Bästa sättet att mäta temp/fukt?

Övrigt
Post Reply
Mick3
Medlem
Posts: 88
Joined: 09 Dec 2013, 11:43
10

Vilken lösning passar bäst till HCL om man vill mäta fukt och temp?
Tanken är 4-5 st temp/fukt ställen

1 ute
1 på vind
1 på övre plan
1 på nedre plan
1 i krypgrunden

Övre o nedre plan kan gå på samma om man måste begränsa sig till t.ex 4 st.
Bisse90
Medlem
Posts: 96
Joined: 01 Dec 2013, 17:43
10

Jag mäter fukten & tempen i krypgrund och på vind med aeon multi sensor (hc2 men borde ju funka med hcl också)

Inomhus temp och utomhus mäter jag med dörrsensorer/rgbw puck från fibaro och dom små givarna (glömt namnet (db18xx tror ja)

Om du kollar tråden under värme vatten, så finns där ett om vatten givare, rekomenderar den starkt till utomhus)

Mvh Bisse
SirMaggot
Medlem
Posts: 441
Joined: 18 Aug 2013, 10:36
10

Jag har en Raspberry pi med Domoticz på och en RFXtrx433E som läser av temp/fukt från mina oregon-sensorer.
Domoticz rapporterar till HC2an via Fibarolink.

Jag har 2 st Oregon THGN132N, 2 st Oregon THGR810, 3 st WH450H (Clas Olsson) och en Viking.
Har även 2 st Everspring-sensorer EVR_ST814 (Z-wave), men bägge visar ordentligt fel vid fuktmätning.

Oregonsensorerna mäter fukt riktigt bra, Clas Olssons sensorer har sämst räckvidd.
Mick3
Medlem
Posts: 88
Joined: 09 Dec 2013, 11:43
10

Bisse90 wrote:Jag mäter fukten & tempen i krypgrund och på vind med aeon multi sensor (hc2 men borde ju funka med hcl också)

Inomhus temp och utomhus mäter jag med dörrsensorer/rgbw puck från fibaro och dom små givarna (glömt namnet (db18xx tror ja)

Om du kollar tråden under värme vatten, så finns där ett om vatten givare, rekomenderar den starkt till utomhus)

Mvh Bisse

Är det mycket felrapporter eller tvunget att startas om mkt ?
Mick3
Medlem
Posts: 88
Joined: 09 Dec 2013, 11:43
10

Bisse90 wrote:Jag mäter fukten & tempen i krypgrund och på vind med aeon multi sensor (hc2 men borde ju funka med hcl också)

Inomhus temp och utomhus mäter jag med dörrsensorer/rgbw puck från fibaro och dom små givarna (glömt namnet (db18xx tror ja)

Om du kollar tråden under värme vatten, så finns där ett om vatten givare, rekomenderar den starkt till utomhus)

Mvh Bisse


Vad heter tråden ?
Bisse90
Medlem
Posts: 96
Joined: 01 Dec 2013, 17:43
10

Mick3 wrote:
Bisse90 wrote:Jag mäter fukten & tempen i krypgrund och på vind med aeon multi sensor (hc2 men borde ju funka med hcl också)

Inomhus temp och utomhus mäter jag med dörrsensorer/rgbw puck från fibaro och dom små givarna (glömt namnet (db18xx tror ja)

Om du kollar tråden under värme vatten, så finns där ett om vatten givare, rekomenderar den starkt till utomhus)

Mvh Bisse


Vad heter tråden ?
Nja, det slår på två grader i temp ibland på aeon sensorerna.. annars inga problem alls, nej jag startar inte om dom

Tråden heter, temperatur sensor vatten, där är en länk till vad jag har i min pool, plus utomhus, mvh bisse
Mick3
Medlem
Posts: 88
Joined: 09 Dec 2013, 11:43
10

Bisse90 wrote:
Mick3 wrote:
Bisse90 wrote:Jag mäter fukten & tempen i krypgrund och på vind med aeon multi sensor (hc2 men borde ju funka med hcl också)

Inomhus temp och utomhus mäter jag med dörrsensorer/rgbw puck från fibaro och dom små givarna (glömt namnet (db18xx tror ja)

Om du kollar tråden under värme vatten, så finns där ett om vatten givare, rekomenderar den starkt till utomhus)

Mvh Bisse


Vad heter tråden ?
Nja, det slår på två grader i temp ibland på aeon sensorerna.. annars inga problem alls, nej jag startar inte om dom

Tråden heter, temperatur sensor vatten, där är en länk till vad jag har i min pool, plus utomhus, mvh bisse

Är inte multisensor överkurs?
Då den har just rörelse oxå. Den ska ju inte detektera rörelse på vind o krypgrund.
Tänker jag fel?
Bisse90
Medlem
Posts: 96
Joined: 01 Dec 2013, 17:43
10

Överkurs är det ju egentligen, problemet är att jag har 45 cm krypgrund, (ja jag funderar på att gräva ut den), så ja tycker inte det är så kul att byta batterier däe nere(så jag kör min på direkt ström), valde multi sensorer mycket för det och för att priset är ganska svårt att få ner med (med både temp och fuktighets mätare)

På vinden har jag haft problem med ekorrar och fladermöss, så rätt bra med rörelse så ser man om dom är där, så kan man ju iaf få bort dom... Men annars är det ju som föregående talar sa en Raspberry pi som känns som ett väldigt bra alternativ

Mvh bisse
Post Reply