Styra och kontrollera garageporten

Här kan du som nybörjare ställa dina frågor utan att skämmas
Post Reply
Joho
Medlem
Posts: 26
Joined: 21 Mar 2014, 09:58
10
Location: Umeå

Behöver hjälp med att kunna styra öppning och stängning av garageporten via HC2.
På portmotorn finns ingång för en extern pulsknapp (den skall vara potentialfri) som jag hoppades kunna använda tillsammans med en Fibaro FGS-222 och en Fibaro Dörr/fönster sensor.
Dörrsensor är för att kunna kontrollera att porten är stängd och hoppas kunna skapa en virtuell enhet och en scen för att lösa detta.
Tanken är att den virtuella enheten skall ha två knappar, en för att öppna/stänga porten och en för att kontroll av att porten är stängd (kanske visa grönt eller så om porten är stängd).

Motorn fungerar enligt:
Första impulsen - Porten rör sig i riktning mot ett ändläge
Andra impulsen - Porten stannar
Tredje impulsen - Porten rör sig i motsatt riktning
Fjärde impulsen - Porten stannar osv...

Är det någon som har en idé?
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

bara så jag förstår dig rätt. Om du har en push knapp och trycker 1 gång så stannar stänger den. Men när den är stängd kan du inte trycka 1 gång igen utan måste trycka 3 ggr för att den ska gå upp?

På min port är det push 1 gång, port stänger, 1 gång port öppnar. Gör jag något där mellan stannar den. Men annars går det till sitt ändläge och nästa push gör motsatt riktning på motorn.
Troligen är det såhär du menar?

Det skulle enkelt gå att göra med ett 2,5kw fibaro relä och lite LUA kod.
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
Joho
Medlem
Posts: 26
Joined: 21 Mar 2014, 09:58
10
Location: Umeå

Funtionen är nog samma som den du beskriver, den rullar egentligen på två funktioner, start och stopp men efter varje stopp så byter den riktning dvs om porten är stängd så börjar den öppnas vid första trycket, trycker man en gång till under gången så stannar den och nästa tryck gör att den startar och går i motsatt rikning och börjar stängas.
Joho
Medlem
Posts: 26
Joined: 21 Mar 2014, 09:58
10
Location: Umeå

Om det är någon som har lite tid över och en bra ide får ni gärna hjälpa mig med detta.
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Exakt vad behöver du hjälp med, LUA kodningen eller?
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Joho
Medlem
Posts: 26
Joined: 21 Mar 2014, 09:58
10
Location: Umeå

Ja, hur skall jag koda för att skapa dessa funktioner och visualisering. Öppna/stänga port samt kontrollera att porten är stängd.
sjomarc
Ny medlem
Posts: 5
Joined: 29 May 2014, 09:24
9

Jag är också intresserad av en virtuell enhet som via ett fibaro relä ger som ger en kort pulssignal för att öppna/stänga garageporten.

Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk
krillev
Ny medlem
Posts: 19
Joined: 06 Feb 2013, 20:23
11

Hej.
Jag har en crawford garageport som jag styr med en Fgs212 modul,där jag har lagt (original)knappen pararellt över utgången på Fgs212 och ändrat parameter 4 till 1.5s så att utgången växlar tillbaks till open efter påverkan.
Då funkar garageporten med orginalknappen även om det skulle strula med fibarogrejorna.
Sen har jag en Fgk101 Door/window sensor så att jag får portens läge, använder även den till temperaturen i garaget.
Det funkar för mig.
Joho
Medlem
Posts: 26
Joined: 21 Mar 2014, 09:58
10
Location: Umeå

Har ingen trådburen knapp till porten (dock 2st sändare utv. och inv.) Det jag är ute efter är att kunna via mobilen öppna porten tex om sotaren eller så skall in och jag inte hunnit hem.
krillev
Ny medlem
Posts: 19
Joined: 06 Feb 2013, 20:23
11

Du har väl en ingång i port motorn för att sätta en återfjädrande knapp? Iså fall så kan du montera dit utgången från fibaro pucken.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Joho
Medlem
Posts: 26
Joined: 21 Mar 2014, 09:58
10
Location: Umeå

Precis tanken, det jag behöver hjälp med är LUA koden, scen och virituell enhet för att styra "återfjädrande knapp" funktionen och en statuscheck att porten är stängd.
Joho
Medlem
Posts: 26
Joined: 21 Mar 2014, 09:58
10
Location: Umeå

Nu har jag lyckas lösa själva styrningen att kunna öppna/stänga porten med en virtuel enhet med knapp.
behöver fortfarande hjälp med LUA i "main loop" för att kontinuerligt visa status från dörr sensorn (benämnd, 235)
Ska man göra en global variabel på något sätt eller hur löser man detta?
Vill alltså att den virtuella enheten kontinuerligt checkar om porten är öppen eller stängd och visar det i labeln på VD:n.
Ser redan nu på dörr sensorns ikon när statusen ändras, öppen eller stängd.


Började klura men duger inte till det:
fibaro:call(233, "setProperty", "ui.Label1.value", fibaro:getGlobal("<???>"))
fibaro:getValue(235, "value") -- Dörrr sensor
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Den enkla varianten kan ju vara:

Code: Select all

fibaro:call(233, "setProperty", "ui.Label1.value", fibaro:getValue(235, "value"))
Dvs ser inte direkt behovet av någon global variabel enkom för detta.

Om du hellre vill ha text, så kanske detta fungerar:

Code: Select all

if ( tonumber(fibaro:getValue(235, "value")) == 0 ) then
    fibaro:call(233, "setProperty", "ui.Label1.value", "Stängd")
else
    fibaro:call(233, "setProperty", "ui.Label1.value", "Öppen")
end
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Joho
Medlem
Posts: 26
Joined: 21 Mar 2014, 09:58
10
Location: Umeå

Precis vad jag var ute efter: "Öppen" - "Stängd", tackar och bockar!
Fasen vad enkelt det var (bara man har kunskapen) :)
Joho
Medlem
Posts: 26
Joined: 21 Mar 2014, 09:58
10
Location: Umeå

Finns det något sätt att få fram tidstämpel i labeln när porten öppnats senast?
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Spontant så borde det går med något i stil med:

Code: Select all

fibaro:call(233, "setProperty", "ui.Label1.value", "Öppnades "..os.time())
Men jag har inte testat det - och det är nog inte det du söker efter?
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Joho
Medlem
Posts: 26
Joined: 21 Mar 2014, 09:58
10
Location: Umeå

Provade lite tvärt att lägga den i samma main som tidigare men det fungerade inte, gjorde nog med mina skrala kunskaper fel Ska prova att skapa en ny vd och se om det fungerar.
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

lånar tråden lite .. Vill också styra min port har en vip knapp som jag kan trycka på vill ju styra denna med hc2.. Undrar vad jag behöver för grejer verkar ju vara 12 volts kabel till styra VIP knappen delvis 2 tråda ad typ telekabel fungerar detta med en vanlig fibaro puck som matas med ´230 ? ? har precis fått porten installerad så jag har inte haft tid att leka med den :) fick ju renovera garaget samtidigt ju :) tacksam för all hjälp jag kan få
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
Joho
Medlem
Posts: 26
Joined: 21 Mar 2014, 09:58
10
Location: Umeå

Min portstyrning vill ha en potentialfri styrning med extra knapp. Har använt fibaros relä för att styra öppning och stängning samt en dörrsensor för att verifiera att porten är stängd. Du borde kunna använda samma lösning med skillnaden att koppla in din brytare mot fibaro reläet. Jag styr min port via mobilen.
KristianO
Medlem
Posts: 461
Joined: 10 Mar 2014, 09:50
10

Någon som har en snygg VD att dela med sig?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Post Reply