Problem med Värmepanelen

Övrigt
Post Reply
Rosengren
Medlem
Posts: 49
Joined: 01 Jan 2014, 13:27
10
Contact:

Jag har nu kommit så långt i mitt renoveringsprojekt att Fibaro-grejorna installerats.
Det mesta verkar funka - däremot får jag inte värmepanelen att lira.

Jag har knutit enheterna Tempsensor (från en Fibaro rörelsesensor) och en Fibaro 3 kW-brytare, samt"adresserat" dem till mitt kök.

Därefter har jag skapat en värmepanel för köket, ställt in grader o.s.v. Men inget händer då brytaren ska slå till och/eller från.
Inte ens när man kör i det manuella läget i värmepanelen.

Går jag in via "Enheter" så kan jag manövrera brytaren.
Vad 17 gör jag för fel..? :shock:
Fibaro HC2 V. 4.580
20 x Dimmers
8 x 2x1,5kW Switch
3 x 3kW Switch
7 x RGBW
3 x MultiSensor
2 x MotionSensor
1 x FloodSensor
3 x AEON MultiSensor
1 x Swiid InterSwitch
2 x Greenwave 6-P. Switch
5 x Danfoss termostat
1 x Düwi ZME RC2
1 x Swipe
1 x Button
Rosengren
Medlem
Posts: 49
Joined: 01 Jan 2014, 13:27
10
Contact:

Som tillägg kan nämnas att det i "Rum > Kök" inte går att välja rörelsesensorn som "termostat", endast som "temperatursensor". Kan det vara avgörande på något sätt?
Kan nämligen inte heller justera temperaturen via surfplattor eller iPhones, utan endast se aktuell rumstemperatur...
Fibaro HC2 V. 4.580
20 x Dimmers
8 x 2x1,5kW Switch
3 x 3kW Switch
7 x RGBW
3 x MultiSensor
2 x MotionSensor
1 x FloodSensor
3 x AEON MultiSensor
1 x Swiid InterSwitch
2 x Greenwave 6-P. Switch
5 x Danfoss termostat
1 x Düwi ZME RC2
1 x Swipe
1 x Button
Rosengren
Medlem
Posts: 49
Joined: 01 Jan 2014, 13:27
10
Contact:

Hm, finns det verkligen ingen som kan hjälpa mig - åtminstone med en teori... :(
Just nu behöver jag ju så klart ingen värme, men det hade varit kul att komma vidare. :)
Fibaro HC2 V. 4.580
20 x Dimmers
8 x 2x1,5kW Switch
3 x 3kW Switch
7 x RGBW
3 x MultiSensor
2 x MotionSensor
1 x FloodSensor
3 x AEON MultiSensor
1 x Swiid InterSwitch
2 x Greenwave 6-P. Switch
5 x Danfoss termostat
1 x Düwi ZME RC2
1 x Swipe
1 x Button
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Om du inte kan välja den som termostat så har du på något sätt inte lyckats att göra enheterna till en termostat (motionsensorn + 3kw enheten). Men det låter samtidigt som du gjort rätt, knepigt...

Har du gjort såhär: Börja med "knutna enheter" välj rum, temp sensor och enhet och glöm inte att spara!

Sedan går du till rummet du valt och väljer att enheten skall vara huvudtermostat för rummet. (Kommer inte funka om du inte gör detta eller kan göra detta).

Sedan går du till värmepanel och väljer rummet och lägger upp temparna som du vill.

Kolla även denna som ger lite tips även om det är en annan enhet de använder: http://www.vesternet.com/resources/appl ... 75fRRadqFK

Hoppas det löser sig! Och om det inte funkar så testa enkelt med att göra en värmezon i ett annat rum med andra enheter... du kan göra det med ex en lampa bara för å testa...
Rosengren
Medlem
Posts: 49
Joined: 01 Jan 2014, 13:27
10
Contact:

Hej Nex!
Alltså - ibland är livet bra märkligt... Jag gick igenom mina inställningar och konstaterar att jag gjort exakt så som du beskriver.
Därefter väljer jag att slänga bort allt och börja om från början.
Och nu verkar det faktiskt funka...
Stort tack för ditt engagemang, jag är oerhört tacksam - och glad! :D
Fibaro HC2 V. 4.580
20 x Dimmers
8 x 2x1,5kW Switch
3 x 3kW Switch
7 x RGBW
3 x MultiSensor
2 x MotionSensor
1 x FloodSensor
3 x AEON MultiSensor
1 x Swiid InterSwitch
2 x Greenwave 6-P. Switch
5 x Danfoss termostat
1 x Düwi ZME RC2
1 x Swipe
1 x Button
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Haha härligt att det funkade! Jag hade ju också lite problem med värmepanelen då jag började, lättaste misstaget är ju att man glömmer spara någon viktig ändring :)
Post Reply