Styra RGBW med knappar?

Vet du inte hur du ska koppla in dina produkter? Här hjälper vi dig med elspecifika frågor och diskuterar lösningar kring el.
Post Reply
MrL
Medlem
Posts: 43
Joined: 24 Dec 2013, 00:04
10

Sitter och planerar hur jag skall styra mina RGBW puckar och mina slingor. Jag har 4 in och 4 ut ur Fibaron RGBW controllern. Som jag förstår det kan man välja mellan Normal, Brightness eller Rainbow. Normal innebär att man reglerar varje ut med respektive in. Medans Brightness och Rainbow reglerar alla grupperna. Jag vet inte riktigt hur man vill ha det.

Först tänkte jag en Kronbrytare där en knapp styr av/på och att knapp två kunde trigga scener med en,två och tre tryck. Sen tänkte jag 4 knappar som kunder styra varje kanal och då får man mer flexibilitet i knapparna. Men då har jag inga scener. Sen tänkte jag 4 knappar som styr fyra scener, typ Bio, Städ, Mys, Disco. Men jag blir inte riktigt klok på hur det funkar och vad kan jag göra.

Hur kan jag använda ingångarna?
Kan jag koppla IN1 för av och på, IN2 för trigga en scen?
Kan jag ha scener på alla fyra IN. Och måste jag isf ha en AV eller togglar knappen. Trycker jag på bio så startar scenen., Tycker jag igen släcks ljuset. Eller måste jag ha en blackout?

Kommer köra Elko Plus och sneglade på dennanedan. Den är dyr men snygg. Man kan ju bygga en själv med ett blindlock och knappar från elfa. Men det hade varit snyggt med denna som triggar fyra scener.
http://www.elbutik.se/product.html/plus ... y_id=15070
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Är också nyfiken på detta så jag hoppas någon kan ge dig bra svar! :) En fråga, vet du hur man i en scen startar slingan på en förvald färg, har inte fått det att funka, min startar endast tidigare färg och jag har ingen aning om hur jag kan bestämma vad den skall starta...
MrL
Medlem
Posts: 43
Joined: 24 Dec 2013, 00:04
10

Tyvärr. Har inte börjat använda mina rgb controllers så jag har inte kommit dit.
AndersPS
Ny medlem
Posts: 15
Joined: 11 Nov 2014, 20:32
9

Även jag är intresserad av detta. ;)
MrL
Medlem
Posts: 43
Joined: 24 Dec 2013, 00:04
10

Jag har testat vidare lite och fick följande att lira bra.

Jag ordnade en Elko plus svagströms knapp med 4 knappar.
http://www.elko.se/plus/plus-tryckknapp ... 3-647.html

Jag kopplade en cat5 kabel mellan Fibaro RGBW controllern in till Elko plus knapparna och en tråd använder jag till (-). Då får jag slutning när jag trycker in knapparna och vid tryck på knappen slocknar den. Släpper jag knappen lyser den igen. Dubbeltryck tänder respektive inkanal till 100%. På så sätt kan jag styra R, G, B och W separat och blanda färger direkt på väggen.
Elko Plus.jpg
Elko Plus.jpg (1.66 MiB) Viewed 11032 times
Jag fick inte de andra alternativen att funka där man via Rainbow eller Brightness skall styra allt med en knapp. Men jag tror jag kommer styra färgerna separat.

Knappen kommer sitta i en 5-facksram ihop med 2 dimmrar till väggar och bioduk och en RGBW puck som kommer färga tvbänken och en jalusibrytare till rullgardiner. Planen är att använda S2 knapparna på dimmerpuckarna för att trigga scener som film, städ, lek, blackout osv. Med facit i hand hade en padda på väggen varit lättare :) Stort minus för kostnaden för denna klenspänning knapp. Kan byggas med blindlock och lite tryckknappar.
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

coolt att du fick till det. Men det var en dyr knapp, hade gissat några hundra max.
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
MrL
Medlem
Posts: 43
Joined: 24 Dec 2013, 00:04
10

Jo känns kul att det funkar. Men som sagt ganska dyr lösning. Men jag får se det i stora hela i husreniveringen och då är det en lite summa ;)
Farbror Grå
Medlem
Posts: 76
Joined: 23 Oct 2014, 09:20
9
Location: Göteborg

Går det inte att trigga scener med ingångarna?
forumadmin
Site Admin
Posts: 276
Joined: 10 Dec 2011, 11:43
12

Med utgångarna kan man trigga scener, du skrev i en annan tråd att du hade en vit LED-list ansluten till RGBW-controllern, det borde betyda att du har 3 lediga utgångar att använda till scener
Post Reply