Qubino 1A säkring?

Vet du inte hur du ska koppla in dina produkter? Här hjälper vi dig med elspecifika frågor och diskuterar lösningar kring el.
Post Reply
arnqvist
Ny medlem
Posts: 5
Joined: 09 Jan 2017, 08:59
7

Hej! Fick och kopplade in min första Qubino-dimmer igår (gen5). Jag trodde att säkringssymbolen på kopplingschemat avsåg vanliga säkringen på fasen. Men hittade texten "Electrical installation must be protected by directly associated over current protection fuse 1A, gG or Time lag T, rated breaking capacity 1500A (ESKA 522.717) must be used according to wiring diagram to achieve appropriate overload protection of the module."

Och ett svar ifrån Qubino ifrån ett annat forum: "The external fuse was prescribed by certification house becouse of overload tests. This test is performed by mulitplying instalation fuse X1,6 (16A) factor to get the overload current for a duration of 30min. Means loading the device by 25,6A! for 30min. Since this amount of current the dimmer could not survive, they prescribed 1A additional external fuse with overload factor of 2,1. So the test was succesefully performed at 2,1A for 30min.
Anyhow the dimmer has integrated fuse that itself protect the dimmer from overload currents.
To conclude the 1A external fuse was prescribed by the certify body and we must specify it in the manual."

Detta känns ju inte så bra. Finns det någon elektriker här som kan kommentera detta? Finns det ens nåt regelrätt sätt att sätta en 1A-säkring på fasen? Även om det gör det så känns det ju rätt bökigt.
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

Såg det texten med, men tror inte det gäller vårt säkra elsystem utan är generellt mot övriga världen.
Skulle bli väldigt komplicerat att bygga in extra säkringar på utgångarna. Dock är det så att på dubbelrelä så är varje utgång max 4A på qubino, det gör att man kan överlasta dem utan problem då inget i relät kommer märka överlasten, så det går att köra 10A som säkringen är genom den, men gör man detta kommer relät inte bli långlivat utan bränna ihop. Med en säkring på 4A i detta fallet så skyddar man relät från att någon tex sätter i en kaffebryggare på 2000 w när den klarar ca 900 w.

Kan vara så att de även behöver skriva med detta för att få CE godkännande.

I din dimmer bör det sitta ett överlast och tempskydd som ska sköta det, i fibaros gör det det. Alla vanliga dimmerpuckar jag monterar (utan zwave styrning) har inbyggda skydd och kräver ingen extra säkring på utgången.
Som alltid väljer man produkt efter vilken användning man ska ha den till. Det som kan hända är att din puck går sönder vid överlast.

Blev ett långt svar men mina tankar, är det någon som har andra invändningar så fyll gärna på.
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
arnqvist
Ny medlem
Posts: 5
Joined: 09 Jan 2017, 08:59
7

Tack för svar! Ja att den går sönder vid överlast gör ju ingenting. Driver idag bara en halogenlampa med den. Men om lampan kortsluter, kommer dimmern tillslut börja brinna då om jag har otur? Eller ska inbyggda överlastskyddet ta hand om det?
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

då ska dimmern slå ifrån och bryta på överlastskyddet.
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
Post Reply