Inkludering av insatsbrytare o dimmers

Vet du inte hur du ska koppla in dina produkter? Här hjälper vi dig med elspecifika frågor och diskuterar lösningar kring el.
Post Reply
Shelby67
Ny medlem
Posts: 7
Joined: 12 Feb 2018, 21:13
6

Jag håller på och renoverar mitt hus, min elektriker kommer att installera fibaro insatsbrytare samt fibaro dimmers bakom strömbrytare, min fråga är om brytarna kommer att fungera direkt utan att jag inkluderat dessa i Z-wave kontrollern? Eller måste allt göras samtidigt?
Robert
Medlem
Posts: 346
Joined: 17 Oct 2013, 22:40
10

Dom fungerar utan inkludering. Samma princip ifall nätverket eller enheten skulle sluta fungera så fungerar det fortfarande att tända fysiskt med knappen

Skickat från min ZTE A2017G via Tapatalk
User avatar
sonnyboy
Proffsmedlem
Posts: 669
Joined: 26 Sep 2013, 08:05
10
Location: Västerås

Ett sak att tänka på är dock att du kanske får springa runt i huset med din HC:2 när du ska inkludera dom.
Enheterna behöver direktkontakt med HC:2 när du inkluderar dom.
Har själv blivit tokig på detta när jag hade monterat ett par st och det gick inte att få in dom i HC:2
Skruvade bort dom och la dom i närheten av HC:2 och då funkade det direkt,

Klippt från manualen

Adding (Inclusion) - Z-Wave device learning mode, allowing to add
the device to existing Z-Wave network.
To add the device to the Z-Wave network:
1. Place the Dimmer 2 within the direct range of your Z-Wave
controller.
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
Robert
Medlem
Posts: 346
Joined: 17 Oct 2013, 22:40
10

Bra tips Sonnyboy!

Det du kan göra innan elektrikern kommer är att klippa till en strömkabel så att du får fas och nolla. Koppla på puckarna och inkludera dom och ge dom ett namn i den basenhet.

Märk sedan upp dom så kan din elektriker sätta dom i rätt uttag.

Skickat från min ZTE A2017G via Tapatalk
Shelby67
Ny medlem
Posts: 7
Joined: 12 Feb 2018, 21:13
6

Tack för svaren :)
Earplugged
Medlem
Posts: 158
Joined: 03 Feb 2016, 17:16
8

Robert wrote:Bra tips Sonnyboy!

Det du kan göra innan elektrikern kommer är att klippa till en strömkabel så att du får fas och nolla. Koppla på puckarna och inkludera dom och ge dom ett namn i den basenhet.

Märk sedan upp dom så kan din elektriker sätta dom i rätt uttag.

Skickat från min ZTE A2017G via Tapatalk
Ja den varianten med lös strömkabel kör jag också, tycker det är gött att ha allt testat, konfigurerat och klart innan man byggt in puckarna.
DrPepper
Medlem
Posts: 92
Joined: 05 Jul 2014, 02:04
9

Instämmer till fullo med föregående talare.

Har en vanlig eu-elkontakt med en bit kabel på (gjutet ihop) som jag alltid använder för att "för-inkludera" mina inbyggnads-enheter.

Problemet med alla inbyggnads-enheter är att man drar ju sig för att städa upp i kontrollern, genom att nollställa HC2, exkludera för att sen inkludera dem igen....vill inte tänka på hur mycket skruvande det skulle bli..... :(

mvh:
DrPepper
HC2, blandade sensorer och puckar.

"Hemautomation är inte "remote access" eller "in i en app och pilla" - hemautomation är rätt sensorer och puckar på rätt plats och, utan användarinteraktion, trigga önskade aktiviteter."
Post Reply