Foscam 9805W

Övrigt
Post Reply
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Installerade precis min Foscam 9805W och har lite frågor som någon kanske kan förklara. Först av allt så när jag går in på kameraikonen på iPhonen så ser jag en miniatyrbild som är live, den uppdaterar sig flytande utan problem. Men då jag trycker på kameran så får jag upp en livebild som fryser efter ca 10s... ibland tidigare. Så fort jag går tillbaka till miniatyren är det live igen...
En annan sjuk sak är att om jag loggar in på mitt Wifi med Fibaro så har jag riktigt usel bildkvalité (vilket jag förstått att det blir eftersom HC2 inte stödjer HD) men om jag kör på mitt 3G nät så ser det ju faktiskt ut som att det blir HD upplösning??? Dvs jag har betydligt bättre bild via 3G/4G än mot WiFi. Någon som kan förklara eller vad jag behöver ändra för inställningar för att alltid få bra bild? Påverkar tex kamerans inställningar hur det blir i Fibaro? För kör jag Foscams system på min webbläsare lokalt så kör jag ju 960p upplösning utan problem. Sänder den parallellt en nedskalad videoström till HC2? Fattar nada... Följde iaf m.nu och deras guide för att lägga till kameran och det gick ju hur bra som helst. Men som sagt, kvalitén borde va bättre på WiFi och inte på 3G... Dessutom blir ju bilderna i HD-kvalité när jag tar en bild som skickas till mailen...
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Såg nu att upplösningen växlar helt ologiskt. Om man kollar noga ser man att miniatyrbilderna är högupplösta vilket man ser på att time stampen är liten, men klickar du upp bilden så får du en lägre upplösning...
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Ok blir en monolog av det här men nu har det mesta löst sig :) Vet dock inte hur :/ Jag får iaf inte HD-upplösning till Fibaro längre vilket antagligen är bra eftersom det inte stöds. Dock så fryser bilden fortfarande ibland när man trycker upp den i större läge. Miniatyrbilderna uppdaterar sig felfritt.

Vad har ni för inställningar på era Foscam, dvs inställningarna i Foscams egna webbaserade gränssnitt. Vilka upplösningar stödjer tex Fibaro?
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Slut på monologen :-)
Jag har iofs ingen Foscam utan bara testat med en Raspberry videomodul.
Där har upplösningen hängt med i alla inställningar jag testat.
Jag kan se på bilden att hög upplösning ger en betydligt bättre skärpa.
Dock blir ju visningen lite seg eftersom jag kör trådlöst från Raspberryn.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

RH_Dreambox wrote:Slut på monologen :-)
Jag har iofs ingen Foscam utan bara testat med en Raspberry videomodul.
Där har upplösningen hängt med i alla inställningar jag testat.
Jag kan se på bilden att hög upplösning ger en betydligt bättre skärpa.
Dock blir ju visningen lite seg eftersom jag kör trådlöst från Raspberryn.
Vad kör du för upplösning? Har testat lite fram och tillbaka nu och kommit fram till att om jag sätter min mainstream till VGA så visas VGA upplösning på miniatyrbilderna och även då jag klickar på bilden och får en förstoring. Men om jag istället sätter mainstream till 720p så visas det också 720p på miniatyrbilderna men fortfarande VGA upplösning på de förstorade bilderna. Fördelen att köra 720p är att om man tar en screen i Fibaro eller om larmet går och den skickar flera bilder så får du bilderna i 720p vilket ju är betydligt bättre än VGA... Bilderna är dock 8-10ggr större i storlek men fortfarande fullt hanterbar storlek... Dessutom kan man använda kamerans alla fördelar med larmdetektering och inspelning i 720p. Och skall man kunna identifiera en person på rörlig övervakning då bör man nog köra 720p... Men som sagt, fortfarande konstigt att en miniatyrbild i Fibaro använder så hög upplösning och inte de förstorade vyerna...
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

1280x960 kör jag nu då den ger en skarp och bra bild som också fångar in en stor bildyta.
I motionPie som jag kör finns 12 upplösningar att välja på från 320x240 upp till 1600x1200.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Post Reply