Val av led drivdon till Qubino flush dimmer?

Vet du inte hur du ska koppla in dina produkter? Här hjälper vi dig med elspecifika frågor och diskuterar lösningar kring el.
Post Reply
besole
Ny medlem
Posts: 2
Joined: 28 Jun 2015, 23:14
8

Kommer att köpa Malmbergs MD-99 och MD-45 led downlight. MD-45 finns i både konstantström och konstantspänning, vilket är bäst i detta fall? Vill dimmra alla led lampor. Hur gör man detta bäst och billigast? Jag har tänkt göra så här:

Exxact serien med tryckströmbrytare och dimmerpuck bakom. Är det fortfarande qubino (fram + bakkant) som är bäst på marknaden eller har det kommit något bättre? Får man plats med 2st puckar bakom kronbrytare? Måste man ha bigbox? Om man kör på bigbox får man även plats med något av drivdonen där?

Nu till den stora frågan vilka drivdon ska jag ha? Har läst om de som haft problem och vill bespara mig detta då jag har tillräckligt med andra problem på totalrenoveringen. Har ringt runt till Malmbergs, Hide a lite och Designlight och de kunde inte hjälpa mig då jag inte visste vad som ska uppfyllas för att få detta att fungera. Vilka parametrar är avgörande? Det hade varit bra om det fanns en uppdaterad lista på beprövade drivdon. Har läst att Jolly MD och Malmberg 9974193 ska fungera, varför? Har kollat på bla. jolly, malmbergs, meanwell, xerolight. För och nackdelar? Fler märken? Hoppas någon kan hjälpa mig att välja vad som behövs till detta eller berätta vad som ska uppfyllas för att det ska fungera, gärna fort också :D

Placering och antal lampor per knapp.

MD-99 (5W 500mA)
3st, 15W, WC
2st, 10W, hall
5st, 25W, hall
5st, 25W, kök
2st, 10W, kök

MD-45 (1,2W 350mA alt. 1,5W 12V)
4st, 6W, fönster
10st, 15W, fönster
Post Reply