Danfoss LC tillsammans med HC2

Övrigt
Post Reply
ladch
Ny medlem
Posts: 2
Joined: 03 Feb 2015, 20:00
9

Är ny i ämnet och funderar lite över hur det hänger ihop.. Jag har totalt åtta LC-termostater fördelat på två våningsplan. Bottenvåningen kör jag samma temperaturzon i HC2. Har det någon betydelse om jag har termometrar i rummen eller inte, har de någon påverkan på hur ventilerna justeras?
Hur fungerar egentligen tidsangivelsen som varje enhet/termostat har?
I HC2an så när tiden är slagen för ett temperaturbyte så ser jag ju att "börvärdet" ändras på termostaterna men inte på alla.. en släpar lite. Är det ett fel i HC2? Sedan förstår jag ju att det tar ett tag innan termostaterna har haft kontakt och då förstår att de ska ha ett nytt värde.

Hoppas någon har tid att svara på lite nybörjarfrågor :oops:
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Precis dragit igång mitt värmesystem, har 5 radiatorer som alla styrs med Danfoss senaste zwave-termostat. Hade uppfattningen innan då jag läst på om dessa att man behöver en sensor i varje rum om man vill styra så att rätt temp nås i rummet men så var ju inte fallet. Det går faktiskt inte i nuläget att använda "knutna enheter" på värmeinställningarna i HC2 för att styra Danfoss eftersom Danfoss-termostaten inte kan väljas som enhet för styrning. MEN å andra sidan behövs det inte eftersom du kan skapa värmescheman (i värmepanelen) ändå. Sätter du upp ett värmeschema i rummet som Danfoss-termostaten finns i så styrs också Danfoss-termostaten via det schemat och således ändras börvärdet enligt schemat du angivet. Börvärdet stämmer dessutom kusligt bra! I två rum med inställt börvärde på 20 grader ligger tempen på 19,7-20,1 vilket är fantastiskt bra!
Så svaret på din fråga är nej, eftersom man inte kan knyta enheterna till varandra (tempsensor och Danfoss-termostaten) så spelar det ingen roll om du har en tempgivare i rummet. Det enda det ger dig är ett svar på om dina termostater faktiskt ger dig korrekt värme. Om man lyssnar noga på sin Danfoss-termostat så upptäcker man dessutom att den är riktigt känslig och ändrar sig för minsta lilla kompensation. Riktigt smart dessutom att den omgående känner av ett kallras och stänger ventilen helt.
Så med andra ord är jag helt nöjd med dessa termostater! En liten småsak är dock att installationsguiden har ett litet fel. Själva inklusionen i z-wavenätverket sker faktiskt INNAN termostaten kan dra åt sig/spänna fast sig i radiatorn. Det står att man skall trycka på en knapp för att den skall spänna fast sig men det första som händer är då att den söker efter ett z-wavenätverk och inkluderas. När den väl är inkluderad så kan man trycka på samma knapp igen och då drar den fast sig i elementet. Står precis tvärt om i min guide vilket skapade stor förvirring för mig då den inte ville skruva fast sig utan istället sökte efter mitt z-wavenätverk varje gång jag tryckte på knappen... I övrigt så är det en grymt smidig installation!
jackhampus
Medlem
Posts: 33
Joined: 07 Mar 2014, 14:54
10

Hej Nex
Är nybörjare och har en fråga angående Danfoss.
Behöver man inte en Actuator typ: Secure SSR303 https://www.m.nu/zwave-controlled-boile ... -1237.html
för att styra termostaterna, Låt säga att övervåningen behöver värme, då måste termostaterna fråga efter det och sätta igång pannan, eller fungerar det inte så?
Har själv köpt in flera LC13 - har satt upp värmeschema i värmepanelen HC2 Övervåning och bottenvåning.
Tack
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

jackhampus wrote:Hej Nex
Är nybörjare och har en fråga angående Danfoss.
Behöver man inte en Actuator typ: Secure SSR303 https://www.m.nu/zwave-controlled-boile ... -1237.html
för att styra termostaterna, Låt säga att övervåningen behöver värme, då måste termostaterna fråga efter det och sätta igång pannan, eller fungerar det inte så?
Har själv köpt in flera LC13 - har satt upp värmeschema i värmepanelen HC2 Övervåning och bottenvåning.
Tack
Nja, Danfoss termostaterna fungerar precis som en vanlig termostat fast med ett motordrivet reglersystem. Dvs när Danfoss termostatens tempgivare (som du inte kan läsa av värdet ifrån) registrerar att det är för kallt jämfört med ditt inställda börvärde så öppnar den flödet till elementet såpass mycket den tycker behövs kontra skillnaden mellan tempvärde och börvärde. Danfoss LC 13 kan du således bara styra radiatorerna med och du kan inte länka dem till tex Actuatorn du nämner, men däremot kan du ju sätta en tempgivare någonstans som i sin tur styr ex den Actuatorn du nämner. Men å andra sidan har du en massa Danfoss termostater så är det ju bra om de får jobba med en panna som är igång hela tiden så de har värme att släppa ut när så behövs. Vinterhalvåret är det ju lika bra att ha igång pannan här i sverige... För det är ju inte särskilt ekonomiskt att stänga av och slå på pannan varefter man behöver lite värme... Själv kör jag mina Danfoss tillsammans med fjärrvärmesystem.
jackhampus
Medlem
Posts: 33
Joined: 07 Mar 2014, 14:54
10

Tack för klara besked.
Jag har funderat mycket på detta.
Jag har en gaspanna samt en befintlig termostat som styr värmen.
Frågan är hur jag kan göra nu när jag vill danfoss termostaterna ska styra.
Vad händer om jag tar bort befintlig termostat till pannan eller ska jag sätta den på 30 grader och sen styra med danfoss?
Kan gaspannan vara igång hela tiden?? Dålig koll på detta som du märker.
Vet ärligt talat inte om jag har förköpt mig.
Tacksam för tips
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Gaspanna var något jag aldrig hört talas om så det är inget jag kan tyvärr :/ Men hur såg det ut innan du satte dit Danfossarna?
jackhampus
Medlem
Posts: 33
Joined: 07 Mar 2014, 14:54
10

Vanliga termostater.
Det jag inte gillar med anläggningen är att termostaten till pannan sitter innanför dörren, den skulle sitta mitt i huset.
Den vet inte när det är kallt tex. uppe, vad jag vill kunna göra är att styra värmen lite mer rum för rum.
Vad tror du om att sätta värmen på 30 och styra med danfossarna.
hsn
Medlem
Posts: 30
Joined: 20 Nov 2014, 20:09
9
Location: Stockholm

Då det gäller Danfoss termostaterna så ersätter de den "vanliga" termostaten som sitter på radiatorerna för att få finreglering mellan rummen.
Jag har själv sex stycken och ska köpa fyra till då de reglerar så bra. Till dessa skicka man bara börvärde och sedan sköter de resten av sig själv. Som standard så lyssnar de på Zwave var 30 minut för att spara på batterierna.
Då det gäller termosten på din gaspanna så reglerar den sannolikt temperaturen på utgående vatten via en shunt till radiatorerna på en kurva i förhållande till utetemperaturen så att den stiger med fallande utetemperatur. Så på denna position fungerar inte Danfoss termostaterna då den känner lufttemp och inte vatten temp. Eventuellt skulle man kunna lösa detta i HC2 genom en utetempgivare en givare i eller på utgående vattenrör samt någon form av styrning till ventilmotorn som om man har tur går på 0-10V och ett ordentligt LUA skript. Pannan i sig håller sannolikt en fast temperatur för att inte få problem med korrosion vilket det kan bli om pannan går för kallt på olja lite osäker på gas. Detta kan även påverka ditt varmvatten om det värms av samma panna.
jackhampus
Medlem
Posts: 33
Joined: 07 Mar 2014, 14:54
10

Tack hsn och nex, känner att jag har mer koll nu.
Post Reply