart) och mm/h. Fibaro'n visar ju lite olika på ikonen men detta stämmer inte med vad API't presenterar.

Förstår ingenting, den verkar ju helt komplett värdelös den där.

Mvh frustrerad.
hegu
Ny medlem
Posts: 4
Joined: 22 Mar 2014, 12:44
9

Den skickar tre värden var femte minut när det regnar. Jag har gjort en scen som sparar det värde jag är intresserad av (mm/m2) i en variabel. Man måste "fånga" värdet när det skickas, det går ej att läsa i efterhand. Värdet mm/m2 är totalen från man inkluderade mätaren eller manuellt nollställde den genom att skriva värdet 0 till parameter 1.

Image

>100 funkar för mig men man får kolla debugfönstret för att se vad som kan funka för sin regnmätare. Många ggr kanske >0 funkar då m3-värdet stiger sakta :)

"rainCount" är en variabel jag skapat och 774 är regnmätaren i min hc2.

Jag har lärt mig lite lua sedan senaste inlägget men kan ej så bra så det går kanske att göra på något bättre sätt men detta funkar för mig.

Sedan har jag gjort scener som sparar ner värdet på "rainCount" varje dag 23:59 till andra variabler. (ranMo, rainTu osv.)
dessa använder jag sedan i en VD för att se hur mycket det regnat per dag den senaste veckan.

Image


Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
ekensweden
Medlem
Posts: 102
Joined: 01 Jan 2014, 18:10
10

Bra jobbat :)
brandtom
Ny medlem
Posts: 4
Joined: 06 Aug 2018, 20:42
5

Är det någon mer som lyckats få ut något bra från den här regnmätaren?
Jag vet inte om jag klarar att bygga en lika snygg/bra VD som "hegu".
Snelleman
Ny medlem
Posts: 13
Joined: 29 Nov 2016, 02:00
7

Hej,

Köpte mig också en regnmätare innan jag såg denna tråden :oops:

Frågar precis som ovan. Är det nån som har en VD eller scene som gör denna prylen användbar?

/Snelleman
hegu
Ny medlem
Posts: 4
Joined: 22 Mar 2014, 12:44
9

Delar vad jag gjort.

Detta var mitt första försök att skapa något eget till min hc2 i lua så det går säkert att göra mycket smartare men detta har funkat för mig.

Dock skickar min mätare värde "7" ibland så om man satt regnmätaren till 0 (jag brukar göra det varje vår) blir det inte rätt beräkningar i vd:n förrän det kommit minst sju mm regn.
Någon kanske kan fixa det på något smart sätt. :) Vet inte riktigt varför "7" kommer ibland men det kanske bara är min mätare som gör det.

Bifogar vd och lite info hur jag gjort scenerna, hoppas att jag inte glömt något viktigt steg då det var ett tag sedan jag gjorde dem.


Manual
https://manuals.zwave.eu/backend/make.p ... &type=popp
Attachments
Regnmätare.zip
(16.88 KiB) Downloaded 497 times
Post Reply