Vad för typ av brytare?

Här kan du som nybörjare ställa dina frågor utan att skämmas
Post Reply
Wize
Ny medlem
Posts: 10
Joined: 16 Sep 2015, 13:13
8

Funderar på att sätta in brytare/mätare på eluttagen i badrummet. I första hand för att se hur mycket vi tvättar och vad det kostar och sen kanske använda mig av "scenen" som Tobbe skrivit om "Övervaka tvättmaskin av Tobbe » 12 mar 2016, 12:46" i detta forum.

Är det "Fibaro - Insatsbrytare 1X2,5kW" man skall satsa på då eluttagen sitter inte bakom "samma" uttag och jag antar drar en del ström. Eller vad använder man?
Fibaro Homecenter 2 - FW 4.110
Devices - 13 / Sensors - 6 / Philips Hue
Earplugged
Medlem
Posts: 158
Joined: 03 Feb 2016, 17:16
8

Jag använder en vanlig Fibaro wallplug att övervaka tvättmaskinen med, fungerar utmärkt!
Wize
Ny medlem
Posts: 10
Joined: 16 Sep 2015, 13:13
8

Earplugged wrote:Jag använder en vanlig Fibaro wallplug att övervaka tvättmaskinen med, fungerar utmärkt!
Till en början kan jag tänka mig samma men blir ganska fult då kontakterna sitter mitt på väggen.
Fibaro Homecenter 2 - FW 4.110
Devices - 13 / Sensors - 6 / Philips Hue
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Är det "Fibaro - Insatsbrytare 1X2,5kW" man skall satsa på då eluttagen sitter inte bakom "samma" uttag och jag antar drar en del ström. Eller vad använder man?
Du kan inte använda Fibaro insatsbrytare för övervakning av tvättmaskinen eftersom dessa inte mäter energiförbrukningen.
Wall-plug är den minsta och smidigaste enheten att använda. Vill du använda en insatsbrytare måste du välja ett fabrikat som har inbyggd energimätning.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Farbror Grå
Medlem
Posts: 76
Joined: 23 Oct 2014, 09:20
9
Location: Göteborg

Mäter inte Fibaros insatsbrytare elförbrukningen!? Det förutsatte jag att dom gjorde. Fibaro tillhör ju premium-tillverkarna inom Z-wave.

Tack för att du uppmärksammade mig på detta! Kan spara frustration och pengar i framtiden.
Post Reply