Byta till ny controller

Här kan du som nybörjare ställa dina frågor utan att skämmas
Post Reply
Samuel
Ny medlem
Posts: 10
Joined: 06 Dec 2014, 23:18
9
Location: Borås

Hej

Har idag en VeraLite som jag inte riktigt är nöjd med. Så jag kommer gå över till att prova en HC2 istället.
Så nu till frågan:
Är det bara att stänga av Veran o inkludera alla mina enheter i HC2:an, eller måste man radera/excludera dom i Veran innan man kan lägga till dom i HC2?
Fibaro HC2 v4.056
SirMaggot
Medlem
Posts: 441
Joined: 18 Aug 2013, 10:36
10

Hej.

Antar att du bör exkludera dessa i din vera först.
forumadmin
Site Admin
Posts: 276
Joined: 10 Dec 2011, 11:43
12

Det spelar ingen roll vilken controller du använder för exkludering. Du kan lika gärna göra detta i HC2!
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Notering: Själva "exkluder" z-wave signalen / kommandot tar inte hänsyn till vart en enhet är uppkopplad! Utan när signalen sänds, och den enheten som man vill exkludera sätts i sitt "programmeringsläge" (dvs inkludera/exkludera - vilket rätt ofta är tre tryck på någon liten knapp någonstans på enheten) så tar den signalen oberoende av om du valt den enheten eller inte. Man kan säga att det är två olika processer, en för controllerns gränssnitt (du gör delete, men enheten har inte blivit exkluderad för det, utan tror fortfarande att den pratar med controllern) och då en för enheten (och har du inte tagit bort enheten i controllern så kommer controllern på samma envetna sätt försöka få kontakt med enheten igen - trots att enheten alltså är exkluderad). Kan sägas vara lite moment 22?
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
forumadmin
Site Admin
Posts: 276
Joined: 10 Dec 2011, 11:43
12

En "delete" i respektive controller görs enbart om enheten i fråga blivit borttagen fysiskt (typ ej strömsatt eller utom räckhåll) och fortfarande finns kvar i gränssnittet.

En exkludering tar även bort enheten ur gränssnittet och därför är detta den önskade vägen att gå.

I det fall man byter controller spelar det dock ingen roll om man exkluderar i den ursprungliga controllern eller den nya då man kan göra en factory reset på den tidigare controllern, som då rensar även z-waveminnet inför en eventuell försäljning på andrahandsmarknaden :-)
Samuel
Ny medlem
Posts: 10
Joined: 06 Dec 2014, 23:18
9
Location: Borås

Då var enheterna excluderade och har börjat att sätta mig in i HC2:an.
Fibaro HC2 v4.056
Post Reply