Tips på NAS??

Övrigt
Post Reply
jocke
Medlem
Posts: 38
Joined: 23 Jan 2013, 13:45
11

Jag är på gång att införskaffa en NAS för inspelning från mina kameror via HC2.
Någon som gör det idag som har tips på lämplig samt hur man integrerar den med HC2 utan att behöva massa extra licenser för flera kameror. Kamerorna är Axis och D-link.

Tittar på Synology men har inte riktigt koll på alla deras olika modeller.
Bisse90
Medlem
Posts: 96
Joined: 01 Dec 2013, 17:43
10

Jag använder en synology 214+

Men det krävs ju en licens per kamera (2 ingår)

Fungerar bra tycker jag så, finns script på forumet hur du skickar kommandon för at starta och stoppa inspelningen via HC2

Mvh Bisse
jocke
Medlem
Posts: 38
Joined: 23 Jan 2013, 13:45
11

Ok tack för svar och den funkar bra med de två kamera licenserna som ingår?
Såg Inlägget om att kunna välja olika kameror i HC för att streamade till Nas:en i så fall bör man ju kunna styra med motion detection vilken den spelar in ifrån. D.v.s nyttja HC som en videoväxlare.
Då kommer bara frågan hur man fångar upp motion detection från kameran i HC?

Någon som har koll eller har gjort det?
Dr Love
Medlem
Posts: 113
Joined: 28 Jun 2012, 12:03
11
Location: Luleå
Contact:

Jag har en Synology 1812+ som jag tidigare kört mina kameror mot men var inte nöjd med kompatibilitet mot olika webbläsare/operativsystem, främst Chrome och OSx. De har kanske löst det idag men det var katastrof tidigare. Finns mycket bättre lösningar, t.ex. Sighthound. Jag har testat ALLT och inget klår den, kräver bra hårdvara dock. Iaf om man bara kör Axis 3 & 5MP kameror ;)

Mina 5c..

//L
Love
Husbyggarblog
Plattform: Mac Mini
Mjukvara: Indigo
jocke
Medlem
Posts: 38
Joined: 23 Jan 2013, 13:45
11

ok det har jag inte jobbat med alls med det är ju en mjukvara DVR, kör du sighthound på Synology NAS:en istället för deras egen kameraprogramvara? Nu tror jag 1812 är lite "over do" för mina behov men 214 bör väl också funka?
Intressant hur har du löst det, berätta gärna mer?

Men skulle ändå vilja ha det i HC för att hämta upp och styra vilken kamera den ska visa, spela in, skicka bilder från baserat på mina variabler in den bla. natt/dag, hemma/borta m.m. samt beroende av motion detection från kameran.


Dr Love wrote:Jag har en Synology 1812+ som jag tidigare kört mina kameror mot men var inte nöjd med kompatibilitet mot olika webbläsare/operativsystem, främst Chrome och OSx. De har kanske löst det idag men det var katastrof tidigare. Finns mycket bättre lösningar, t.ex. Sighthound. Jag har testat ALLT och inget klår den, kräver bra hårdvara dock. Iaf om man bara kör Axis 3 & 5MP kameror ;)

Mina 5c..

//L
Dr Love
Medlem
Posts: 113
Joined: 28 Jun 2012, 12:03
11
Location: Luleå
Contact:

Sighthound är inte integrerat med hemautomatiseringen, den står å snurrar på en krallig windows-server, spelar in all rörelse oavsett dag/natt osv. Är inte rädd om utrymmet så det kvittar. Blir väl 500 klipp per dag men Sighthound är ruskigt smart så man kan sortera fram klipp med bara människor osv. Har även kameror inne för hundarnas skull men ids inte slå av dem bara för att vi är hemma :)

Jag har däremot integrerat respektive kamera direkt via kamerans URL i hemautomatiseringen för att få upp en bild på ytterdörren när ngn plingar på osv. Det behöver man ingen DVR/NAS för lixom, HomeSeer i mitt fall snackar direkt med kameran.

För liveström kör jag en app i telefonen som även den snackar direkt med kamerorna, då kan man styra liveströmmens bitrate/upplösning/kompression bättre (får mappa RTSP-portar till förbannelse i brandväggen bara). Kör "IP Cam Viewer" på iPad/iPhone för detta med custom url till respektive AXIS-kamera för full kontroll av strömmen. Viktigt att köra H.264 och inte mjpeg, fantastiskt mycket mindre datakrävande.

//L
Love
Husbyggarblog
Plattform: Mac Mini
Mjukvara: Indigo
jocke
Medlem
Posts: 38
Joined: 23 Jan 2013, 13:45
11

Ok då förstår jag ja det är ungefär så jag har det idag men skulle vilja slippa ha en Windows burk sående utan spara direkt på Nas men förhoppningsvis få HC att styra vilken/vilka kamera som ska spelas in.
Har dock inte provat den programvaran utan kör på AXIS resp D-links egen vilket har sina begränsningar integration.
Dr Love
Medlem
Posts: 113
Joined: 28 Jun 2012, 12:03
11
Location: Luleå
Contact:

Förstår det. Lycka till med sökandet efter en vettig NAS, tror Synology rular där. Kolla specarna på max total FPS vid olika upplösningar bara, finns begränsningar och de enklare NAS'arna pallar inte så många kameror/FPS.

Mvh Love
Love
Husbyggarblog
Plattform: Mac Mini
Mjukvara: Indigo
jocke
Medlem
Posts: 38
Joined: 23 Jan 2013, 13:45
11

Tack för tipset Love!
Någon som har lyckats med denna integration på ett bra sätt?
KristianO
Medlem
Posts: 461
Joined: 10 Mar 2014, 09:50
10

Love, utvärderat sighthound mot tex securityspy?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Dr Love
Medlem
Posts: 113
Joined: 28 Jun 2012, 12:03
11
Location: Luleå
Contact:

Nix, kör PC på kamerasidan :/ Kikat lite men Live-demon verkar inte speciellt imponerande är jag rädd. Bara av att sett den så vet jag Sighthound vinner fighten ;)

//L
Love
Husbyggarblog
Plattform: Mac Mini
Mjukvara: Indigo
Post Reply