Strömbrytare styr alla fönsterlampor

Här kan du som nybörjare ställa dina frågor utan att skämmas
Post Reply
Johnologi
Ny medlem
Posts: 2
Joined: 04 Dec 2016, 20:22
7

Hej

Är ny på detta och har idag en Fibaro HC Lite med lite olika tillbehör som jag övervakar, tänder och släcker med... Har en ide som jag tänkte kolla med er kunniga om jag tänker rätt eller om det finns någon bättre lösning.

Jag har i dagsläget en strömbrytare på väggen innanför ytterdörren som är "ledig". Min tanke är att genom att trycka på denna så kan jag tända resp släcka alla fönsterlampor när jag kommer och går. Alla fönsterlampor är idag inkopplade med fjärrströmbrytare. Min tanke är att:

1. Köpa en inbyggd fjärrströmbrytare som jag sätter bakom strömbrytaren i hallen. (utgången till denna kommer inte att kopplas till någon fysisk lampa via kablar)
2. I HC Lite skapa en scen som tänder alla/släcker alla fönsterlampor då man trycker på den inbyggda strömbrytaren

Låter detta som en bra ide eller finns det bättre förslag?

OBS: vet att man skulle kunna använda Fibaros nya "knapp" men vill helst att man ska använda strömbrytaren som redan finns....

Mvh

John
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

ja det skulle funka.
alt använder du pucken till den lampan som den andra knappen styr och använder styringång 2 (S2 på fibaros puckar) för att styra dina fönsterlampor. Så får du ju även nytta av pucken. bara en tanke.
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
Post Reply