Hålla nere antalet scener

Här kan du som nybörjare ställa dina frågor utan att skämmas
Post Reply
andarv
Medlem
Posts: 82
Joined: 15 Feb 2014, 00:17
10

Nu har jag haft min Hc2 igång sedan februari och den tickar på ganska bra (det finns många förbättringspunkter men de har redan berörts på andra ställen så jag tar inte det här). Mycket av arbetet den får utföra är tända och släcka olika lampor i och på huset vid olika förutsättningar.
Nu till själva frågeställningen. För att hantera alla rum, lampor och förutsättningar så har det blivit en hel del scener, är det bättre att försöka minska detta till en enda "super" scen i syfte att minska antalet processer som HC2 behöver köra?
Alla scener idag går till en VD som agerar som belysningscentral, den har beskrivits här tidigare tidigare och kommer ifrån http://forum.fibaro.com/viewtopic.php?t ... sc&start=0

Idag är det ett tiotal scener och det är 7 variabler som styr de olika scenerna.
JKB
Medlem
Posts: 45
Joined: 06 Aug 2012, 11:21
11

Nu vet jag inte hur Fibaro HC2 fungerar, jag kör själv HomeSeer, men jag ser absolut ingen vits med att minska antalet scener, speciellt när du bara har ett tiotal.

Scener är ju en stor del av automationen så det vore synd om det snålades på det. Själv har jag 85 scener idag och det byggs på hela tiden.
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

I grund och botten tror jag inte antalet scener spelar roll, och samtidigt att separera scener åt underlättar underhåll. Att ha en superscen ser jag inte riktigt som något alternativ.

MEN

Man kan ju tänka på att inte ha flera scener som har exakt samma triggers. Dvs säg att du har en rörelse sensor som styr lampor. Om du då har en scen för att tända lampan och en för att släcka, så kommer dessa att dela trigger och således blir ju båda scenerna triggade varje gång, och så måste man i scenerna hålla reda på vilken som skall gälla osv.

Man kommer iofs alltid att komma till att vissa t.ex. GlobalaVariable kanske ofta är med i scener och därmed triggas många scener när just den globala variabeln ändrar status - det får man leva med helt enkelt, men man kan ha det i åtank osv.
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
andarv
Medlem
Posts: 82
Joined: 15 Feb 2014, 00:17
10

Tackar för svaren.
Då kommer jag inte försöka snickra ihop någon större scen för att hantera all belysningsstyrning, skönt.. Det är svårt nog att få ihop alla om och men så att man slipper hasa sig fram till lysknappen.
Kommer snart att testa Motion light scenen som Controll living har skickat upp på Forum Fibaro, någon som har erfarenhet?
Post Reply