Ny kontroller - HC2, Vera Lite eller vad?

Här kan du som nybörjare ställa dina frågor utan att skämmas
Post Reply
mitze
Ny medlem
Posts: 7
Joined: 27 Aug 2014, 10:16
9

Hej,

Tänkte ge Z-Wave en chans då jag skall byta ut alla kontakter i lägenheten. Har testat Nexa/Tellstick och vill ha något stabilare.
Har läst på Byggahus att Vera lite är buggigt och rekommenderas inte om du inte programmerar koder själv. HC2 känns bra
men priser är därefter. Jag tänker mig 5 kontaker och 2 fibaro sensorer. Finns det billigare puckar än Fibaro som ni skulle rekommendera? Nexa jobbar inte på Z-wave utan eget protokol.

Vill ha:
Röststyrning
Stabilt
Kompatibilitet
sege
Medlem
Posts: 36
Joined: 27 Jul 2014, 21:54
9

Jag kommer också från Nexa-spåret och hade helt tröttnat på opålitligheten. Lampor tändes inte, slocknade inte, tändes utan orsak och helt plötsligt hade en rörelsesensor kopplat ihop sig med någon helt annan lampa. Herrejössesuselt.

Jag provade en Vera och blev sjukt besviken. Buggig, långsam och kass kändes den.

Jag kör lite HC2 nu och är hittills nöjd, man är snabbt igång men ska man göra mer än minimalt hamnar man i LUA-kodande, på gott och ont.

Aeon-inbyggnads funkar bra med energi-mätning med HC2. Everspring-wallplugs kan jag inte rekommendera, de minns inte sitt 'state' vid strömavbrott, börjar alltid avslagna. De är även sjukt stora.

TKB Home verkar OK än så länge men Fibaro-pluggarna är ju absolut minst och snyggast (och säljstoppade..).
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Jag har oxå gått från Nexa till Vera Lite (buggar till förbannelse, ingen vettig support, undermålig hårdvara och firmware i akuta behov av massor av rättningar - det sagt, det finns fördelar som plugins, enorm comunity som kan massor) till Fibaro HC2. HC2 lider av lite småbuggar, dålig kundsupport och firmware som behöver fixas. Men det är stabilt, när det inte blir för varmt ute.... och rappt som 17on, det bara lirar. Men när det inte lirar får man vara detektiv, och LUA är nog att anse som krav om du har ambitioner...
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

När du väl inhandlat din HC2 behöver du ju aldrig tänka på någon mer kontrollenhet. Och då är den betald och klar.
Sen bygger du ut efterhand pengar finns att tillgå. Kärnan i ditt system är det viktigaste enligt mig.
Säljer 100 % in HC2 till de kunder jag installerar åt.
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
mitze
Ny medlem
Posts: 7
Joined: 27 Aug 2014, 10:16
9

tack för alla svar.

Jo Henrik köpte av dig till slut så nu är det upp till bevis.
Vart hittar man bra fibaro guider? Har som ambition att få det att lira med projektor, tv o pioneer förstärkare med.
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

Det är nackdelen med fibaro, finns inga guider från dem. Forumen är de ändra källorna och http://www.vesternet.com/z-wave har en del manualer.
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
Post Reply