Temperatur kylskåp

Övrigt
Post Reply
KristianO
Medlem
Posts: 461
Joined: 10 Mar 2014, 09:50
10

Hej, någon som har tips på hur man kan få till mätning av Temp i kyl/frys?

Har hittat på tex lösning med Fibaro uni. Sensor tillsammans med en ds18b20 men anser att kabeln är lite väl tjock för att lägga över isoleringslisten.

Kan man använda andra sensorer?


Sent from my iPhone using Tapatalk
SirMaggot
Medlem
Posts: 441
Joined: 18 Aug 2013, 10:36
10

Jag har en fibaro dörrsensor med en tempsensor på inuti kylen, dörrsensorn känner av om dörren är öppen och tempsensorn temperaturen (tempsensorn sitter på en ca 50 cm lång sladd)
KristianO
Medlem
Posts: 461
Joined: 10 Mar 2014, 09:50
10

Grymt! Vad använder du för kabel? Du har inte en bild?


Sent from my iPhone using Tapatalk
SirMaggot
Medlem
Posts: 441
Joined: 18 Aug 2013, 10:36
10

Hittade en gammal kabel i en låda som passade bra. Tror den var till fasta telefonen.
Tempsensorn sitter en bit in under hyllan.
Inte så vackert kanske, men funkar riktigt bra :mrgreen:
kylen.jpg
kylen.jpg (129.19 KiB) Viewed 20649 times
dadid
Medlem
Posts: 88
Joined: 29 Jan 2013, 16:32
11

Tär inte den miljön ganska hårt på batteriet? Kallt och dålig mottagning är rätt tuffa förhållanden.
SirMaggot
Medlem
Posts: 441
Joined: 18 Aug 2013, 10:36
10

Funkar faktiskt förvånansvärt bra, har haft den i ca 6 månader utan problem.
Enligt batteriet är det ca 80% kvar, får se när den ger upp :)

Har en dörrsensor i brevlådan också, den håller lika bra.
DrPepper
Medlem
Posts: 92
Joined: 05 Jul 2014, 02:04
9

Hej,

Någon som provat detta i frysskåpet också? Man vill ju gärna tro att frysskåpstillverkaren gör saker av god kvalité men, man vill ju inte få all den frusna maten att bli förstörd vid ett haveri.

mvh:
DrPepper
HC2, blandade sensorer och puckar.

"Hemautomation är inte "remote access" eller "in i en app och pilla" - hemautomation är rätt sensorer och puckar på rätt plats och, utan användarinteraktion, trigga önskade aktiviteter."
SirMaggot
Medlem
Posts: 441
Joined: 18 Aug 2013, 10:36
10

Du kan ha dörrsensorn på utsidan och dra in tempsensor i frysen med en tunnare kabel.
DrPepper
Medlem
Posts: 92
Joined: 05 Jul 2014, 02:04
9

Hej SirMaggot,

Lite det jag vill undvika... :) Köpte ett A+++ som inte är självavfrostande. Prioriterade energiförbrukningen. Så, några läckage pga kabel är jag inte så sugen på att få. Då har vi snart mer is än mat i frysen.

Jag antar att det enklaste sättet är att prova sig fram vad som händer.....

mvh:
DrPepper.
HC2, blandade sensorer och puckar.

"Hemautomation är inte "remote access" eller "in i en app och pilla" - hemautomation är rätt sensorer och puckar på rätt plats och, utan användarinteraktion, trigga önskade aktiviteter."
SirMaggot
Medlem
Posts: 441
Joined: 18 Aug 2013, 10:36
10

Släng in en dörrsensor med temp på i frysen, jag hade så i några månader.
Med v4 så får jag inte tempsensor att visa mer än ca -0.5 grader, det funkade perfekt med v3.
DrPepper
Medlem
Posts: 92
Joined: 05 Jul 2014, 02:04
9

Hej SirMaggot,

Antar Du redan fel-rapporterat detta till Fibaro? Är det bara frysen som agerar så eller är det även andra dörrsensorer med temp-mätning? Eller Du kanske inte har flera?

Låter som om jag ska ligga kvar på 3.590 ett tag till då...även om m.nu konstaterat att de dörrsensorer jag vill ha, inte är avtestade på HC2 och 3.x Vill ju ha Aeon Recessed - och deras nya sådana är ju Zwave plus. De gamla går inte få tag på.

mvh:
DrPepper
HC2, blandade sensorer och puckar.

"Hemautomation är inte "remote access" eller "in i en app och pilla" - hemautomation är rätt sensorer och puckar på rätt plats och, utan användarinteraktion, trigga önskade aktiviteter."
SirMaggot
Medlem
Posts: 441
Joined: 18 Aug 2013, 10:36
10

Jag har rapporterat det, det såg ut som att det var fixat i nån beta, men jag får det inte att fungera nu.
Tempsensorn slutar rapportera temp strax innan den når minusgrader.
Har inte sett någon annan som har samma problem, så jag gav upp.
KristianO
Medlem
Posts: 461
Joined: 10 Mar 2014, 09:50
10

Har nu monterat en temp. sensor i kylskåpet. En Binär sensor med en DS18B20.
Har fäst kabeln på sidan av skåpet. Upplever dock att jag för köra typ offset på drygt -15 grader för
att få en rimlig temp. Känns lite mycket? Andra som har erfarenheter?
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Kolla inkoppling av givaren en gång till. -15 grader tyder på något stort fel. Själv kör jag den binära sensorn med både inne och ute-givare utan problem. Har också ett 1Wire på Raspberry och dessa givare följer varandra perfekt.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
KristianO
Medlem
Posts: 461
Joined: 10 Mar 2014, 09:50
10

Vad menar du jag skall kontrollera? Jag får variationer på temp. så den verkar ju trots allt funka. Hade den ute i vardagsrummet vid montering och då visade den exakt samma som min Fibaro Motion sensor.
Men i kylskåpet har jag nu offset på -10 och stämmer då mot annan temp som jag lagt i skåpet för kontroll.


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Att givare och kablar är rätt hoplödda betvivlar jag inte men om det är glappkontakt på någon ledare så att det blir någon slags parasitmode på givaren.
På min Raspberrys 1wire-system har jag ibland fått värdet +85, men det kan korrigeras genom att ändra kabellängden. Det felaktiga 85-värdet uppstår då skillnaden i svarstid mellan två givare blir för litet. Men det åtgärdas som sagt genom att förlänga eller korta ned kabeln till den strulande givaren.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
csabe
Medlem
Posts: 58
Joined: 17 Dec 2014, 15:22
9

SirMaggot wrote:Jag har rapporterat det, det såg ut som att det var fixat i nån beta, men jag får det inte att fungera nu.
Tempsensorn slutar rapportera temp strax innan den når minusgrader.
Har inte sett någon annan som har samma problem, så jag gav upp.
Jag har samma problem att den stannar kring 0 vid minusgrader. Så det funkade bra innan v4 uppdateringen altså, låter ju lite lovande även om ännu en till grej inte funkar pga en inte speciellt stabil uppgradering :-)
Nybörjare sedan 2014
Farbror Grå
Medlem
Posts: 76
Joined: 23 Oct 2014, 09:20
9
Location: Göteborg

DrPepper
Ser på m.nu att Aeons dörrsensor är testad och fungerar med 4.032.
https://www.m.nu/recessed-door-sensor-g ... -2021.html
DrPepper
Medlem
Posts: 92
Joined: 05 Jul 2014, 02:04
9

Hej Farbror Grå,

Tack för informationen. Fick det direkt från m.nu också när de testat. Är dock lite inne på Bamsefars perspektiv. Det blir att ligga kvar på 3.590, för v4.xxx känns inte "produktionsfäig". De får att se till att rätta lite fler buggar innan jag flyttar över, som det ser ut nu. Jag är inte plug-in-beroende heller, vilket gör det hela än mer "lika bra att vänta på riktiga grejjer".

Men, Du ska ha tack för att Du informerade. Det är MYCKET uppskattat.

mvh:
DrPepper
HC2, blandade sensorer och puckar.

"Hemautomation är inte "remote access" eller "in i en app och pilla" - hemautomation är rätt sensorer och puckar på rätt plats och, utan användarinteraktion, trigga önskade aktiviteter."
Post Reply