Val av kontrollenhet - svårt att välja!

Här kan du som nybörjare ställa dina frågor utan att skämmas
Post Reply
JohanS
Ny medlem
Posts: 2
Joined: 01 Nov 2015, 16:13
8

Hej!

Jag har kört ett 433 MHz system hemma (tellstick NET) och nu är det dags att uppdatera detta till ett z-wave system känner jag.

Dock är det inte så enkelt att välja vilken kontrollenhet jag ska välja och tänkte be om råd här. Jag tittade lite på https://wiki.m.nu/index.php/Nyb%C3%B6rj ... 3.A4lja.3F och utifrån detta känns Vera Plus som ett bra val, men innan jag spenderar tusenlappar på detta tänkte jag kolla vad nu säger...

Det jag vill ha är:
1. Inga månadsavgifter
2. Lätt och enkelt (har småbarn hemma så har ingen tid att skriva egen kod längre) - det ska bara fungera.
3. Android App är ett måste (finns stöd för Tasker är det ett plus). Appen skall vara fungerande och gärna snygg och smidig.
4. "Framtidssäker" - vad nu detta kan innebära...

Som ni ser har jag ingen aning om vad jag saknar i listan ovan, det kanske borde finnas flera andra krav som jag helt enkelt inte vet om att jag borde ha...

Tips mottaget tacksamt!

Tack för hjälpen!
Johan
dhanjel
Medlem
Posts: 264
Joined: 19 Apr 2013, 12:47
10
Contact:

Fördelen med att tex kör domoticz på en raspberry pi(förutom att det är billigt) är att du kan köpa en sändare för fina existerande nexa enheter och använda dom med.

Annars är nog fibaro det mest användarvänliga.
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

Du ska välja en HC2, så har du kraft för hela ditt hem.
Tror inte de kommer släppa någon ny kontrollenhet även om denna funnits länge nu.

Användarvänlig för hela familjen, det är det systemet jag säljer in till alla mina kunder och har inte haft någon som inte varit nöjd.
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
ekensweden
Medlem
Posts: 102
Joined: 01 Jan 2014, 18:10
10

Jag tycker nog med en hc2


Sent from my iPhone using Tapatalk
jompa68
Proffsmedlem
Posts: 735
Joined: 12 Aug 2012, 08:53
11
Location: Hofors

Ja Fibaro är helt klart bäst att komma igång med och användarvänligheten är perfekt.
Har provat en del system men Fibaro slår dom alla. Visst finns det buggar men det finns det i alla hemautomation system mer eller mindre.
Nyaste versionen 4.090 är riktigt bra.
Mats
Ny medlem
Posts: 14
Joined: 04 May 2016, 20:53
7

Om du tänkt behålla några 433 enheter så är nog inte HC2 att tänka på (den stödjer inte det). Vera Plus kan fungera för dig men kan behöva ett par rader LUA-kod om du vill ha mer avancerade scener. Oftast inte särskilt mycket, men några rader är praktiskt ibland, finns massor av exempel. Dessutom är den billigare än HC2.
Jag har både Telldus ZNet Lite och Vera Plus men just idag rekommenderar jag Vera Plus då jag vill läsa av 433 sensorer. Teledus har dock lovat att deras nya enhet skall stödja 433 mottagning senare i höst men då får du räkna med en årskostnad för att göra mer avancerade scener och borde då falla ur mht dina kriterier.
2 x Vera Plus och en Vera Edge med (Hue, Fibaro, Qubino, Nexa, Sonos, Telldus, Sensitive, Goggle Home, Twinkly m.m.) och lite Arduino ...
zlatan01
Ny medlem
Posts: 8
Joined: 06 Nov 2016, 22:57
7

Hej alla. Jag har börjat med automatisering av vårt hus för 3 år sen med några Nexa insticksbrytare och Nexa Gateway för styrning av fönsterbelysning och utomhusbelysning. För knapp ett år sen gick Nexa Gateway sönder och jag passade på och skaffade en Telldus Znet Lite som verkade bra övergång från 433MHz till Zwave tack vare att den stödjer både två. Allt funkar bra men jag började fundera på att göra ytterligare automatisering. Tanken är att koppla ihop Zwave och larmet (trådburet Teletec PC1616), lås på entrédörrar, 2-3 webb kameror, fjärrvärmepanna, garageport och kanske senare andra prylar som tvätt/tork, kylskåp mm. Och då vill jag också kunna styra det mesta via en surfplatta monterat på väggen. Brytare
Jag läste om att det går att koppla PC1616 larmet till Vera Lite respektive HC2 då undrar jag om det går att koppla det till Telldus Znet Lite eller Nexa Bridge (som jag kan köpa billigare genom inbytesprogram)? Om nej, vad skall jag satsa på för att uppfylla mina krav?
• larmet (trådburet Teletec PC1616),
• lås på entrédörrar,
• 2-3 webb kameror,
• fjärrvärmepanna,
• garageport och kanske senare andra prylar som
• tvätt/tork,
• kylskåp/frys
• temperatur inne/ute
• gardiner
• ventilation
NenneJKG
Ny medlem
Posts: 6
Joined: 30 Nov 2016, 07:54
7

Hej,

Jag har ungefär samma frågor som ni andra.
Jag Har en Telldus Net idag och en del 433 enheter.
Blev trött på Telldus dumheter att ta betalt för att det ska funka bra. Är det till och med så att de kräver PRO för att kunna utföra flera åtgärder på en minut?
Är det samma dumma regler kring Telldus z-wave kontrollenheter?

För att kunna använda gamla 433 enheter? Bör jag då välja en kontrollenhet från Vera? Klarar dom att styra 433 och även ta in kommando från Nexas sändare?

Någon som har synpunkter på hur smidigt man hanterar Telldus, Vera och Figaro?

Tacksam för tips!
andarv
Medlem
Posts: 82
Joined: 15 Feb 2014, 00:17
10

Har man en Mac som är igång 24/7 och man kan stå ut med macOS/OSX. kan jag rekommendera Indigo. Relativt låg investering för controllern, programvaran och en Z-Wave sticka.

Det är väldigt få begränsningar i vad man kan göra, 433 funkar så bra som det rimligen går.
Kameror, larm, raspberry/arduino/OWS är relativt lätta och stabila i integrationen med Indigo.
Stabiliteten är i en klass för sig.

Nackdelen är att man måste bygga sidor för telefon/surfplatta själv i programmet.


Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
NenneJKG
Ny medlem
Posts: 6
Joined: 30 Nov 2016, 07:54
7

Tack för svar.
Jag vill inte ha en Mac igång 24/7 utan funderar på en dedicerad kontrollenhet.

Figaro går bort på att den inte kan 433.

Telldus gillar jag inte pga fåniga PRO abonnemang. Annars klart användarvänlig i gamla 433 utförande .net. Säkert lika smidig till Zwave enheten. Dessutom har dom lovat att v2 ska kunna ta in allt möjligt på 433. Även sensorer.

Om jag bör välja Vera? Vilken version ska jag ha?
Finns det några omdömen om användarevänlighet och för och nackdelar med Vera?
zlatan01
Ny medlem
Posts: 8
Joined: 06 Nov 2016, 22:57
7

Jag är just nu närmast Vera som ersättare till min Telldus Lite. Vera kan jag integrera med DSC larm, Yamaha samt att jag kan fortsätta med 10-tal 433MHz som försvinner så småningom. Jag avvaktar Vera Secure ett par månader annars Vera Plus med lite extra jobb för 433 MHz sendare verkar bäst lösning för mig.
NenneJKG
Ny medlem
Posts: 6
Joined: 30 Nov 2016, 07:54
7

@zzlatan01, vad innebär extrajobbet som man behöver göra med Vera Plus för att få 433 enheter att funka?
Jag har ett par inbyggda som jag inte tänkte byta i första taget.

Mvh NenneJKG
zlatan01
Ny medlem
Posts: 8
Joined: 06 Nov 2016, 22:57
7

Jag menar det här:
http://www.automatiserar.se/guide-insta ... -veraplus/

Annars har jag själv 4 st. inbyggda + 6 insticksmoduler 433MHz då är det inte aktuellt att gå till Zwave helt än.
NenneJKG
Ny medlem
Posts: 6
Joined: 30 Nov 2016, 07:54
7

Tack @zlatan01

Jag ställer även en fråga rent allmänt. Vad använder man bäst för kontroller för att logga lite värden från sensorer? Jag menar då allmänt även om man inte gör scenarier vid vissa värden. Telldus controllers verkar ju inte vassa på det området. Men jag kan naturligtvis ha fel, som den nybörjare jag är.
Är Vera bättre? Zippato?
NenneJKG
Ny medlem
Posts: 6
Joined: 30 Nov 2016, 07:54
7

Någon som har erfarenhet av RWE kontrollenheter ( innogy smart home) ?
Är denna ens ZWAVE?
Post Reply