välja controller

Här kan du som nybörjare ställa dina frågor utan att skämmas
mange38
Ny medlem
Posts: 11
Joined: 28 Apr 2017, 06:40
6

hejsan
ny här står i startgroparna böra med detta har läst och läst alla verkar ju tycka hc2 är bra men dock tycker jag den är dyr
kommer köra med uteslutande zwave helst vill jag ja zigbee stöd då funkar ikeas trådfri med har hema trådfri samt hue samt 3 st nexa brytare dom kan jag byta så funkar dom me dså är det pluss för min del men ej nödvändigt

det jag vill kunna göra är
logga elförbrukning
strya lampor tid vs solupgång inkl färshema på hue samt trådfri
temploggning i rum
larm funktion inkl brand kamror,mm
styra värmepump
med mera

har kikat en del på zipato då den verkar bra och smidig i modulsysten eller deras ziptile "platta" skulle den klar det jag vill?
hc2 an har jag kollat på med men tycker den e dyr
MickeS
Medlem
Posts: 425
Joined: 12 Oct 2016, 07:53
7

Hej,

Jag köpte en HCL då jag tyckte HC2 va dyr.

Alla sa att jag inte skulle göra det misstaget, utan köpa HC2 på en gång.
Jag håller med dom idag.
Är väldigt sugen på en HC2 då jag "växt" ur min HCL.

Men kommer att köpa mer brytare och sensorer etc innan jag byter.

Vill t.ex motorstyra 4st fönster.
I kostnad är det ca en HC2.

Man får nog väga pris, funktion o behov för att komma fram till vad man ska köpa.

Är nöjd med HCL men kan sakna att se notiser och prova alla LUA koder folk lägger upp.
Kan inte programmera själv o har inte heller tiden till o lära mig (just nu)

Har haft den 1 år nu
Homecenter 2

Kameror, värme, larm och belysning från olika leverantörer
MickeS
Medlem
Posts: 425
Joined: 12 Oct 2016, 07:53
7

Homecenter 2

Kameror, värme, larm och belysning från olika leverantörer
mange38
Ny medlem
Posts: 11
Joined: 28 Apr 2017, 06:40
6

tackar för svar
ja jag har läst där dock blir jag inte klok på om hcl hc2 har zigbee stöd har inte hittat om dom har det
sen verkar man betala mkt för grafiken i hcl och hc2 sen är dom mer eller mindre rena zwave ?
är inte mkt för progamering så .. dock senast jag läst både här och på andra ställen så verkar hc2 mm ha dålig suport läst en del med stora bekymmer men verkar lika med zipato

när det gäller zipato så står det mellan ztile och zipaboxen

vill iunna köra mer än zwave protokoll tex zigbee för kunna köra ikeas trådfri även köra hue då det finns en del sånt hemma
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Jag hade verkligen tänkt en extra gång innan jag bestämde mig för HC2 eller HCL. Det är ganska gamla huvudenheter nu och fortfarande ingen riktigt bra version av deras mjukvara. Apparna är rent uselt grafiskt och framförallt så börjar många bli riktigt irriterade på Fibaro som nu har släppt en betydligt snyggare/bättre app för sina Home Kit-prylar. Man kan fråga sig om Fibaro kommer utveckla Z-wave vidare eller om de går över till Home-Kit. Jag tror vi inom kort kommer få se flertalet av Fibaros prylar med Home-Kit stöd och tyvärr tror jag de kommer lägga större resurser på Home Kit än Z-wave.
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Nex wrote:Jag hade verkligen tänkt en extra gång innan jag bestämde mig för HC2 eller HCL. Det är ganska gamla huvudenheter nu och fortfarande ingen riktigt bra version av deras mjukvara. Apparna är rent uselt grafiskt och framförallt så börjar många bli riktigt irriterade på Fibaro som nu har släppt en betydligt snyggare/bättre app för sina Home Kit-prylar. Man kan fråga sig om Fibaro kommer utveckla Z-wave vidare eller om de går över till Home-Kit. Jag tror vi inom kort kommer få se flertalet av Fibaros prylar med Home-Kit stöd och tyvärr tror jag de kommer lägga större resurser på Home Kit än Z-wave.
Jag håller inte riktigt med om att det inte finns någon bra mjukvara. Jag har egentligen inga problem med 4.x som jag kan komma på. Sen kan det ligga något i att HCL/HC2 börjar få ett par år på nacken.
Gällande Fibaros Home-kit stöd så har de ju själva hävdat att de kommer satsa vidare på Z-wave (https://forum.fibaro.com/index.php?/top ... e-homekit/). Sen om det verkligen blir så återstå att se.
SirMaggot
Medlem
Posts: 441
Joined: 18 Aug 2013, 10:36
10

Titta på Home assistant, jag trivs väldigt bra med det systemet. Slår min HC2:a med hästlängder.
Tazswe
Medlem
Posts: 51
Joined: 08 May 2016, 11:35
7

Home Assistant, Homeseer och Indigo som jag kör med efter att ha testat HC2 ligger långt före Fibaro. Indigo är stabilt i motsats till HC2 och det finns mycket plugin som är gratis.
MickeS
Medlem
Posts: 425
Joined: 12 Oct 2016, 07:53
7

Men om man inte är jättekunnig på datorer o programmering.
Ska man iaf välja dessa produkter?


Jag tycker HC är enel att hantera.
Och då är jag inte jätteduktig på detta.
Homecenter 2

Kameror, värme, larm och belysning från olika leverantörer
mange38
Ny medlem
Posts: 11
Joined: 28 Apr 2017, 06:40
6

tyvärr faller dom bort då jag inte vill ha en dator rullandes 24/7 hemma finns ju rasberry pi men som sagt progamera å det vill jag inte håll på med

nuläget för mig står det mellan zipato och fibaro
men tackar för era inputs ändå..... käns bra vrida och vända på det här :D
mange38
Ny medlem
Posts: 11
Joined: 28 Apr 2017, 06:40
6

kom på det zigbee stöd behöver jag ju ha inte kunnat utläsa om hc2 an har det?
som jag sett har zipatona stöd för det
Tazswe
Medlem
Posts: 51
Joined: 08 May 2016, 11:35
7

mange38 wrote:kom på det zigbee stöd behöver jag ju ha inte kunnat utläsa om hc2 an har det?
som jag sett har zipatona stöd för det
Om du har IKEA Trådfri i tankarna när du kom på att du behöver zigbee så funkar de inte med Zipata heller. Funkar med Home Assistant och det är nog bara en tidsfråga innan övriga mjukvarubaserade system har löst det. Du skall inte vara rädd för de mjukvarubaserade systemen, de är inte svårare att styra än Fibaro eller Zipata, men du kan göra så mycket mer med dem. Titta åtminstone på dem innan du beslutar dig. T ex Indigo som man kan köra på en beg Mac mini som kan köpas billigt. https://www.youtube.com/watch?v=33rR6SlZN6I
mange38
Ny medlem
Posts: 11
Joined: 28 Apr 2017, 06:40
6

zipatoboxe kan man köpa till modul så man får zigbee har jag sett
SirMaggot
Medlem
Posts: 441
Joined: 18 Aug 2013, 10:36
10

Här nedan ser du en "scen" i Home Assistant för att tända en lampa vid rörelse.
Inte så speciellt svårt.

Code: Select all

- alias: Tänd badrum uppe
  trigger:
    platform: state
    entity_id: binary_sensor.fibaro_system_fgms001zw5_motion_sensor_sensor_5_0
    state: 'on'
  action:
    service: homeassistant.turn_on
    entity_id: light.fibaro_system_fgd212_dimmer_2_level_4_0
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

För oss som bara kört Fibaro, vad är det vi missar i hårda värden jämfört med "Home assistant"? Och då menar jag konkreta saker.
SirMaggot
Medlem
Posts: 441
Joined: 18 Aug 2013, 10:36
10

Personligen är jag imponerad över det breda stödet och enkelheten.
Saker bara fungerar med några få textrader.

Att Fibaro har ett snyggare ui spelar mig ingen roll, eftersom jag automatiserar mitt hem, och tycker inte alls om att behöva styra saker "för hand"
mange38
Ny medlem
Posts: 11
Joined: 28 Apr 2017, 06:40
6

har ialla fall själv kommit fram till det står mellan zippabox eller zipatilen frågan är ju vad som skljer dom åt samt begränsar dom inte lyckats hitta det
mange38
Ny medlem
Posts: 11
Joined: 28 Apr 2017, 06:40
6

ingen som har kört båda och kan säga nåt ?
FredrikKarlsson
Medlem
Posts: 65
Joined: 08 Aug 2016, 20:21
7

mange38 wrote:har ialla fall själv kommit fram till det står mellan zippabox eller zipatilen frågan är ju vad som skljer dom åt samt begränsar dom inte lyckats hitta det
Jag skulle faktiskt be dig tänka om lite där. I alla fall för något år sedan så var läget så att man absolut inte ska gå efter Zipatos reklam eller information innan köpet om man ska få en bild av vad man kommer att få arbeta med efter köpet. Inte instabilitet alltid skulle jag säga, men föränderligt och du har ingen inverkan på det. Helt plötsligt fungerar inte UI:t med någon känd webbläsare, för att sedan fungera igen - hjälpligt, i några webläsare. Så var det i alla fall då. Och så det faktum att man måste köpa licenser för mjukvaru-API. Det står inte direkt i reklamen när man köper boxen.

De som klagar på Fibaro för instabilitet, som jag för övrigt i princip inte sett något av själv, kan inte ha provat Zipatos system.
mange38
Ny medlem
Posts: 11
Joined: 28 Apr 2017, 06:40
6

tack för din åsikt ja ja att man får pynta för en licens har jag förstått
vet också att dom har lika mkt problem som dom andra tydligen löst en hel del senaste tiden dom jag har fått fedback från mm har haft zippabox för typ ett två år sen fibaro hc2 är nice men då jag vill ha zigbee funktion så går den bort för mindel tyvärr sen är den aldeles för dyr tyvärr

kan tillägas jag inte kollat deras reklam spc mkt utan gått på enheternas spec och format så som zwave+ zigbefunktion ,mm larmlösning osv
Post Reply