Danfoss Living Connect

Övrigt
filmfantasten
Medlem
Posts: 59
Joined: 11 Dec 2013, 08:51
10

Frågade varför de hade säljstopp men hon jag pratade med kunde inte svara på det. Priset ligger på 370kr om jag inte minns fel, så ett riktigt bra pris.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
Paxman
Medlem
Posts: 46
Joined: 20 Nov 2013, 16:50
10

Ja, det är ju helt klart det bästa pris jag sett! Det är inte så att man måste vara fortumkund för att handla där?

Det är alltså Z-modellen de säljer? I så fall fungerar de inte mot Link CC med andra ord...vilket gör att jag inte kan använda dem innan jag skaffar en 3:e parts Z-Wavegateway... :(

Fattar inte varför Danfoss har tagit bort stödet till sin egen gateway på den versionen...Anders kanske kan svara på det?
filmfantasten
Medlem
Posts: 59
Joined: 11 Dec 2013, 08:51
10

Det är z wave enheten de säljer och man skall inte behöva vara kund hos dem. I övrigt får vi hoppas på svar från Anders som du säger.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
mickeys
Medlem
Posts: 80
Joined: 28 Oct 2013, 19:54
10

Anders Danfoss:

Du hade några äldre Danfoss termostat. Fungerar dessa att både köra med Linken och med tredje part tex: Fibaros enhet? OM dom gör det så är jag intresserad av att byta mina mot dina. Jag har Linken så det skulle vara perfekt om det funkar med både och.
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

mickeys wrote:Anders Danfoss:

Du hade några äldre Danfoss termostat. Fungerar dessa att både köra med Linken och med tredje part tex: Fibaros enhet? OM dom gör det så är jag intresserad av att byta mina mot dina. Jag har Linken så det skulle vara perfekt om det funkar med både och.
Kunder som har Danfoss Link CC med 1.06 och 2.06 med RS givare (som då inte fungerar!) byter jag åt andra hållet.

det svaret fick jag av anders. Kanske löser din fråga?
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
GronaHus
Medlem
Posts: 163
Joined: 14 Dec 2011, 10:06
12

Nu finns det en ny version av (OEM) Danfoss-termostaten.

https://webshop.gronahus.se/product.htm ... gory_id=13
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Någon som provat det här alternativet?

https://www.m.nu/stellaz-radiator-therm ... -1346.html
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Paxman wrote:Här är ett bra dokument för att se vad man har för gänga på radiatorkopplet. Leta upp den bild som representerar dina termostat så ser du var det är för gänga. Observera dock att de adaptrar som föreslås är för att montera MMA-termostater så de passar inte Danfoss. Använd därför dokumentet endast för att identifiera vilken gänga det är och kolla sedan med Danfoss vilken adapter som ska användas.
Sidan funkar tyvärr inte längre och jag sparade givetvis inte filen :/ Om jag har förstått det rätt så har jag en märkning på min koppling som det står 3/8 på. Vad skulle jag behöva för adapter då? Ingen utav de medföljande adaptrarna eller de extra adapterkittet jag köpte fungerade... Någon som vet om det är enkelt att fixa, annars så löser jag det när jag flyttat till hus med nyare radiatorer :)
Paxman
Medlem
Posts: 46
Joined: 20 Nov 2013, 16:50
10

Här finns dokumentet direkt från källan så den lär inte försvinna i första taget. (Borde ha länkat därifrån från början) Annars kallas dokumentet "Rot-bok" om man vill googla efter den.
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Paxman wrote:Här finns dokumentet direkt från källan så den lär inte försvinna i första taget. (Borde ha länkat därifrån från början) Annars kallas dokumentet "Rot-bok" om man vill googla efter den.
Tack! :) Om någon vet vad jag behöver adapter till en 3/8" gänga så får ni gärna ge mig det tipset! :)
Paxman
Medlem
Posts: 46
Joined: 20 Nov 2013, 16:50
10

Ingen orsak, det är ju detta forum är till för! ;)

Är du säker på att du verkligen har 3/8"-gänga för termostaten? Jag stötte inte på det någon gång när jag letade efter vad jag skulle ha. Däremot är det ju väldigt vanligt med 3/8" på själva rören så att det står så på din koppling är kanske mer troligt att det indikerar att den är till för 3/8"-rör.

Har du mätt själva gängan för termostaten?
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Paxman wrote:Ingen orsak, det är ju detta forum är till för! ;)

Är du säker på att du verkligen har 3/8"-gänga för termostaten? Jag stötte inte på det någon gång när jag letade efter vad jag skulle ha. Däremot är det ju väldigt vanligt med 3/8" på själva rören så att det står så på din koppling är kanske mer troligt att det indikerar att den är till för 3/8"-rör.

Har du mätt själva gängan för termostaten?
En bild säger allt... ;) Vad betyder märkningen, till röret eller anslutningen?
Attachments
IMG_1501.jpg
IMG_1501.jpg (50.39 KiB) Viewed 25304 times
Paxman
Medlem
Posts: 46
Joined: 20 Nov 2013, 16:50
10

Utan att vara rörproffs skulle jag säga att det där är absolut kopplingens märkning för vilka rör den passar till. Skruva loss termostaten och mät själva gängan så får du rätt.
Paxman
Medlem
Posts: 46
Joined: 20 Nov 2013, 16:50
10

Om du kollar sidan 15 i Rot-Boken, är det inte ett sådant termostat som är avbildat tillsammans med ett annat i samma ruta som du har, det ljusbruna?
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

Jag antar det är en MMA adapter du ska ha, som sen ger en utvändig gänga som passar till danfoss.

http://www.mma.se/produkter/tillbehoerr ... nfoss.aspx
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
Paxman
Medlem
Posts: 46
Joined: 20 Nov 2013, 16:50
10

Henrikel wrote:Jag antar det är en MMA adapter du ska ha, som sen ger en utvändig gänga som passar till danfoss.

http://www.mma.se/produkter/tillbehoerr ... nfoss.aspx
Jag tror det blir galet. Om det är som jag tror, och skrev i mitt förra inlägg, så ska Nex sätta en Danfoss-termostat på MMA-ventil, inte en MMA-termostat på Danfoss-ventil.

Det jag tror Nex ska ha är en sådan adapter som Anders_Danfoss nämner tidigare i tråden.
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

Paxman wrote:
Henrikel wrote:Jag antar det är en MMA adapter du ska ha, som sen ger en utvändig gänga som passar till danfoss.

http://www.mma.se/produkter/tillbehoerr ... nfoss.aspx
Jag tror det blir galet. Om det är som jag tror, och skrev i mitt förra inlägg, så ska Nex sätta en Danfoss-termostat på MMA-ventil, inte en MMA-termostat på Danfoss-ventil.

Det jag tror Nex ska ha är en sådan adapter som Anders_Danfoss nämner tidigare i tråden.
Så kör jag hemma, skruvar på en adapter med mma gänga invändigt och sen passar min danfoss termostat där på sen.
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Låter väldigt bra, var hittar jag enklast en hemsida där jag kan beställa denna adapter?
Paxman
Medlem
Posts: 46
Joined: 20 Nov 2013, 16:50
10

Om du har en Järnia-butik i närheten så kan de ta hem adaptern. Säkerligen kan de flesta järnaffärer ta hem den också. Ge dem RSK-numret bara så är du helt säker på att du får rätt artikel.

Jag har för mig att adaptern kostade under hundralappen för mig när jag beställde den på min lokala Järnia. Det är värt att kolla runt lite för alla webbutiker jag kollade hade högre pris på adaptern, och detta exklusive frakt!
Anders_Danfoss
Ny medlem
Posts: 8
Joined: 15 Jan 2014, 16:49
10

Här kommer en liten guide hur man får Danfoss Livingtermostater att passa på andra fabrikat av radiatorventiler än Danfoss egna:

TA radiatorventiler med M28 gänga: Köp adapter med RSK 480 91 96.
MMA radiatorventiler med M28 gänga: Köp adapter med RSK 481 49 34
Epecon FLUIDE radiatorventil (COMAP): Köp adapter med Danfoss nr. 014G0258
AGA koppel (Thermopanel) med M20 gänga: Köp ny ventilinsats från MMA (modeller RNT eller NIA beroende på om det är 1- eller 2-rörssystem) Köp Adapter med RSK 480 49 34.

/Anders
Post Reply