RGBW - har jag missförstått?

Vet du inte hur du ska koppla in dina produkter? Här hjälper vi dig med elspecifika frågor och diskuterar lösningar kring el.
Post Reply
DrPepper
Medlem
Posts: 92
Joined: 05 Jul 2014, 02:04
9

Hej,

Satt och läste för ett tag sen. Som jag tolkade det skulle en RGBW enhet, kunna fungera som av och på (ej dimmerbehov) för 12-volt LED list. Men, när jag nu sitter och försöker koppla ihop grejjerna, får jag inte den funktion jag vill ha.

I korthet - vad jag vill göra är bara egentligen "av/på" av två enskilda 12-volt LED-lister.
Vill ju använda samma trafo till de båda samt att drifta pucken som så också - går det och hur ska man i så fall konfigurera upp RGBW-modulen, samt var hittar jag kopplingsschema för detta i så fall?

Har letat på forumet men, kanske inte på rätt sätt med sökning. Ber om ursäkt om jag missat att det redan finns beskrivet.

Tack på förhand,
DrPepper
HC2, blandade sensorer och puckar.

"Hemautomation är inte "remote access" eller "in i en app och pilla" - hemautomation är rätt sensorer och puckar på rätt plats och, utan användarinteraktion, trigga önskade aktiviteter."
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Ungefär i mitten av inlägget ser du hur jag har kopplat fyra LED-lister till en RGBW-enhet.
Längst ned i inlägget ser du hur jag har konfigurerat den. Den skall konfigureras som Output, inte RGB eller RGBW.

http://www.zwaveforum.se/viewtopic.php? ... gbw#p17640
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
DrPepper
Medlem
Posts: 92
Joined: 05 Jul 2014, 02:04
9

Tack RH_Dreambox,

Så kopplade jag också (förutom brytarna - behöver inte dem då jag ska styra grejjerna helt "digitalt") och fick ingen framgång.
Kan vara att jag konfigurerat enheten fel (dvs inte output).

Tack så länge - får jag inte fart på det, får jag väl kanske återkomma.

mvh:
DrPepper
HC2, blandade sensorer och puckar.

"Hemautomation är inte "remote access" eller "in i en app och pilla" - hemautomation är rätt sensorer och puckar på rätt plats och, utan användarinteraktion, trigga önskade aktiviteter."
DrPepper
Medlem
Posts: 92
Joined: 05 Jul 2014, 02:04
9

Hej,

Tack RH_Dreambox - nu fungerar det 'nästan' - får några konstiga dippar av dimmervärde strax efter påslag, men, värdet hoppar sen genast upp till max igen. Gissar återigen på att det är någon config-fråga.

Men, ljus har jag iaf mestadels nu.

Tackar!
DrPepper
HC2, blandade sensorer och puckar.

"Hemautomation är inte "remote access" eller "in i en app och pilla" - hemautomation är rätt sensorer och puckar på rätt plats och, utan användarinteraktion, trigga önskade aktiviteter."
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Kul att du fick igång det. Några dippar har jag inte upplevt i min uppsättning (4 LED totalt 60W). Om du har ändrat på några andra parametrar så kanske du skall göra en reset på RGBW-pucken. Det kan ju också vara spänningsaggregatet som orsakar dippen.
Nedan ser du hur min konfig i tabellform. Hoppas den är läsbar.
Attachments
RGBW-config.PNG
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
DrPepper
Medlem
Posts: 92
Joined: 05 Jul 2014, 02:04
9

Hej,

Hann inte titta på settings igår - men:

Det fenomen jag noterar är i GUI't på HC2 att om jag trycker på "on" knappen där, så går "dimmervärdet" upp till max med en gång, för att någon sekund senare sjunka med iaf en stapel, för att inom en halv sekund (ungefärliga tider) återigen stiga upp till att alla staplar är fyllda.

mvh:
DrPepper
HC2, blandade sensorer och puckar.

"Hemautomation är inte "remote access" eller "in i en app och pilla" - hemautomation är rätt sensorer och puckar på rätt plats och, utan användarinteraktion, trigga önskade aktiviteter."
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Vad har du för effekt på LED-listerna, och vad använder du som spänningsaggregat till det här? Fabrikat och uteffekt?
Kan det vara spänningsaggregatet som orsakar dipparna då den startar upp?
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Post Reply