Kronbrytarens två knappar till olika dimmer/brytare?

Vet du inte hur du ska koppla in dina produkter? Här hjälper vi dig med elspecifika frågor och diskuterar lösningar kring el.
Post Reply
kappnet
Medlem
Posts: 38
Joined: 09 Sep 2013, 12:12
10

Hej,
Jag undrar om någon kan svara på hur man kan göra för att effektivisera antalet knappar i en installation?
I mitt fall har jag tre dosor med kronbrytare i varje där önskemålet är att koppla respektive knapp i brytarna till separata Fibaroenheter, kan man göra det?
kron-dimmer.jpg
kron-dimmer.jpg (31.96 KiB) Viewed 12996 times
//Micke
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Jag skulle vilja veta lite mera innan jag ger svar. Som syftet och en större ritning - varför 3 kronbrytare (6 brytare totalt), och vad sitter bakom varje kronbrytare (2*1.5kW eller 2 stycken 3kW per dosa eller vad talar vi om)? Ett alternativ, beroende på hur beroende du vill vara, är att ha brytare som sänder z-wave signaler till HC2 istället för att koppla fysiskt till fysiska brytare?
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Benji9
Ny medlem
Posts: 3
Joined: 18 Sep 2014, 22:05
9

Jag ska strax beställa Z-wave enheter och ska samtidigt byta ut strömbrytarna mot Elko Plus med impulsfjäder. Jag tänkte sätta in Qubino flush dimmer pluggar bakom strömbrytarna med en knapp fysiskt och en "logisk" knapp som gör som Bamsefar säger, skickar signal till Z-wave controllern som sedan utför ett scenario.

Om någon menar detta är fel tänkt eller om det finns ännu bättre sätt att göra detta så tar jag gärna emot tips, har inte startat med något än och har inte köpt in utrustningen.

Dessa moduler 2*1,5 kW osv, vad använder ni dem till? Jag ser för mig att ha dimmers i alla tak men ser att dessa moduler är används flitigt men inte helt förstått till vad.
kappnet
Medlem
Posts: 38
Joined: 09 Sep 2013, 12:12
10

Hej igen,
Nu har jag uppdaterat ritningen och jag kommer att ha tre dimmer och en 2*1,5 kW enligt uppdaterad ritning.
//Micke
kron-dimmer.jpg
kron-dimmer.jpg (49.39 KiB) Viewed 12940 times
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Okej, för att besvara den första frågeställningen: Visst kan du göra så. Men det kommer bli svårt att få in två "puckar" i varje dosa om man så säger, och ser man det till att det krävs viss mängd luft i varje dosa, så inser man att två puckar, framförallt dimmer puckar, som genererar värme inte är att rekommendera i över huvudet taget. Det föreligger brandfara i sämsta fall.

Det andra är att försöka släppa tanken på att allt skall vara separat. Jag menar med så många kronbrytare, 6 brytare in total, så skulle jag tro att ni använder dom i någon form av gruppering. Dvs tänder flera av dom samtidigt. Det är samma sak som att beskriva en scen, och något jag helt enkelt skulle klumpa ihop.

Med andra ord, vänd på frågeställningen: Vilka lampor skall tändas/dimmas och när - när du har dessa scenarier framför dig, så kan du enklare komma fram till hur många puckar som krävs, och hur många brytare du behöver. Jag skulle tro att du behöver två brytare (en kronbrytare om man så vill), där den ena är fysiskt kopplad till att ge grundbelysning om automationen falerar, och den andra för att styra en eller flera scener (de Duwi bryater som finns kan hantera 3 olika scener per "knapp" - men dom två knappar som finns har två brytare per knapp = 3 scener per brytare = 3*4 = 12 olika scener som max).

Mao försök förenkla?
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Benji9 wrote:Dessa moduler 2*1,5 kW osv, vad använder ni dem till? Jag ser för mig att ha dimmers i alla tak men ser att dessa moduler är används flitigt men inte helt förstått till vad.
2*1,5kW är praktiska eftersom man kan styra två laster från en liten puck. Och om jag minns rätt så kan den kopplas som om 1*3kW också. Dimmers är iofs kul, men med LED så har det visat sig mindre vettigt. I sluttampen är det ju också så att om man har t.ex. prydnadsbelysning som skall tändas i fönstren så behövs inte dimmers - det är onödigt. Sedan är det också så att dimmers verkar vara mycket mera känsliga än brytarna, rent drift tekniskt typ.... Dimmer puckarna klarar kanske 250w eller så max - men har man 4 lampor om 60w = 240w så stressar man dimmern, men inte en brytare. Jag har nog 3 dimmer puckar totalt, men jag har +20 brytande puckar - för att jag anpassar lampans styrka i sockeln istf att dimma i tid och otid ;-)
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
kappnet
Medlem
Posts: 38
Joined: 09 Sep 2013, 12:12
10

Jag har stora dosor (Bigbox) så två puckar får plats i varje dosa.
Om jag vill sätta upp det enligt ritningen undrar jag hur jag ska göra med matningarna till/från puckarna och brytarna.
L, N & O är ju givna men hur gör jag med Sx på de två dimmer där jag endast använder S1 och som ska ligga över samma kron? Sx går ju i vanliga fall från pucken till brytaren och sedan tillbaka igen, kan man lägga Sx från två puckar till en kron?
;) Micke
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

som bamsefar säger så ska du inte lägga 2 puckar i 1 dosa. dimmern alstrar så mycket värme att du känner värmen ut på brytaren vid hög last. har du då 3 dosor ihopsatta med 3 dimmers blir värmen ändå högre då de hjälps åt att värma all luften.

sx är samma som L. så du behöver inte använda den. men lägg kopplingar bakom så du enbart har 1 ledare i vare plint på puckarna, annars finns risk för glapp.

men du kan ju gömma någon puck i en takdosa eller kopplingsdosa för att sprida ut dem.

framkantsdimmer som fibaros blir alltid varma oavsett fabrikat.
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
kappnet
Medlem
Posts: 38
Joined: 09 Sep 2013, 12:12
10

Tack för alla bra svar!
@Henrikel, du menar alltså att Sx behöver inte anslutas alls? Det räcker att gå med den vanliga fasledaren till L på brytaren och sedan tillbaka till S1/S2 på respektive puck? Med andra ord lite längre anslutningar från brytaren till S1/S2 på en puck som flyttats ut från dosan för att ligga närmare armaturen.

//Micke
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

Helt rätt. Jag använder ingen sx på mina här hemma. Mäter du mellan SX och L så får du kontakt med en summer.
Även vid trappkoppling av flera brytare underlättar detta system.
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
kappnet
Medlem
Posts: 38
Joined: 09 Sep 2013, 12:12
10

Tack för tipset!
Nu har jag lite att jobba med under helgen... :D
Bara en tanke, vad är Sx tänkt för...?
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

Jag tror att det är för att man ska slippa sätta en koppling på L kabeln eller försöka få in 2 kablar i samma hål. Så då tar man L som finns i gamla brytaren och lägger på L i dimmern, sen ut från dimmern sx och in i knappen igen. Så de kunde lika gärna skrivit L på den också, men fibaro är svåra att förstå så varför skulle den saken vara logisk =).
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
kappnet
Medlem
Posts: 38
Joined: 09 Sep 2013, 12:12
10

He, he, he! Ja precis...
Nu fungerar allt som jag vill att det ska fungera, tack för bra svar och tips!

//Micke
Post Reply