LED istf lysrör i köket (och badrummet)?

Vet du inte hur du ska koppla in dina produkter? Här hjälper vi dig med elspecifika frågor och diskuterar lösningar kring el.
Post Reply
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Så jag har, återigen, fått trasiga lysrör i kökets belysning (under överskåpen mot bänkskivan).

Det fick mig att fundera på att byta till LED. I någon form va cool idé så tänkte jag mig en RGBW list i köket (och badrummet) som går att sätta i färg, så man kan köra med rött ljus på Julafton typ.

Men hur fanken skall man göra?

LED kräver transformator, och alla LED transformatorer jag har testat har en fördröjning på någon eller ett par sekunder - det kan iofs ha att göra med att jag valt billiga saker. Men nu är köket och så även badrummet (under överskåpet där med) ytor som kan anses behöva stänkskydd eller liknande? Således skall transformatorn monteras någonstans skyddat? Eller hur skall man göra?

Tips på produkter och transformator tas gärna emot - gärna så även vilket Z-Wave don man bör välja för att styra det hela?
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
sm7tix
Ny medlem
Posts: 14
Joined: 31 Jan 2017, 06:08
7

Jag har funderst på Ikeas lösning. Dock bara olika vita nyanser. Tänkte byta min armatur i taket för den brummar.
Mvh Stefan

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
User avatar
sonnyboy
Proffsmedlem
Posts: 669
Joined: 26 Sep 2013, 08:05
10
Location: Västerås

jag kör med typ denna i köket till min Ledlist och den fungerar riktigt bra,
Här nu kör jag inte RGBW utan bara W.
Men Meanwells prylar har jag god erfarenhet av. Grannen jobbar med Neon och Led och dom använder bara Meanwells drivare till Led
Ett tips är att du inte köper en list som är silokon skyddad, den gulnar med tiden, har fått byta en pga detta och det är ju inte så ofta vatten stänker upp under skåpen.
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

jag har köpt 2 kit från wafi det är riktigt bra måste jag säga svarar direkt. och funkar exakt som det var tänkt.. finns lister på typ hornbach som man kan lägga listen i med ett plastlock över doch är ju transformatorn stor men den kan man ju om man e lite duktig görmma i skåpet :)
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Tackar för alla tips!
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
maxxar
Medlem
Posts: 126
Joined: 06 Sep 2012, 13:30
11

Jag har köpt ikeas led lister avsedd för bänkbelysning och strippat bort deras transformator och styrning.
Kör just nu med en Kina transformator som ej hörs gömd under köksskåpen, där sitter även en fibaro RGBW puck.
Detta dimmas upp när man går in i köket med hjälp ev en rörelsesensor och släcks efter en stund.
Riktigt nöjd med funktionen, visst reaktionstiden kunde varit lite snabbare men jag störs inte av det.
Dock bara varmvitt ljus, funderade själv på RGBW lister men hoppade det till slut.
Post Reply