Använda brytare som tigger för att släcka hela huset

Här kan du som nybörjare ställa dina frågor utan att skämmas
Post Reply
henning13
Ny medlem
Posts: 5
Joined: 10 Sep 2014, 12:56
9

Jag sitter och planerar mitt z-wavebygge och mitt nästa inköp.
Min fråga är om man skulle kunna använda en vanlig dubbelbrytare som tigger att släcka hela huset.
I sovrummet har jag en dubbelbrytare som styr två av varandra oberoende lampor. En används och den andra kommer jag inte använda till någon lampa. Skulle jag kunna ta den tomma och installera antingen en fibaro 2x1,5kW och styra båda knappar. En som tänder/släcker sovrummet och den andra som trigger att släcka hela huset när jag går och lägger mig? alternativt sätta endast en fibaro 1x3kW som styr triggern för att släcka hela huset (via en scen)?
Robert
Medlem
Posts: 346
Joined: 17 Oct 2013, 22:40
10

Det går att göra utan problem.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Bonden
Medlem
Posts: 43
Joined: 06 Nov 2013, 20:37
10

Sätter du en dimmer så kan du lösa detta som flera andra här gjort genom att aktivera en scen med trippelklick och kunna få möjlighet till dämpad belysning i sovrummet. Kan vara en hög WAF på den... :)
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Bonden wrote:Sätter du en dimmer så kan du lösa detta som flera andra här gjort genom att aktivera en scen med trippelklick och kunna få möjlighet till dämpad belysning i sovrummet. Kan vara en hög WAF på den... :)
Har du dock en partner som inte är så insatt i dina programmerade knappar eller kanske barn så blir det snare en WTF! varje gång någon trycker på fel knapp! ;)
henning13
Ny medlem
Posts: 5
Joined: 10 Sep 2014, 12:56
9

Jag löste det med att sätta in en fibaro 2x1,5 kW. Med ena styr jag av och på i sovrummet (taket ) och den andra är trigger för att släcka resten av huset, fungerar kanon :D
Post Reply