Får inte sensor att vakna (aeotec multisensor)

Här kan du som nybörjare ställa dina frågor utan att skämmas
Post Reply
JonasW
Ny medlem
Posts: 9
Joined: 17 Feb 2016, 09:53
8

Hej,

Har problem att en av mina sensorer inte hoppar igång? Vad göra? Har en HCL.
Scen
Scen
Mvh
//Jonas
JonasW
Ny medlem
Posts: 9
Joined: 17 Feb 2016, 09:53
8

Nu har den vaknat men läser inte av nåt. Ingen som vet vad det kan ha o göra med?

//Jonas
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Har du testat att göra en "Soft reconfigur device" eller att plocka bort den ur nätverket och lägga till den igen?
Den kanske inte är riktigt färdigkonfigurerad.
Om det är en Aeon multisensor så spänningsmata den med en spänningsadapter (mobilladdare) och USB-kabel.

Du måste lägga till den i nätverket med den spänningskälla som den skall drivas med. Det går inte att i efterhand byta från batteri till laddare eller tvärt om utan att först ta bort och sedan lägga till den igen.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
JonasW
Ny medlem
Posts: 9
Joined: 17 Feb 2016, 09:53
8

Perfekt dreambox det gjorde tricket :D

Nu verkar allt funka som det ska.
cortez
Ny medlem
Posts: 14
Joined: 08 Apr 2015, 14:39
9

Snyggt!

Köpte 2st Aeon 6 som dör hela tiden. Konfade med USB som det står att man ska göra i manualen, sen batterier. Har en ute (under tak) och en inne 7 resp. 4m från min HC2 med tunad 1/2 antenn. Den klarar överföringar på 3000m fri sikt så något är fel. Ska konfa om ikväll med endast batterier.
CQ1
Medlem
Posts: 29
Joined: 03 Jul 2012, 09:57
11

Hur gick det, cortez?

Funderar på att skaffa Multisensor 6 och ha utomhus främst för att läsa ljus och styra markiser.
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Jag har en sådan här sensor och ett tiotal olika från Fibaro och den här sensorn är den enda som strulat. Verkar som den har en tendens att dö. Jag har konfigurerat och kört den med batteri ..

Jag har inte testat tipsen ovan än så jag vill inte döma den helt än.
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Inser att batterier tagit slut. Efter 1 vecka alltså. Skall testa att konfigurera om rörelsesensorn.
KrippeN
Ny medlem
Posts: 3
Joined: 12 Sep 2016, 20:45
7

Jag har skaffat en AEON Multisensor 6, och den dör hela tiden. Det finns gott om batteri (typ 100%), men var och varannan dag så är den död. Jag startar om HC2 och väcker M6 genom att trycka på knappen, då går det ett tag till. Enbart trycka på M6 brukar inte räcka. HC2 (4.090)

Är troligt att det är fel på M6, eller är det ngn annan känd utmaning?
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

KrippeN wrote:Jag har skaffat en AEON Multisensor 6, och den dör hela tiden. Det finns gott om batteri (typ 100%), men var och varannan dag så är den död. Jag startar om HC2 och väcker M6 genom att trycka på knappen, då går det ett tag till. Enbart trycka på M6 brukar inte räcka. HC2 (4.090)

Är troligt att det är fel på M6, eller är det ngn annan känd utmaning?
Jag hade samma problem. Min dog också frekvent. Den hade även en tendens att gå från 100% batteri till 0% på ett ögonblick.
Efter att jag ändrade så att den drivs via USB istället har jag inte haft några problem (förutom att den får hicka någon gång i veckan och rapporterar temperaturer på över 70 grader).

Jag har läst att man skall de- aktivera rörelsesensorn om man skall ha den utomhus. Det gjorde dock ingen skillnad för mig.

Har funderat på en firmware- uppgradering men vad jag kunnat ur-läsa använder jag redan senaste versionen.
Post Reply