Enbart sändare på vanlig lysknapp?

Här kan du som nybörjare ställa dina frågor utan att skämmas
Post Reply
Bulan
Ny medlem
Posts: 2
Joined: 10 Jun 2016, 13:23
7

En fundering om jag kan lösa mitt problem med lite smart styrning.

I badrummet sitter idag en strömbrytare som är kopplad till badrumsskåpet, vilket alltså innebär att jag bryter både uttag och lampa med knappen.

Jag skulle så klart vilja ha ström på uttaget hela tiden och styra lampan med knappen.

Den förb....#%! kakelsättaren har kladdat igen elröret så jag får inte i en extra tråd för att lösa problemet.

Min tanke är att koppla om elen till att alltid vara på fram till skåpet och sen sätta en inbyggd zwavebrytare vid skåpet som styr lampan, sen vid knappen ha en sändare som styr den mottagaren.
Knappen bryter alltså inget själv utan bara agerar input till sändare.

Finns det någon sådan produkt? Eller är funkar ett vanligt qubino relä även utan last?

Jag vill ha min bef Schneiderknapp kvar, ingen separat med konstig design.
vonStayes
Ny medlem
Posts: 12
Joined: 03 Dec 2013, 22:23
10
Location: Lerum

Det går att göra så. Du kan ha ett qubino relä bakom strömbrytaren utan att koppla någon last till reläkontakterna. Det bästa är nog att associera relät vid lampan till relät bakom strömbrytaren så får du snabb respons.
FredrikKarlsson
Medlem
Posts: 65
Joined: 08 Aug 2016, 20:21
7

Ja, och vill du spara ett par hundralappar (och inte redan har köpt Qubino-brytaren) så tror jag att de allra flesta brytare du kan köpa skulle fungera. Ser i alla fall att nexas brytare har en grupp två dit på/av-kommandon skickas. Aeon labs micro-brytare likaså http://www.cd-jackson.com/zwave_device_ ... tch-G2.pdf (sid 6) och de kostar lite mindre. Dock är de större än Qubino enheter, så det beror ju på vad du vill prioritera där.
Bulan
Ny medlem
Posts: 2
Joined: 10 Jun 2016, 13:23
7

Tack för svaren, då vet jag att det kan funka iaf!
Inte köpt grejor än men blir väl förhoppningsvis snart.

Associera direkt med lampan, innebär det att jag inte behöver en Controller ens? Och/eller att det fungerar om kontakten med ev kontroller ligger nere?
FredrikKarlsson
Medlem
Posts: 65
Joined: 08 Aug 2016, 20:21
7

Ja i alla fall hjälpligt kommer det att fungera. Kommunikationen går direkt enheterna emellan, men om inte kontrollern är kvar i nätet så såg jag en fördröjning när jag provade. Men, lampan tändes absolut, dock inte helt och fullt lika snabbt. Vet inte varför.
Post Reply