Välja och använda puckar bäst

Vet du inte hur du ska koppla in dina produkter? Här hjälper vi dig med elspecifika frågor och diskuterar lösningar kring el.
Post Reply
diStefano
Medlem
Posts: 105
Joined: 31 Aug 2013, 21:39
10

Jag står inför två projekt och undrar om det som jag tänkt är det bästa/smidigaste eller om det går att göra på något effektivare sätt.

Projekt entré
1. Rörelsevakt utanför ytterdörren som är strömamsluten och har en Fibaro 2x1.5 puck som skickar ON vid rörelse
2. I trappräcket sitter 12v ledtejp som ska dimras upp vid rörelse, annars släckt. Ansluter en Fibaro dimmerpuck till denna som har en diimbar transformator.
3. Ytterlampan, 220v, ska vid mörker lysa med 30% som grund och dimras upp till 100% vid rörelse. Ansluter en annan Fibaro dimmrrpuck till denna.

Alla puckar kommer att placeras i ett litet väggskåp för ändamålet tillsammans med trafon till ledtejpen.

Projekt toalett
En Aeon Labs multisensor ser till att allt är släckt när ingen rörelse finns och tänder tak respektive nattbelysning efter olika scheman.
1. 2st kronbrytare placeras intill varandra.
2. Brytare 1, knapp 1 ska styra dimbara 12v downlights som är kopplade till en dimbar trafo. En Fibaro dimmerpuck ansluts till dennna.
3. Brytare 1, knapp 2 ska styra spegelbelysning on/off. En Fibaro 2x1.5 ansluts här.
4. Brytare 2, knapp 1 ska kopplas så att nattbelysning, ledtejp med dimbar trafo, kan styras manuellt också. En Fibaro dimmerpuck ansluts här.
5. Brytare 2, knapp 2 ska kunna bryta handdukstork. En Fibaro 2x1.5 ansluts också för att kunna stänga av och på efter schema.

Så nu har jag angett att separata puckar använd till alla funktioner. Går det att reducera antalet puckar på något sett?
Även andra förslag och synpunkter mottages tacksamt.
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

Det finns inga 12v trafo för LED list du kan styra med en vanlig fibaro dimmer, utan du måste köra på eras rgbw dimmer som du sätter på 12v sidan istället.

Annars behöver du alla saker du angett. Och det bör funka bra som du tänkt dig. Lite kod som behövs för att allt ska lira rätt.
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
diStefano
Medlem
Posts: 105
Joined: 31 Aug 2013, 21:39
10

Hej och tack för svar,

Fick för mig att det skulle funka med en primär dimrad trafo med konstant 12vdc typ denna:
http://aaxsus.se/artiklar/produktblad/aaxsus-1587.pdf

Uppdatering: Kan nu bekräfta att det fungerar utmärkt med denna trafo.
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

Ja den ska funka.
Inte sett några 12v dc trafo för led som dimmrats på primär sidan innan.
Inga av de kända märkena har sådana som tex hide a lite.
Och det är en framkants dimmer den vill ha som tur är.
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
JKB
Medlem
Posts: 45
Joined: 06 Aug 2012, 11:21
11

Onödig kommentar....
Last edited by JKB on 15 Feb 2014, 13:39, edited 1 time in total.
diStefano
Medlem
Posts: 105
Joined: 31 Aug 2013, 21:39
10

JKB wrote:Hehe, är du installationselektriker och inte har sett någon sån förut? Hur länge har du jobbat? ;)
Undanber mig såna onödiga kommentarer i mina trådar. Tack!
Skaven
Medlem
Posts: 48
Joined: 18 Dec 2013, 10:57
10
Location: Falun
Contact:

JKB: man kan inte veta allt som jag hållt på med linux sen 1995 man lär sig nått nytt vill man veta allt nya då måste man typ läsa IDG.se som ex om datorer och alla har inte tid med det. Man lär sig nått nytt varje dag annars har man slösat en dag av sitt liv

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4
// Sorry About My Spelling I´m Duslectic //
// Ursäkta Min stavning Jag Är Dyslecyiker //
JKB
Medlem
Posts: 45
Joined: 06 Aug 2012, 11:21
11

Ber om ursäkt för min kommentar igår, dålig dag blandat med alkohol är ingen vidare kombination.

Det var inget illa menat.
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

Ingen fara, man lär hela livet. Installerar mest konstantströms led.
Frågade på vår elgross efter en sådan trafo, och inget de kunde få fram.
Alla hade dimmer på 12/24v sidan.
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
vonStayes
Ny medlem
Posts: 12
Joined: 03 Dec 2013, 22:23
10
Location: Lerum

På toaletten bör du kunna använda samma puck för både spegelbelysningen och handdukstorken. Då sparar du in en Fibaro 2x1.5.
diStefano
Medlem
Posts: 105
Joined: 31 Aug 2013, 21:39
10

vonStayes wrote:På toaletten bör du kunna använda samma puck för både spegelbelysningen och handdukstorken. Då sparar du in en Fibaro 2x1.5.

Japp, det var så vi gjorde till slut.
Post Reply