Enkelt system för styrning av belysning, hur sätta upp?

Här kan du som nybörjare ställa dina frågor utan att skämmas
Post Reply
johan_l
Ny medlem
Posts: 2
Joined: 28 Jul 2015, 23:44
8

Jag har just skaffat ett Visonic larm med PGM-5 modul, har ännu ej skaffat någon hemautomation och funderar på vad jag ska sikta på. Jag vill koppla digitala utgångar från larmet för att styra ett antal funktioner hemma kopplat till om jag är hemma eller borta och om larmet larmar. Sett en tråd här som realiserat detta mot just visoniclarmet, dock ganska fattig på info.

Tänkte börja med några utomhus PIR och utomhusbelysning samt troligen någon inomhusbelysning (2-3 fristående lampor) samt belysning i entre/hall.
Jag vill även gärna (i framtiden kunna) kombinera detta med 1-2 kameror utomhus, helst så att man vid onormal aktivitet på tomten får ett meddelande på mobilen och kan kolla aktiviteten på kameran. Dock kan detta vara ett helt fristående system. Idag har larmet kameror men bara inomhus.

Önskad funktionalitet:
* Normal styrning av exteriör belysning av trivselkaraktär baserad på skymningstider alt ljussensor
* När jag kommer hem (PIR eller dörrkontakt), tända "entrebelysning" och belysning i hallen (bekvämlighet)

* När huset är larmat, gå in i en scen som fejkar aktivitet i huset (belysning till/från)
* När någon triggar externa PIR, tända normal utomhusbelysning vid olarmat, vid larmat tända normal belysning, starta en scen som fejkar aktivitet i huset för att efter en stund tända all exteriör belysning (normal+strålkastare) om aktivitet från flera PIR rapporteras (tanken är att en "normal" gäst bara triggar PIR vid ytterdörr, men en tjuv går runt huset och triggar alla PIR) - tanken är också att grannarna inte störs av att strålkastare tänds bara jag eller ett djur råkar passera
* Vid utlöst larm tända all exteriör och interiör belysning kopplad till systemet

Framtida utbyggnad:
* När jag larmar på kunna läsa av om diskmaskin eller tvättmaskin/tumlare går (och tex kunna varna för detta)
* När jag larmar på kunna styra en motordriven kulventil för att slå av "huvudkran" (helst när disk/tvätt gått klart)
* När flera PIR rapporterar rörelse inom ett kort tidsintervall, ta bild från kamera och skicka till mobilen
* När någon ringer på dörrklockan automatiskt ta en bild från kameran och skicka till mobilen

Vill komma undan så billigt som möjligt till att börja med, systemet behöver inte vara komplett direkt men jag tänker mig 2 utomhus PIR, 2-3 inbyggda moduler för "trivsel" entre/interiörbelysning och 1-2 moduler för strålkastare utomhus. Samt någonting med ingång för minst 2st digitala ingångar för "hemma/borta" från larmet samt "larm utlöst".

Likaså vill jag ha ett system som är "brandsäkert", vet inte hur "testade" (CE märkta etc) de olika produkterna är, vill inte ha någon risk för brand pga detta system.

Jag har läst lite om RaZberry och eftersom jag har en gammal Pi liggandes kunde ju detta eventuellt vara en ekonomiskt bra utgångspunkt. Samtidigt vill jag ha nåt som är enkelt att få igång utan att krångla för mycket.

Finns det någon som byggt ett liknande system och kan tipsa om bra produkter / en vettig layout, hur svårt det var att komma igång osv är jag tacksam.
Post Reply