Trappkoppling FGS-213

Vet du inte hur du ska koppla in dina produkter? Här hjälper vi dig med elspecifika frågor och diskuterar lösningar kring el.
Post Reply
seglaren
Ny medlem
Posts: 7
Joined: 30 Nov 2016, 14:16
7

Ska koppla in en Fibaro FGS-213 till en trappkoppling med tre knappar. Hur kopplar jag detta enklast och vid vilken knapp kopplar jag in FGS-213?
Attachments
IMG_0255.jpg
IMG_0254.jpg
IMG_0253.jpg
IMG_0252.jpg
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Mittenbilden där du har tändtråden skulle jag välja att placera pucken.

Parallellkoppla knapparna och sätt in iimpulsfjädrar i dem så de blir återfjädrande (mono- stabila).
seglaren
Ny medlem
Posts: 7
Joined: 30 Nov 2016, 14:16
7

alexndr wrote:Mittenbilden där du har tändtråden skulle jag välja att placera pucken.

Parallellkoppla knapparna och sätt in iimpulsfjädrar i dem så de blir återfjädrande (mono- stabila).

Okej, har du någon kopplings schema om hur jag skulle koppla detta?
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Diagram 5, sidan 10 i http://www.fibaro.com/manuals/en/FGD-21 ... T-v1.0.pdf

Det är egentligen instruktioner för dimmern men konceptet med parallell- kopplade knappar är det samma för ditt relä.
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

jag skulle mer tipp på att det är bilden längst ner där tändtråden är brun.
Mittenbilden är en korsbrytare och har aldrig tändtråd utan enbart mellantrådar i sig.

Du behöver således dra en fast fas till bild 3 och lägga in tändtrånden (brun troligen) på utgången Q
Sen tar du från brytaren där brun var inkopplad till S1.
N blå och fast fas L in även de på pucken.

Du måste ställa in pucken som bistabil knapp i inställningar, monostabil är återfjädrande knapp.

Vet inte om du hänger med i hur jag menar, men känner du inte att du har kunskapen så be någon som har det hjälpa dig.
Du måste även mäta så trådarna är rätt inkopplade, det jag skriver ovan är vad jag tror och vad de borde vara. Inte att det är 100% så,
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
Post Reply