Dubbla centraler och jordfelsbrytare, går det?

Vet du inte hur du ska koppla in dina produkter? Här hjälper vi dig med elspecifika frågor och diskuterar lösningar kring el.
Post Reply
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Har ett knepigt problem som jag behöver lite vägledning om.
En mindre elcentral i huset har bytts ut mot en ny med automatsäkringar samt jordfelsbrytare.
Till centralen går det en 4-ledare (3 faser + jord)
Från denna central leder en nedgrävd 4-ledare (3 faser + jord/biledare) till ett garage med en sekundär säkringscentral.

Problemet är nu att den sekundära centralen är försedd med en frånskiljarskruv som orsakar att jordfelsbrytaren i huset löser ut.
Hur löser man detta?
1. Om jag tar bort frånskiljarskruven får jag ingen ström i garagets 230V-uttag.
2. Om jag flyttar garagets jordkabel till husets noll-ledare fungerar det, men får man göra så?
3. Eller måste jag separera de tre faserna från jordfelsbrytaren i huset och montera ytterligare en jordfelsbrytare i garaget?

Jag är fullt medveten om att det krävs elbehörighet för detta,
men med facit i hand från en tidigare anlitad elektriker så känns det betydligt säkrare att göra jobbet själv.
Attachments
Dubbla centraler och jordfelsbrytare
Dubbla centraler och jordfelsbrytare
Dubbla_säkringscentraler.png (21.78 KiB) Viewed 11570 times
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
hsn
Medlem
Posts: 30
Joined: 20 Nov 2014, 20:09
9
Location: Stockholm

Som jag ser det finns det två sätt att lösa detta.
1 separera nollan och jorden i kabeln till garaget vilket kräver en 5 ledad kabel ev kabelbyte.
2 annars får du lägga garagecentralen på säkringar som ligger före jordfelsbrytare och då skyddas inte den centalen så man bör komplettera med en till jordfelsbrytare där
Båda dessa lösningar kräver en hel del arbete
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

Om det var en elektriker som gjorde detta åt det var det en stor miss att inte lägga garaget matning på egna säkringar innan JFB.
Som hsn skriver så krävs byte av kabel eller en extra JFB, jag röstar för ny JFB, enklare och du slipper byta kabeln.
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Tack hsn och Henrikel för svaren!
Jag råkar ha en extra jordfelsbrytare liggandes så det blir till att montera den i garaget.
Där gör den säkert bättre nytta än i lådan :-)
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Xellvas
Ny medlem
Posts: 2
Joined: 17 Jan 2015, 21:07
9

Henrikel wrote:Om det var en elektriker som gjorde detta åt det var det en stor miss att inte lägga garaget matning på egna säkringar innan JFB.
Som hsn skriver så krävs byte av kabel eller en extra JFB, jag röstar för ny JFB, enklare och du slipper byta kabeln.
Miss kan man lugnt säga då detta är en inkoppling som är regelvidrig, blir ju en övergång från femledare till fyrledare vilket inte är ok.
I detta fallet måste matande kabel till garaget ligga före JFB, och PEN-ledare vara minst 10mm2 om jag inte minns fel.
Men om detta är utfört nyligen så bör du reklamera jobbet.
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Tyvärr går det inte att reklamera jobbet. Det gjordes förra århundradet (80-talet). Men det blev säkert billigt :-)
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Post Reply