Sänk värmen när det är pålarmat

Övrigt
Post Reply
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Någon som kan det där med LUA och har lust att hjälpa till med en scen som helt enkelt aktiverar semesterläge i ett rum när en exempelvis motion sensor är pålarmad? Eftersom jag använder Fibaro som larm så kommer det bli en perfekt värmebesparing om värmen sänks en grad då man är borta per automatik...
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Du är medveten om trögheten i ett värmesystem eller hur?
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Bamsefar wrote:Du är medveten om trögheten i ett värmesystem eller hur?
Absolut :) Men kommer endast styra delar av huset. Exempelvis så har vi 21 grader i badrummet dagtid, säkerligen 1 grad mer än nödvändigt men ger perfekt komfort. Eftersom vi är borta/arbetar extremt oregelbundet kan vi inte sänka detta enligt ett schema även om vi är på jobbet 9 timmar om dagen. Men genom en sänkning till 20 grader när det är pålarmat så sparar vi ganska mycket energi samtidigt som det lilla badrummet snabbt värms upp när vi väl larmar av.
Tycker det fungerar riktigt bra med scheman i övrigt, har 18,5 grader mellan 2330 och 0630 vardagar och 20,5 grader dagtid. Tar ca 1 timme för villan att ändra dessa temperaturer så någonstans runt 0730 är det varmt å gött lagom tills man är uppe :) Nedre planet styrs helt av golvvärme och är trögare system, sänks till 18 grader kl 22 och 20 grader kl 06, funkar också ganska bra dock inte lika snabbt och exakt samt styrs inte via vår HC2... Kör dock på medium på rotationspumparna (golvvärmen samt vattenburna element), kan även sätta dem på max vilket såklart skulle ge snabbare effektbyten men upplever det mer som behagliga ökningar/sänkningar på medium...
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Ingen som kan hjälpa mig med detta? :) Min programmeringsnivå ligger på ungefär följande "If pålarmat then semesterläge" och det kommer jag ju inte långt med ;)
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Såg att det numera går att lösa detta ganska enkelt via Blockscenes! :) Man kan utan problem sätta en "target temp" då ex en sensor är pålarmad. Men tyvärr fortfarande ingen enkel lösning för då man vill aktivera ex semesterläget. Och det framgår inte vad som händer då schemaläggningen av värme vill ändra tempen. Skall testa och se vad som händer...
Om någon har fixat det med lua så får ni gärna dela med er av den fina koden! :)
KristianO
Medlem
Posts: 461
Joined: 10 Mar 2014, 09:50
10

Kan du beskriva mer exakt va du vill göra? Om en sensor är "armed" så vill du sänka "target temp" i samma rum som sensorn?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

KristianO wrote:Kan du beskriva mer exakt va du vill göra? Om en sensor är "armed" så vill du sänka "target temp" i samma rum som sensorn?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Precis så har jag fixat nu i blockscenes men problemet är då att den efter ett tag ändrar tillbaka till normaltemperatur. Kör därför scenen var 45:e minut så hålls temperaturen precis där jag vill. Så fort vi larmar av sätts tempen på 21 grader av en annan scen och sedan följs vårt värmeschema. Funkar fint men det hade varit bättre om man med LUA kunde aktivera semesterläget när en sensor är pålarmad och avaktivera semesterläget så fort sensorn är avlarmad. Mindre risk för buggar då men tyvärr förstår inte jag eller så många andra på Fibaros forum hur man skall göra :/

Bor nära Gbg och här är ju ganska varmt även vintertid så det här sättet funkar riktigt bra då man vill spara energi. Tar ca 30 min från att vi kommit hem tills det börjar bli varmt på övre plan men man kan ju ha minde skillnad i temp om man vill. Vi sparar en massa energi just nu, kör 21 grader avlarmat och 17 pålarmat. Systemet är ju trögt så det tar ganska lång tid innan tempen sjunkit till 17 grader men går väldigt fort att få det varmt igen...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Post Reply