Hej.
Kan någon förklara blockens funktion?
Så här tror jag.
1: Utlösande enhet
2: ?
3: Vad 1 är
4: ?
5: Fördröjer 13 i x sekunder
6: Och/Eller/Därefter
7: Variabel
8: ?
9: Vilken 7
10: Och/Eller/Därefter
12: ?
13: Vad 11 ska bli
13b: Fördröjer 13 i x sekunder
Blockens funktion
== är när du testar på om värdet till vänster och höger är LIKA, dvs boxarna 2,8 är TEST (OM?).
= är när du TILLDELAR en variabel/device ett värde, alltså vid 12 så sätter du på lamporna i kontoret.
Jag har minne av att box 4 är när du testar ett värde, men jag vet inte, jag skriver allt i LUA
= är när du TILLDELAR en variabel/device ett värde, alltså vid 12 så sätter du på lamporna i kontoret.
Jag har minne av att box 4 är när du testar ett värde, men jag vet inte, jag skriver allt i LUA
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice
-
- Medlem
- Posts: 59
- Joined: 11 Dec 2013, 08:51
- 10
Box 4 är till för att sätt exempelvis en dimmer i ett visst läge. Exempelvis 10, 20, 25% osv. Använde denna funktion mycket i min anläggning för att dimma upp/ner ljuset i steg.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
-
- Medlem
- Posts: 59
- Joined: 11 Dec 2013, 08:51
- 10
Övriga stämmer med det som du och Bamsefar skrev. Har ännu inte satt mig in i LUA programmeringen, är dock mitt mål, så än så länge styrs alla mina funktioner via block scener och det har fungerat felfritt i snart över ett år.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
Nr 5 stämmer dock inte enligt mig vilket vi även diskuterat flera gånger förut i andra trådar Sätter du en tid i nr 5 så betyder det att värdet innan det måste uppnås under hela den tiden innan nästa steg i scenen skall hända. Dvs inget "Därefter" om inte tiden uppnåtts i ruta 5 med gällande regel beskrivet innan ruta 5. Ruta 5 har inget med 13 att göra...
Ex, jag har en scen som skickar ett meddelande till mig så fort espressomaskinen varit igång i 20min. Skriver jag då 20*60=1200 i ruta 5. Så går scenen vidare efter denna tiden om espressomaskinen varit igång i 20min och jag får ett meddelande. Om jag däremot stänger av espressomaskinen efter 19min så får jag således inget meddelande eftersom tiden 1200s inte har uppnåtts. Hade jag däremot skrivit tiden 1200s i ruta 13, så kan jag starta espressomaskinen och stänga av den direkt men ändå får ett meddelande efter 1200s. Dvs en stor skillnad på att skriva tid i ruta 5 och 13!
Ex, jag har en scen som skickar ett meddelande till mig så fort espressomaskinen varit igång i 20min. Skriver jag då 20*60=1200 i ruta 5. Så går scenen vidare efter denna tiden om espressomaskinen varit igång i 20min och jag får ett meddelande. Om jag däremot stänger av espressomaskinen efter 19min så får jag således inget meddelande eftersom tiden 1200s inte har uppnåtts. Hade jag däremot skrivit tiden 1200s i ruta 13, så kan jag starta espressomaskinen och stänga av den direkt men ändå får ett meddelande efter 1200s. Dvs en stor skillnad på att skriva tid i ruta 5 och 13!
-
- Medlem
- Posts: 59
- Joined: 11 Dec 2013, 08:51
- 10
Det har du helt rätt i Nex, mitt fel
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
Tack för det Nex. Försöker praktisera din scen men får inte ihop det i praktiken. Kan du visa med en dump hur du menar?Nex wrote:Nr 5 stämmer dock inte enligt mig vilket vi även diskuterat flera gånger förut i andra trådar Sätter du en tid i nr 5 så betyder det att värdet innan det måste uppnås under hela den tiden innan nästa steg i scenen skall hända. Dvs inget "Därefter" om inte tiden uppnåtts i ruta 5 med gällande regel beskrivet innan ruta 5. Ruta 5 har inget med 13 att göra...
Ex, jag har en scen som skickar ett meddelande till mig så fort espressomaskinen varit igång i 20min. Skriver jag då 20*60=1200 i ruta 5. Så går scenen vidare efter denna tiden om espressomaskinen varit igång i 20min och jag får ett meddelande. Om jag däremot stänger av espressomaskinen efter 19min så får jag således inget meddelande eftersom tiden 1200s inte har uppnåtts. Hade jag däremot skrivit tiden 1200s i ruta 13, så kan jag starta espressomaskinen och stänga av den direkt men ändå får ett meddelande efter 1200s. Dvs en stor skillnad på att skriva tid i ruta 5 och 13!
\\ Leif
Home Center 2
Ver: 4.032
Ver: 4.032
Här ser du en enkel scen som stänger av min espressomaskin efter 7200 sekunder. Hade du satt tiden i sista röda rutan så får du ett problem, då kan du starta espressomaskinen stänga av den efter 3000 sekunder, starta den igen och då kommer den ändå stängas av efter 4200 sekunder igen (pga första startens tid ej uppfyllts än) och sen stängas av igen 7200 sekunder efter andra starten. Men som sagt, genom att sätta tiden i första rutan så måste värdet uppfyllas, dvs maskinen måste vara igång i 7200 sekunder och därefter stängs den av. Stänger du av den innan tiden uppnåtts ja då uppfylls inte värdet och scenen körs således inte. Lycka till
- Attachments
-
- Namnlöst.jpg (34.84 KiB) Viewed 18147 times
Tror inte det är helt rätt Nex.
Jag har en "Godnatt-scen" som bl a innehåller två fördröjningar a 600 sekunder. Efter fördröjningarna kommer en funktion (kontroll av att husets dörrar är stängda) som ändå utförs några sekunder efter att scenen startas.
Jag har en "Godnatt-scen" som bl a innehåller två fördröjningar a 600 sekunder. Efter fördröjningarna kommer en funktion (kontroll av att husets dörrar är stängda) som ändå utförs några sekunder efter att scenen startas.
HC 2 med 4.6.3 och en massa enheter och scener som just nu faktiskt fungerar.
Tror inte jag förstår till 100% vad du menar Daniel, du har ju inget tidsvärde innan "därefter" alls vilket va min poäng Din scen körs ju således direkt vid din tidsangivelse enligt de specifikationer du valt för varje enhet nedan... Däremot så förstår jag det som att du vill att det skall vara en fördröjning på 600 sekunder innan kontrollen utförs och att det inte är det? Det är nog även Fibaros tanke att det skall vara så men ju längre blockscener man gör ju knepigare blir det, särskilt om man har flera olika typer av produkter... Men du kan ex enkelt köra en scen där du tänder lampor med en viss fördröjning genom att skriva så som du gjort, funkar hur bra som helst har flera scener själv som gör detta...Daniel wrote:Tror inte det är helt rätt Nex.
Jag har en "Godnatt-scen" som bl a innehåller två fördröjningar a 600 sekunder. Efter fördröjningarna kommer en funktion (kontroll av att husets dörrar är stängda) som ändå utförs några sekunder efter att scenen startas.
Sorry, nu scrollade jag ner i din bild och såg att det var fler saker längst ner. Scenen ser ju perfekt ut som du gjort men du har ju heller inte skrivit in någon fördröjning på fönsterkontrollen. Varje fördröjning du skriver in gäller ENDAST den delen av scenen så om du inte skriver någon fördröjning längst ner på sista delen så körs den direkt. Så den funkar som det är tänkt Ex om du tänder 3 olika lampor och har en 10s fördröjning på första 5s på andra och 0s på sista så tänds med andra ord sista direkt andra efter 5s och första efter 10s... Det är inte fördröjning till nästa steg i blocken!
Ja du har rätt, är det ingen fördröjning på sista delen så körs den direkt.
Märklig logik tycker jag men OK
Man får se det som att alla timers i en scen startar samtidigt när scenen startas.
Vill man t ex ha fördröjning för att dimma en lampa i tre steg om 30 sek så ska det stå 30 i första röda rutan, 60 i nästa och 90 i den sista.
Om man i ett sista steg anropar samma scen (med minst 91 i röda rutan) så får man vackert blinkande julbelysning
...och antagligen en ännu varmare HC2'a.
Märklig logik tycker jag men OK
Man får se det som att alla timers i en scen startar samtidigt när scenen startas.
Vill man t ex ha fördröjning för att dimma en lampa i tre steg om 30 sek så ska det stå 30 i första röda rutan, 60 i nästa och 90 i den sista.
Om man i ett sista steg anropar samma scen (med minst 91 i röda rutan) så får man vackert blinkande julbelysning
...och antagligen en ännu varmare HC2'a.
HC 2 med 4.6.3 och en massa enheter och scener som just nu faktiskt fungerar.