Trigga händelse på wall plug power value

Här kan du som nybörjare ställa dina frågor utan att skämmas
Post Reply
Torro
Ny medlem
Posts: 8
Joined: 08 Aug 2017, 18:09
6

Hej
Jag har nyligen skaffat en hc2 samt lite device. Har gjort ett antal scener som styr diverse scener.

Nu tänkte jag styra en magnetventil för vattentillförseln till tvättmaskinen. Hade tänkt mig använda en "wall plug" och trigga på att förbrukningen överstiger ett visst värde. Wall pluggen verkar inte trigga koden som aktiverar switchen till magnetventilen.
Nedan mitt första försök att få till detta. Jag har satt parametern always on på wall pluggen också. Just nu är det en lampa jag använder för att testa detta därav effekten 3w.

Någon som har en idé om varför detta inte funkar?

--[[
%% autostart
%% properties
57 value
%% globals
--]]

if (tonumber(fibaro:getValue(57, "power")) > 3)
then
fibaro:debug("Laundry washer turned on - Power "..fibaro:getValue(57, "power"))
fibaro:call(13, "turnOn")
end

if (tonumber(fibaro:getValue(57, "power")) < 3)
then
fibaro:debug("Laundry washer turned off - Power "..fibaro:getValue(57, "power"))
fibaro:call(13, "turnOff")
end

/torro
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Konstigt att den inte triggar alls. Har du verifierat att id't som triggar stämmer?
dhanjel
Medlem
Posts: 264
Joined: 19 Apr 2013, 12:47
10
Contact:

--[[
%% autostart
%% properties
57 value
%% globals
--]]

value är väl dess state, dvs när man slår på/av den. tror den du ska ha heter power.
Torro
Ny medlem
Posts: 8
Joined: 08 Aug 2017, 18:09
6

Hej
Tack båda för svaren. Jah har dubbel/trippelkollat ID't. Det felet har man ju gjort några ggr :)
Bra idé dhanjel. Ska testa det.

Återkommer med resultat.
Torro
Ny medlem
Posts: 8
Joined: 08 Aug 2017, 18:09
6

Hej igen
Jag ändrade 57 value till 57 power och vips så hoppa det igång.

Jag trodde att id och value var om något av värdena ändrades men nu fattar jag att det är det faktiska värdet value som är innebörden.

Ja då lärde man sig något nytt idag :)
Tack för hjälpen.
Torro
Ny medlem
Posts: 8
Joined: 08 Aug 2017, 18:09
6

Hej
Tänkte bara slutföra inlägget. Jag kopplade in magnetventilen på en fibaro switch idag. LUA scriptet slår på vattnet baserat på strömförbrukningen i wall pluggen när man slår på tvättmaskinen. Sätter en variabel till "on" också när den sätts på och "off" när den stängs av för att undvika onödiga aktiviteter mot switchen när maskinen går eftersom förbrukningen varierar och triggar scriptet varje gång.
Post Reply