aktivera en variabel

Här kan du som nybörjare ställa dina frågor utan att skämmas
Post Reply
Erdu
Ny medlem
Posts: 12
Joined: 05 Nov 2015, 20:31
8

Jag har skapat en variabel med ett värde= natt och ett värde=dag.
Om jag vill att en scen ska aktiveras om det är natt, men samtidigt kunna bestämma själv när det blir natt. Hur gör jag då.

En lampa ska tändas av en rörelsesensor på natten och vara tänd 5min. Men jag vill via min iPhone själv ändra från Dag till Natt. Hur ändrar jag variabelns värde via min iPhone?
SirMaggot
Medlem
Posts: 441
Joined: 18 Aug 2013, 10:36
10

Gör en VD med 2 knappar
Erdu
Ny medlem
Posts: 12
Joined: 05 Nov 2015, 20:31
8

Ok, tack. Har aldrig gjort en VD, men någon gång är den första.
Erdu
Ny medlem
Posts: 12
Joined: 05 Nov 2015, 20:31
8

Efter att direkt kollat på virtual device tog det stopp. Lyckades skapa en VD med 2 knappar men sedan ska man skriva en "sträng" med kod.

Då fattar jag 0. Om jag vill att ena knappen i min VD ska aktivera en variabel som heter Natt.
Vad ska jag skriva för kod då?
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Det framgår inte hur du aktiverar "Dag" och "Natt", men jag förutsätter att du har skapat två scener som styr dessa variabler på tid eller sol-status.
I mitt fall har jag en variabel som heter TimeOfDay som kan ha värdena "Gryning", "Dag", "Skymning" och "Natt" vilket sköts av ett script.
Men så här skulle man kunna göra om du absolut vill ändra variabeln manuellt. (Jag kallar den "TimeOfDay" med värdena "Dag" och "Natt") Det normala är annars att man låter "Dag" och "Natt" skötas automatiskt.

Du kan ju alltid tända och släcka lampan oavsett statusen på TimeOfDay genom kommandot "fibaro:call(225 , "turnOn")" och "fibaro:call(225 , "turnOff")" där du ändrar 225 till den enhet du vill styra. Knapparna i din VD skulle då heta "Tänd" och "Släck" i stället för "Dag" och "Natt". I så fall kan du ta bort kodraderna "fibaro:setGlobal...."
Mitt exempel nedan är en VD med en Label och en dubbelknapp.

Knapp 1 Dag och tänd lampan i 5 min

Code: Select all

fibaro:setGlobal("TimeOfDay", "Dag"); --Knapp för Dag
fibaro:call(225 , "turnOn"); --Tändlampan
fibaro:sleep(5*60*1000) --Låt vara tänd i 5 minuter
fibaro:call(225 , "turnOff"); --Släck lampan med ID ??
Knapp 2 Natt med manuell släck

Code: Select all

fibaro:setGlobal("TimeOfDay", "Natt") --Knapp för Natt
fibaro:call(225 , "turnOff"); --Släck lampan med ID ??
Main loop skriver till VD

Code: Select all

selfId = fibaro:getSelfId(); --Hämta den här VD's ID
local state = tostring(fibaro:getGlobal("TimeOfDay")) --Hämta värdet för TimeOfDay
fibaro:call(selfId, "setProperty", "ui.Label1.value", state); --Skriv statusen till den här VD'n
Attachments
Dag-Natt.JPG
Dag-Natt.JPG (16.31 KiB) Viewed 10074 times
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Erdu
Ny medlem
Posts: 12
Joined: 05 Nov 2015, 20:31
8

Tack RH_Dreambox. Ska förklara lite bättre.

Har ett rum där en lampa ska tändas på natten om något barn går upp.
En motion sensor känner av rörelse och tänder.

Problemet jag har haft är att lampan släcks fast man själv är uppe och vill ha lampan tänd.
Jag tänkte då skapa mina första variabler dag och natt.
Om Natt är aktiv + rörelse då tänds lampan.

Men jag vill kunna aktivera variabel Natt och Dag utifrån när det passar mig, inte solen eller klockslag. Fick här tipset om en VD med två knappar, och sedan tog det stopp för mig.
Har för övrigt HC Lite.

tackar för fler råd och tips.
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Jag förstår nog inte riktigt hur du menar. Varför aktivera tändningen manuellt när den kan vara automatisk?
Beror det på att du inte fått till fördröjning av släckningen? Du pratar ju om en fördröjning på 5 minuter innan lampan skall släckas.
Jag vet tyvärr inte vilka möjligheter som finns med HCL mer än att man inte kan skriva LUA-script. Men kan du skriva LUA-kod i en VD i HCL?

Hur som helst så borde en block-scen fungera och som gör det du vill. Jag förutsätter också att du har skapat en "fördefinierad variabel" som innehåller värdena "Dag" och "Natt", annars funkar det inte. Jag har kallat denna fördefinierade variabel "TimeOfDay".
Två scener sköter "nattlampan". Den ena tänder vid rörelse, OM TimeOfDay är Natt. Den andra släcker lampan 5 minuter efter det att rörelsesensorn aktiverats. Här använder jag TimeOfDay för att slippa en massa släcksignaler under dagtid.
Attachments
Tänd lampan.JPG
Släck lampan.JPG
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Erdu
Ny medlem
Posts: 12
Joined: 05 Nov 2015, 20:31
8

Tack igen RH-dreambox.

tror nog ditt förslag funkar men förklarar igen.

På sommaren är det ljust vid 20.00 och inga lampor behöver tändas när man sitter och läser.
På vintern är det mörkt och lampan tänds perfekt, men släcks automatiskt. Man måste då tända igen men sedan släcks den osv.

därför tänkte jag att om jag kan styra när variabeln blir aktiv med ett knapptryck i telefonen kan jag slippa att lampan släcks när jag vill sitta med lampan tänd.
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Men om du från min tidigare kod plockade bort de rader som tänder och släcker lampan, funkade det inte så som du ville då?
Då blir det kvar den kod som styr TimeOfDay till Dag eller Natt.

Här kommer det strippade exemplet, en VD med bara två knappar för Dag eller Natt.
Dag

Code: Select all

fibaro:setGlobal("TimeOfDay", "Dag")
Natt

Code: Select all

fibaro:setGlobal("TimeOfDay", "Natt")
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Erdu
Ny medlem
Posts: 12
Joined: 05 Nov 2015, 20:31
8

Tack ska testa scriptet för VD.
Post Reply