Fibaro Button -> Chromecast

Här kan du som nybörjare ställa dina frågor utan att skämmas
Post Reply
Fluffy
Ny medlem
Posts: 3
Joined: 30 Sep 2016, 21:08
7

Hej.
Jag tror redan att jag vet svaret, men är det möjligt att på något sätt kunna använda en Fibaro the Button för att pausa Netflix som streamas till en Chromecast?

Vi kör oftast Netflix via en Samsung Android-platta & Chromecast2.
Zwave-kontroller är Fibaro HC2.
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Såvitt jag vet kan det bara göras om din TV har CEC till ChromeCast - och även i det läget tror jag det är ett stängt API involverat. Men jag har aldrig undersökt det eftersom jag har min ChromeCast Ultra ansluten till min hemmabioreceiver...
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Fluffy
Ny medlem
Posts: 3
Joined: 30 Sep 2016, 21:08
7

Jag kan förtydliga lite..
Chromcasten sitter kopplad till Onkyo TX-NR809 (som är kopplad på nätet).
Tyvärr har jag inte fått onkyo-pluginet i Fibaron att funka :/
Men om jag förstår dig rätt så borde en (fungerande) pause-signal från HC2'an till Recivern fixa biffen?
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Nej.

Såhär tror jag det är, för detta är vad jag tror:

Om du har en ChromeCast ansluten till din stereo så har du inte tillgång till fjärrstyrningsmöjligheten över HDMI-CEC:
https://en.wikipedia.org/wiki/Consumer_ ... cs_Control

Eftersom CEC bara, såvitt jag vet, finns från en TV där ChromeCast är direkt monterad - så kommer du inte åt detta från din Onkyo. Med reservationen att din Onkyo då inte har CEC styrning tillgänglig som kommando (vilket ingen hemmabioburk idag har, såvitt jag vet).

Således, om du, precis som jag, har din ChromeCast direktansluten till hemmabioreceivern, så finns inte stödet.

Utan CEC stöd, kan du inte trigga pause/play från Fibaro'n.
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Fluffy
Ny medlem
Posts: 3
Joined: 30 Sep 2016, 21:08
7

Då så!
Tack för ett utförligt svar!
Då slipper jag fundera mer på det :) (iaf tills jag behöver byta reciver)
pos
Medlem
Posts: 89
Joined: 03 Feb 2017, 02:20
7

Kontrollera en IP-ansluten IR-blaster från din Fibaro-button. Det fungerar. Och då kontrolleras det via TVn så CEC kan användas.


Peo
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Sen vet jag inte om jag skulle rekommendera "The Button". Jag har haft två men aldrig fått någon av dem att fungera särskilt bra. De har en tendens att "må" sämre och sämre med tiden och tillslut kräva en ominstallation för att därefter få samma fel igen.
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

pos wrote:Kontrollera en IP-ansluten IR-blaster från din Fibaro-button. Det fungerar. Och då kontrolleras det via TVn så CEC kan användas.


Peo
Kruxet här är att OP inte har ChromeCasten ansluten till TVn utan receivern....
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Post Reply