Styra dimbar LED driver

Vet du inte hur du ska koppla in dina produkter? Här hjälper vi dig med elspecifika frågor och diskuterar lösningar kring el.
rssvanberg
Ny medlem
Posts: 14
Joined: 27 Nov 2015, 22:15
8

Systemfel wrote:
funderar på hur jag ska göra men lättast e ju att dimma från primärsidan men får se vad butiken jag köpte drivdonen i från först.. innan jag beställer mer saker. vill dom ta tillbaka det så e det ju lättast och sedan byta den mot ett don med dimmning på primärsidan ... så får man sätta in en hide a light lucka i väggen i stället och serie koppla alla lampor i fönstersmygarna..
Jag vill ogärna göra lucka för att placera större drivare så du får gärna återkoppla vad som händer :)
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

yes får se ska köra lite test när jag fått grejerna men får såfall beställa den där 10 v saken och någon form av trafo med
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
rssvanberg
Ny medlem
Posts: 14
Joined: 27 Nov 2015, 22:15
8

Hittat ett drivdon som nästan fungerar, Designlight D-MA5D Passar för 2-4st 1,2w 350ma LEDs.

Den är dock på 3-5w och jag behöver följande drivdon
- 2st 1,2w
- 1st 2,4w
- 1st 5w

Någon som vet om det går att finna motstånd som gör att det är möjligt att jag kan använda mig utav Designlight D-MA5D?
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

rssvanberg wrote:Hittat ett drivdon som nästan fungerar, Designlight D-MA5D Passar för 2-4st 1,2w 350ma LEDs.

Den är dock på 3-5w och jag behöver följande drivdon
- 2st 1,2w
- 1st 2,4w
- 1st 5w

Någon som vet om det går att finna motstånd som gör att det är möjligt att jag kan använda mig utav Designlight D-MA5D?
men funkar då inte 3 st don för dig då ? den första blir ju 2,2 den andra blir ju på 2,4 den 3 på 5 w.. kan du koppla samman dom 2 första ledsen så klarar du ju dig med 2 don :) funkar denna att dimma med fibaro då= ?
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
rssvanberg
Ny medlem
Posts: 14
Joined: 27 Nov 2015, 22:15
8

Systemfel wrote:
rssvanberg wrote:Hittat ett drivdon som nästan fungerar, Designlight D-MA5D Passar för 2-4st 1,2w 350ma LEDs.

Den är dock på 3-5w och jag behöver följande drivdon
- 2st 1,2w
- 1st 2,4w
- 1st 5w

Någon som vet om det går att finna motstånd som gör att det är möjligt att jag kan använda mig utav Designlight D-MA5D?
men funkar då inte 3 st don för dig då ? den första blir ju 2,2 den andra blir ju på 2,4 den 3 på 5 w.. kan du koppla samman dom 2 första ledsen så klarar du ju dig med 2 don :) funkar denna att dimma med fibaro då= ?
Njae, det blir lite långt mellan driver och 1,2w LEDarna.. men kanske...

Jag läste någonstans att den var dimbar antingen med Qubino Flush Dimmer eller Fibaro Dimmer 2.

Dock så struntade jag i att köra dimbart. Har beställt Qubino Flush 2 Relay för att kunna köra on/off och får fixa dimmer om jag känner starkt behov av det sen.

Lite offtopic:
Valde även att bara köra Qubino Flush Dimmer istället för Fibaro Dimmer 2 då jag inte ville ha en bypass överallt. Hade dock behov av >200w på ett ställe så blev en Fibaro Dimmer 2.

Upptäckte dock att Fibaron har dubbelklickfunktionen som tänder 100% vilket är väldigt trevligt.. upplevde även som att den reagerade och reagerade snabbare jämfört med Qubino men det kan ha att göra med att Fibaro har 0,5s soft dim och Qubino 1s. Så lite tveksam om jag gjorde rätt val..
foogy
Ny medlem
Posts: 5
Joined: 20 Mar 2014, 23:48
10

rssvanberg wrote:Hittade du någon lösning på detta till slut?

Provade du Vadsbo Zero 35?

Robin
Testat nu med Vadsbo Zero 35.

Dimma går fint med Fibaro Dimmer 2.

Däremot blir led spotarna väldigt varma om jag inte dimmar ner till minimum. Så varma att det börjar ryka och lukta bränd plast.

Någon som vet vad det kan bero på?

Kanske får testa Designlight D-MA5D i stället.
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

Du kan inte använda en 12v Ac trafo till 350mA spots.
Då kommer du lasta in mycket mer spänning än vad de tål och vill ha. Därav att de börjar lukta bränt.

350mA spots vill ha en konstant ström.och DC spänning.

D-MA5D fungerar utmärkt att använda, men ska det inte vara dimmer är den onödigt dyr.
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
foogy
Ny medlem
Posts: 5
Joined: 20 Mar 2014, 23:48
10

Henrikel wrote: D-MA5D fungerar utmärkt att använda, men ska det inte vara dimmer är den onödigt dyr.
Yes, D-MA5D funkade bra tillsammans med Fibaro dimmer 2 (utan bypass). Har du tips på billigare alternativ till D-MA5D? Behöver kunna dimma.
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

nej inte så liten 3-5w
finns en som är billigare för 6-12w och får plats i 80mm dosa.

men elbutik har sjukt bra priser på det första. långt under mitt inköpspris.

https://www.elbutik.se/product.html/des ... 3-5w-350ma
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
Post Reply