Hjälp med val av väggbrytare

Här kan du som nybörjare ställa dina frågor utan att skämmas
Post Reply
m1cke
Ny medlem
Posts: 9
Joined: 26 Jan 2017, 13:59
7

Hej

Skulle vilja börja i liten skala. En controller (Förmodligen Vera Plus) och styrning av lampor i tre rum.
Tanken är samma för alla tre rum.
En 2-polig brytare ersätter befintlig enpolig på väggen. Ena polen bryter den befintliga matning/tändtråd till taklampan. Den andra styr en Swiid intercord switch till fönsterlampa.
Sedan skulle jag vilja komplettera med ytterligare en brytare på väggen, denna batteridriven och i samma design som den dosmonterade, för att styra mer i rummen.
Har kollat runt lite men det är mycket att ta in i början, har inte lyckats hitta något som passar riktigt. Är det bättre att köra den vanliga brytaren och sätta puckar bakom, men finns det något sätt att styra fönsterlampan då? Där skall ju inte strömmen brytas vid väggbrytaren utan bara skicka Z-wave kommando till Swiid brytaren.
Någon som kan hjälpa mig med en passande lösning eller tips?
m1cke
Ny medlem
Posts: 9
Joined: 26 Jan 2017, 13:59
7

Är det kanske lättare att sätta en sådan här som väggbrytare:

https://www.m.nu/fjarrkontroller/z-wave ... me-wallc-2

Strunta i tändtråd och koppla in ett relä (qubino eller liknande) uppe i lampans dosa.
Blir ju lite dyrare förstås
fredriksk
Medlem
Posts: 25
Joined: 17 Dec 2016, 17:31
7

Hej
JAg tänkte precis skriva samma inlägg jag.

Jag är nämligen inne på samma sak. Jag vill ha en tvåpolig väggkontakt där den ena bryter strömmen till taklampan och den andra styr en plugg som sitter i väggkontakten vid fönstret. Lösningen som föreslås ovan skulle ju innebära att vi hamnar på över tusen kronor för bara styrningen till lampan i taket.

Finns det någon annan lösning?
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

Ni kan använda fibaros relä, på det finns 2 ingångar för knappar. Så S1 styr pucken och S2 pekar ni sen vidare i kontrollenheten till att styra tex en plugg.
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
m1cke
Ny medlem
Posts: 9
Joined: 26 Jan 2017, 13:59
7

Förstod det efter lite mer läsande.
Så det blev Fibaro Dimmer 2.
I trappen är S1 kopplad till en vägglampa och S2 är tänkt att aktivera en scen (men det är ju ungefär samma funktion som att tända en fönsterlampa)

Dock blev det lite problem, kan dimma via Vera men inte med knappen., knappen kan endast tända och i bästa fall släcka. Väldigt underligt.
Knapp S2 är inte helt lätt att få in i Veran, håller på att jobba på det :-)
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

har du satt en fjäder i din brytare och ändrat till monostabil brytare?
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
m1cke
Ny medlem
Posts: 9
Joined: 26 Jan 2017, 13:59
7

Tvåpolig strömställare med fjädrar på båda.

Parameter 20 är strömställartyp och är 0 som standard vilket är återfjädrande.
Får dock inte något svar på Parameter 20 när jag lägger den som monitor only, satt den till 0 men får inte värde tillbaka på den.
Kanske skall testa med en annan dimmer, har ett par likadana för framtida bruk
m1cke
Ny medlem
Posts: 9
Joined: 26 Jan 2017, 13:59
7

Testat med en ny nu.

Lampan är släckt. Använder tryckknappen.
1 tryck - 100%
1 tryck igen - 1% (lyser nog starkare än så, men det är vad som rapporteras i Vera)
Dubbeltryck tänder och släcker.
Håller jag in knappen händer inget för än jag släpper, då dimmrar den, tanken är väl att den dimmrar medans man håller in knappen och man släpper vid önskad nivå? Verkar dock bara stanna på 1% och 100% Fick den till 67% en gång men vet inte hur det gick till.
Via Vera så kan jag dimma, så det är inte fel på lampan.

När det sedan gäller att skicka vidare S2 för scenaktivering. När jag sätter Parameter 28 till 1 för scenaktivering så funkar inte S1 längre som den skall, kan inte längre släcka.
Är det antingen eller som gäller här?
m1cke
Ny medlem
Posts: 9
Joined: 26 Jan 2017, 13:59
7

Suck.. hade satt fjädrarna på fel sida brytaren.. Flyttat dem så nu funkar dimmern. Får se om S2 funkar nu också..
m1cke
Ny medlem
Posts: 9
Joined: 26 Jan 2017, 13:59
7

S2 för att trigga scener funkar fint om man följer denna guide http://www.vesternet.com/resources/appl ... s/apnt-126
Post Reply