Nexa SP103 fungerar dåligt

Generell info kring Z-Wave
Post Reply
amatör-Kalle
Ny medlem
Posts: 1
Joined: 05 Oct 2017, 19:09
6

Jag har ett antal Nexa SP103 (säljs också som Everspring SP103) rörelsedetektorer. De är Zwave, dock ej Zwave+ / Gen5. Problemet är att de inte fungerar som de ska. Jag kör dem mot en Telldus TellStick ZNet Lite v2 controller. Jag har en massa andra Zwave-grejer (av olika märken bl.a. Telldus och Nexa) kopplade till controllers och har därför byggt upp ett bra Zwave-nätverk med många noder. Aldrig något som helst problem med räckvidd (förrän nu med dessa rörelsedetektorer från Nexa).

Problemet med rörelsedetektorerna är att de inte verkar klara av att kommunicera med kontrollerna via övriga Z-wave-noder (mesh). Så länge rörelsedetektorerna är inom direkt räckvidd för controllern (ca 10 meter) så kommunicerar de bra. Så fort jag kommer utanför den här räckvidden med bara någon enstaka extra meter (och här har jag bra testdata då samtliga mina rörelsedetektorer är extremt konsekventa här) så tappas kontakten. Även om jag sätter ett flertal andra Zwave-noder (typiskt on/off-pluggar) precis bredvid rörelsedetektorerna så etableras ingen kontakt.

Har det någon med bakåtkompabilutet att göra? Jag har läst någonstans att när man använder Zwave (utan +) i kombination med Zwave+ så konverteras signalen till "gamla" Zwave innan den transporteras vidare?

Eller är det bara Nexas rörelsedetektorer som är dåliga/felaktiga (allihop)? Om de inte fungerar i enlighet med Zwave-standard så borde det väl vara skäl för att få returnera dem?

Tacksam för tips, sjukt frustrerande att inte få dem att lira när alla mina övriga Zwave-grejer (och controllern) lirar perfekt i övrigt.
Post Reply