Automatisera elvärme och ljus i villa.

Här kan du som nybörjare ställa dina frågor utan att skämmas
Post Reply
Helo
Ny medlem
Posts: 5
Joined: 26 Nov 2014, 15:37
9

Jag har köpt 1,5-plans villa där uppvärmningen är med luft/luft-värmepump och elradiatorer (som är 30 år). Jag lutar att byta ut radiatorerna mot elektrisk golvvärme i alla rum (finns redan i badrummen). I stället för manuell kontroll i varje rum vill jag gärna installera något system där varje rum har en enkel "manöverpanel" men att det samtidigt går att styra allt centralt från iPad/iPhone med vecko-schema och semester-mode. Sen vill jag även kunna styra belysning och en projektduk i vardagsrummet via detta system. Vad jag har kunnat läsa mig till är Z-Wave enklast.

Hur skulle ni designa ett system som detta? Vilka komponenter rekommenderar du?

/Björn
Last edited by Helo on 02 Dec 2014, 18:59, edited 1 time in total.
Helo
Ny medlem
Posts: 5
Joined: 26 Nov 2014, 15:37
9

Var det en för svår fråga? Bör jag hitta något annat forum?
djesko
Medlem
Posts: 91
Joined: 10 Feb 2014, 22:50
10
Location: Trelleborg

Hej

Jag styr följande via z-wave HC2 :

Inne och ute belysning enligt LUX
Velux gardiner ner vid hög temp på sommaren , ner vid film visning , belysning av vid film.
LED slinga ut som ändrar färg vid larm på/av - blinkar LAPD vid larm !
4 x Hikvison IP kameror (funkar så där just nu)
Kaffe kokare av efter 15 min
Tänder belysning vid rörelse i en del rum.

Mina scener är båda block scener / LUA kod ,

Så att styra dina element vid temp av/på ska fungera OK , sen om du ska köra HC2 / Vera eller annan kontroller få du själv läsa på om.

/Niklas
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Allt du skriver går som sagt att styra med z-wave :) Så det är bara att börja shoppa! Fibaro har fina lösningar för det du söker, vänta lite så kommer deras nya puckar. Du kan enkelt styra golvvärmen med Fibaro switch + Fibaro motionsensor, ljus styr du med vilka puckar som helst... Finns massor med guider här på forumet för projektordukar, golvvärmestyrning mm.
sege
Medlem
Posts: 36
Joined: 27 Jul 2014, 21:54
9

Jag hade övervägt att lägga slang istället för elektrisk golvvärme bara för att förbereda för annan uppvärmning än luft/luft om du ändå ska slita upp alla golv.

Fast det är en helt annan fråga. :)

Om du funderar på att bygga värmen med z-wave så tänk på att göra det hyfsat framtidssäkert så det går att styra med t.ex. vanliga termostater och dylikt i framtiden när du tröttnat på z-wave-buggar.
Helo
Ny medlem
Posts: 5
Joined: 26 Nov 2014, 15:37
9

Tack för alla svar. Av någon anledning fick jag ingen e-post när ni skrev, trots att jag har bevakning.

Nåväl, så jag behöver en kontroller och en "puck" per värmeslinga eller lampa som jag vill styra. Hur är det bäst att hantera temperatursensor och manuell kontroll? Är det bäst att använda en Secure SRT321 för detta och sen koppla in dess utgångar på puckens manuella ingång? Hur ställer jag in vem som bestämmer, om lokala termostaten säger "på" och kontrollerns schema säger "av"? Hanteras manuella ingången som en sensor? Är det vettigt att även koppla in sensorer på alla fönster och dörrar, för avstängning av värme i aktuellt rum om något är öppet?

Angående värmen tänkte jag lägga klickgolv som inte limmas, så att de är lätta att lyfta på om jag vill byta värmekälla.
Helo
Ny medlem
Posts: 5
Joined: 26 Nov 2014, 15:37
9

Nex wrote: vänta lite så kommer deras nya puckar.
Vilka är de nya? FSG 221?
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

Jag hade aldrig lagt in elektrisk golvärme. Det kommer bli jätte dyrt att driva. Hade då antingen funderat på vattenburet system eller bytat dina el radiatorer mot moderna sådana med tex olja.. Sen el golv värme skall aldrig användas som primär värme gärna som komfort inget annat.. Finns en ca teknisk livslängd på el golvärme oxå men tar vi en annan dag
:D
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
popfamily
Ny medlem
Posts: 1
Joined: 15 Oct 2015, 10:19
8

Hej Helo,
hur gick det, har du kommit vidare med ditt projekt?

Har en liknande situation med elektrisk golvvärme på G in i huset (elradiatorer idag) och är nyfiken på om du gick vidare och i så fall några erfarenheter från detta?
Post Reply