Behöver jag byta apparatdosor?

Vet du inte hur du ska koppla in dina produkter? Här hjälper vi dig med elspecifika frågor och diskuterar lösningar kring el.
Post Reply
magfri
Ny medlem
Posts: 1
Joined: 09 Dec 2017, 16:52
6

Jag tänkte ge mig på att börja auomatisera mitt hem, men stötte omgående på ett (stort) problem. I helgen försökte jag montera en fibraro puck bakom min (merten) tryckknapp - men fick inte plats i apparatdosan. Insåg att mina är vanliga gröna, dvs 45 mm djupa.

Behöver jag byta dessa till andra som är 60 mm, vilket är det som fibraro verkar rekommendera/kräva?

Kan man motera dessa vid lamp-uttagen istället? Där borde det rimligen finnas mer plats om jag inte kommer ihåg helt fel. Men det kräver omdragning av tråd, eller hur?

Vad har ni andra gjort?
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Vill minnas att jag också kör 45mm. Det är tajt men det går om man packar in hela klabbet effektivt.

I något fall har jag behövt två puckar i samma dosa och då är det kört. I det fallet installerade jag en förhöjningsram till strömbrytaren. Inte estetiskt snyggaste men det fungerar.

Jag skulle gissa att du kan lägga dem vid uttagen istället men om du vill att brytaren skall vara synkad med pucken så behöver du nog dra tråd.
Post Reply